زیپ نیوز آشنایی با ورزش فوتسال - زیپ نیوز

فوتسال یک نوع ورزشی است که در درون سالن انجام می شود و ابعاد زمین آن مانند زمین بسکتبال می باشد و امکان دارد در یک مکان سرپوشیده و یا یک محل باز بدون دیوار باشد. لقب این ورزش فوتبال سالنی می باشد.

مدت زمان بازی فوتسال

این ورزش دارای دو زمان ۲۰ دقیقه ای برای هر بازی و زمان استراحت در هر نیمه ۱۵ دقیقه است و هر تیم می تواند یک تایم اوت در هر نیمه درخواست نماید.

در فوتسال برای پنالتی و یا ضربه های آزاد ، بدون وجود دیوار دفاعی در زمان پایان بازی ، وقت هدر رفتنش به تایم آن اضافه می شود. در صورت مساوی بودن دو نیمه، ۵ دقیقه وقت اضافه هم داده می شود.

تاریخچه

ورزش فوتسال از شهر اوروگوئه آغاز گشته ، این ورزش در آمریکای جنوبی مخصوصاً در برزیل دارای محبوبیت بسیار بالایی می باشد . اکثر بازیکنان مشهور فوتبال در برزیل ابتدا با کسب مهارت در فوتسال و یادگیری سبک های بسیار، وارد دنیای فوتبال شدند و جزو بازیکنان برتر قرار گرفتند . افرادی مانند پله  زیکوو، رونالدو.

ورزش فوتسال در حال حاضر تحت حمایت فیفا در کل جهان می باشد . اولین بازی بین المللی فوتسال در سال ۱۹۶۵ شروع شد و کشور برزیل جزو قدرتمندترین تیم در جام آمریکا تا سال ۱۹۸۰ قرار گرفت و در سال ۱۹۸۴ هم مجدد آن را بدست آورد.

قوانین بازی در ورزش فوتسال

قانون اول:

طول زمین بازی فوتسال ۲۵ الی ۴۲ متر و عرض آن ۱۵ الی ۲۵ متر می باشد. اندازۀ دایرۀ وسط زمین هم ۳ متر است .در بازی های بین المللی هم طول زمین بازی ۳۸ الی ۴۲ متر ، عرض آن ۱۸ الی ۲۵ متر می باشد .

نقطۀ پنالتی تا دروازه ۴ متر فاصله دارد و نقطۀ دوم پنالتی تا دروازه ۱۰ متر فاصله دارد . فاصلۀ بین ۲ تیر دروازه ۳ متر و ارتفاع آن هم ۲ متر می باشد .

قانون دوم:

محیط توپ فوتسال ۶۲ الی ۶۴ سانتی متر است و وزن آن ۳۹۰ الی ۴۳۰ گرم و در صورت رها شدن توپ از فاصلۀ ۲ متر نباید بیشتر از ۶۵ و یا کمتر از ۵۵ سانتی متر باشد .

قانون سوم:

تعداد بازیکنان یک تیم در زمین ۵ نفر می باشد و تعداد ذخیره ها حداکثر ۹ نفر است . تعداد تعویض ها بسیار نامحدود بوده ،حتی برای دروازه بان

قانون چهارم:

یک بازیکن فوتسال باید کفش مخصوصی را پا کند. این کفش از پاشنه صاف و دارای پنجۀ مقعر می باشد. پوشیدن این نوع کفش الزامی می باشد .

قانون پنجم:

ادارۀ بازی فوتسال را داور اصلی و یا سرداور تعیین می نماید .

قانون ششم:

کمک داور، دارای قدرت اجرایی می باشد . اگر کمک داور دخالت بی مورد انجام دهد ، داور اصلی او را بر کنار و جانشین دیگری می آورد و موضوع را گزارش می کند.

قانون هفتم:

یک داور دیگر ،در امتداد خط میانی و در قسمت تعویض نمودن بازیکنان می باشد. از وظایف او نگه داشتن وقت بازی، یاداشت کردن تایم های اوت و یا نشان دادن تایم اوت به افراد داور، اعلام نمودن زمان بازی به وسیله صوت، یادداشت نمودن ۵ خطای اول در هر تیم ، ثبت نمودن شمارۀ افراد گل زن و غیره.

قانون هشتم:

مدت زمان بازی دو تایم ۲۰ دقیقه ای می باشد و استراحت بین دو بازی ۱۵ دقیقه است.

قانون نهم:

در زمان شروع بازی ، در قرعه کشی برنده انتخاب زمین می کند و فرد بازنده ، بازی را شروع می کند. شروع بازی با علامت داور صورت می گیرد که بازیکن باید ۳ متر با آن فاصله داشته باشد .

