زیپ نیوز سفر به شیراز و بازدید از تخت جمشید - زیپ نیوز

سفر به شیراز و بازدید از تخت جمشید

ایران کشوری با تاریخ غنی و سرشار از اتفاقات گوناگون است که آشنایی با آن برای هر شخصی در دنیا می‌تواند لذت بخش باشد. هر یک از شهرهای کشورمان به نوبه‌ای حرف‌هایی برای گفتن دارند. حرف‌هایی که ناشی از فراز و نشیب‌های روزهای سخت و پر چالشی است که از گذشته‌های بسیار دور تا به الان از سر گذرانده‌اند. به عنوان مثال شیراز یکی از شهرهایی است که برای آشنایی کامل و بازدید از نقاط مختلف آن به زمان زیادی نیاز دارید. شیراز که همه آن را به عنوان شهر شعر و ادب با مردمانی مهمان نواز و دوست داشتنی می‌شناسند، آثار تاریخی منحصربه فردی چون تخت جمشید دارد که هر ساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان برای بازدید از آن به این شهر سفر می‌کنند.

از آنجایی که بازدید از تخت جمشید و سر در آوردن از گوشه به گوشه آن زمان زیادی را می‌طلبد، بهتر است که قبل از سفر به شیراز اطلاعاتی را در خصوص آن جمع آوری کنید تا در طول سفر خود آگاهانه‌تر و با پیش زمینه قبلی از این آثار تاریخی گرانبها دیدن نمایید.

آشنایی اولیه با تخت جمشید

شاید با خودتان فکر کنید که تخت جمشید تنها در ایران از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است؛ اما باید بگوییم که این بنای تاریخی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان مورد توجه افراد قرار گرفته و از این رو سالانه گردشگران ایرانی و خارجی برای آشنایی با آن عازم شیراز می‌شوند. بد نیست بدانید که دستور ساخت تخت جمشید توسط سومین پادشاه هخامنشی یعنی داریوش اول داده شد، ولی پروسه تکمیل آن بیش از ۱۰۰ سال زمان برد و از این رو تا دوره فرمانروایی پادشاهان آینده هم ادامه پیدا کرد. تخت جمشید در موقعیت مکانی مرودشت قرار داشته که با توجه به تابش خورشید و جلگه‌های اطراف آن انتخاب شده است. در نهایت باید بگوییم این بنایی که مردان و زنان زیادی طی سالیان طولانی زحمات زیادی برای ساختنش کشیدند، در انتها توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد؛ ولی هنوز بعد از گذشت این همه سال قسمت‌هایی از آن باقی مانده که حتما باید از آنها بازدید کنید. درواقع قسمت باقی مانده از این بنا شامل کاخ‌هایی می‌شود که هر یک بیانگر اقتدار و قدرت پادشاهان آن زمان بوده‌اند.

دروازه ملل

برای ورود به تخت جمشید ابتدا باید ۱۱۱ پله را طی نمایید. پس از بالا رفتن از این پله‌ها به دروازه ملل می‌رسید که از آن به عنوان دروازه خشایار شاه نیز یاد می‌کنند. این کاخ که در شمال شرقی تخت جمشید واقع شده است، قدرت و عظمت همخامنشیان را به خوبی نشان می‌دهد. سقف این کاخ کوچک را ۴ ستونی که حدود ۵/۱۶ متر ارتفاع داشتند، نگه می‌داشته اند. ایوان غربی این کاخ با دو گاو و ایوان شرقی نیز با دو گاو بالدار بسیار بزرگ که دارای سرهای انسانی هستند، مزین شده‌اند.

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا که جزو اولین کاخ‌های ساخته شده در تخت جمشید محسوب می‌شود، از ۷۲ ستون ساخته شده که هر یک از این ستون‌ها بیشتر از ۲۰ متر ارتفاع داشته و کارشان نگه داشتن سقف کاخ بوده است. لازم به ذکر است که از ۷۲ ستون نام برده شده در حال حاضر فقط ۱۴ ستون باقی مانده و مابقی طی آتش سوزی و فرسودگی ناشی از گذشت زمان فرو ریخته‌اند.

کاخ ملکه

کاخ ملکه که آن را به عنوان حرمسرای پادشاه نیز می‌شناسند، نسبت به سایر بناها ارتفاع کوتاهتری داشته و به دستور خشایار شاه ساخته شده است. بر روی درگاه این کاخ نقوش زیبایی از پادشاه و همراهانش و همچنین مبارزه پادشاه و هیولا حکاکی شده است. در حال حاضر این کاخ پس از بازسازی‌هایی که بر روی آن اعمال گردید، به عنوان موزه تخت جمشید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاخ هدیش

این کاخ را به دلیل محدود بودن اطلاعات مربوط به آن با نام کاخ مرموز نیز می‌شناسند که توسط خشایار شاه در بالاترین قسمت تخت جمشید ساخته شده و از این رو کاخ خصوصی او محسوب می‌شده است. همچنین بد نیست بدانید که از روی نام همسر دوم این پادشاه این کاخ را نامگذاری کرده‌اند. کاخ هدیش بواسطه پله‌های موجود در بخش غرب و شمال شرقی خود به حیاط کاخ تچر و حیاط کاخ دروازه ملل دسترسی داشته است.

کاخ سه در

کاخ سه در که در بخش مرکزی این بنای عظیم و گرانبها واقع شده بواسطه سه در و چند راهرو با سایر کاخ‌ها ارتباط داشته و باستان شناسان با توجه نقش‌های حکاکی شده در آن اینگونه برآورد کرده‌اند که این کاخ محل مشورت پادشاه و سایر بزرگان آن دوران بوده است. از این رو به کاخ سه در تالار شورا نیز می‌گویند.

امکانات موجود در اطراف محدوده تخت جمشید

از آنجایی که بازدید از تخت جمشید به زمان و پیاده روی زیادی احتیاج دارد، حتما در اواسط روز خسته شده و می‌خواهید که در محیطی مناسب استراحت کنید. گزینه‌های زیادی برای استراحت پس از بازدید از تخت جمشید پیش رویتان قرار دارد. مثلا می‌توانید به پارک جنگلی نزدیک تخت جمشید جهت استراحت و لذت بردن از فضای اطراف آن مراجعه کنید. همچنین هتل، کافه، رستوران، سرویس بهداشتی و فروشگاهی نیز در حوالی تخت جمشید بنا شده‌اند تا امکانات رفاهی برای گردشگران و بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی و ارزشمند فراهم باشد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 163 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 21 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.