قانون دهم:

برخورد کردن توپ به سقف سالن اوت محسوب می شود و اگر توپ از خط طولی و یا عرض بیرون رود هم اوت است.

قانون یازدهم:

اگر تمام توپ از خط دروازه بین تیرهای عمودی و افقی عبور نماید ،آن گل است .در صورتی که بازیکن آن را با دست و یا بازو و یا پرتاب حمل و یا هل انجام نداده باشد.

قانون دوازدهم:

رفتار نادرست و خطاهای عمد و غیر عمدی مانند لگد زدن ،پشت پا زدن ، پریدن بر روی حریف ، تنۀ شدید ،تنه از پشت ، تف انداختن ، زدن حریف ، گرفتن بازیکن، هل دادن  ،با شانه حمل نمودن ، تکل کردن.

خطای اخطار:

  1. انجام رفتار غیر ورزشی
  2. انجام رفتار و کردار نادرست به داور
  3. تکرار نقص قوانین در بازی
  4. تأخیر در شروع بازی
  5. رعایت نکردن فاصله در کرنر، ضربه آزاد و غیره
  6. ترک نمودن زمین بدون اجازه داور
  7. وارد شدن به زمین بدون اجازه داور

خطاهای اخراج

  1. داشتن خطای شدید
  2. برخورد رفتار خیلی بد
  3. تف انداختن بر روی هر شخصی
  4. محروم نمودن بازیکنی از روی عمد در موقع گل زدن
  5. استفاده از کلمات توهین آمیز
  6. در یک مسابقه دو اخطار گرفتن

قانون سیزدهم:

ضربۀ آزاد به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم

قانون چهاردهم:

اگر خطاهای یک سیستم در مجموع ۵ شود  ( ۱۱ گانه  آزاد )  (خطاهای قانون ۱۲ ) و خطای ۶ دارای ضربۀ آزاد ، مستقیم از قسمت پنالتی  است .

قانون پانزده:

از نقطۀ پنالتی ضربه زده می شود و به سمت جلو هم زده می شود .

قانون شانزدهم:

اگر توپ از قسمت خط عرضی و یا طولی بگذرد ، لازم است بازیکن بر روی خط طولی و خارج از زمین ، ضربه به توپ بزند.

قانون هفدهم:

پرتاب اوت دروازه وقتی در بازی می باشد که توپ به وسیلۀ دروازه بان با دست به بیرون محوطۀ جریمه برود .

قانون هجدهم:

در ضربۀ کرنر می توان به صورت مستقیم هم گل زد و زمانش ۴ ثانیه مهلت دارد. در صورت درست ضربه نزدن، مجدد تکرار می شود.

قانون نوزدهم:

دروازه بان بیشتر از ۴ ثانیه نمی تواند توپ را نگه دارد و برای بازیکنان دیگر ۱ دقیقه است.

گستردگی ورزش فوتسال

این ورزش از جمله ورزش هایی است که به دلیل ساده بودن و در دسترس بودن زمین، جزو ورزش های محبوب در آحاد جامعه هم محسوب می شود. به این معنی که سنین زیاد و اقشار مختلفی از مردم می توانند به این ورزش بپردازند. البته نه به صورت حرفه ای. همین گستردگی باعث شده که در این رشته کشور ایران از جمله تیم های ملی باشد که همواره در رده های بالای جهانی ایستاده و در مسابقات مختلف آمار موفقیت بالایی هم از خود به جای گذاشته است. همچنین یکی از مسائلی که این گستردگی فوتسال به همراه می آورد این است که خیلی از مردم بدون اینکه آمادگی کافی و تمرینات مناسبی داشته باشند به دعوت دوستان خود به این ورزش می پردازند که بسیار در این زمینه خطر آسیب های ورزشی را بالا می برد و گاهی صدمات بدنی برای آن ها به همراه می آورد که آن ها را به زحمت می اندازد.

همچنین فوتسال یکی از محبوب ترین ورزش ها برای فوتبالیست های بازنشسته است و گاهی مسابقاتی به مناسبت های مختلف ورزشی، مذهبی و ملی یا خیریه برگزار شده و فوتبالیست های قدیمی و یا هنرمندان و … به ورزش فوتسال می پردازند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 811 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 29 ژوئن 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

mamad
هادی نیک
شنبه , 20 نوامبر 2021
پاسخ

به نظر من فوتسال یکی از ورزش های جذاب هست که بعضی از محدودیت های فوتبال رو هم نداره. هم سرپوشیده هست و در تمام فصول سال میشه انجامش داد. هم اینکه زمان کمتر و قوانین ساده تری داره. تا سنین بالاتر هم میشه انجامش داد. و البته توی کشور ما هم طرفدارهای زیادی داره.