زیپ نیوز داستان اختراعات و ابداعات دخترانه چاپ شد - زیپ نیوز

به گزارش خبرنگار ZipNews، کتاب «دخترها در فکر همه‌چیز؛ داستان اختراعات و ابداعات» نوشته کاترین تیمش به‌تازگی با ترجمه صوفیا محمودی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب با تصویرگری ملیسا سوئیت سال ۲۰۱۸ توسط انتشارات هاوتون میفلین هارکورت در نیویورک منتشر شده است.

این‌کتاب دربرگیرنده داستان برخی اختراعاتی است که زنان و دختران در طول تاریخ داشته‌اند. به این‌ترتیب به‌جز مقدمه که با عنوان «سرآغازها… دخترها، مبتکران هر روزه…» چاپ شده، این‌کتاب دربرگیرنده این‌عناوین است:

روت ویکفیلد (شیرینی‌های خرده‌شکلات‌دار)، آنا استورک و آندریا استرشتا (نورافشان – چراغ اضطراری)، مری اندرسن (برف‌پاک‌کن ماشین)، عَزه عبدالحمید فیاض (تبدیل پلاستیک به سوخت)، استفانی کوُلک (کولار)، کَریس ماری هاپر (کامپایلر – مبدل علائم دستوری در کامپیوتر)، تریشا پرابو (اپلیکیشن «دوباره فکر کن»)، مارگارت الوئیز نایت (ماشین پاکت‌ساز)، دکتر پاتریشیا بَث (میل جراحی لیزری عدسی چشم)، جین لی کروز (سپر فضایی)، کیارا نیرگین (مبازره علیه خشکسالی با پوست پرتقال)، پَتسی اُکانل. شرمن (اسکاچگارد – محافظ بافت پارچه)، آن مور (آغوش بند)، آلیس بروکس و بتینا چن (رومینیت – بسته خانه سازی عروسکی).

پس از این‌فصول و مطالب؛ گزیده‌ای هم از تاریخچه ابتکارات و اختراعات زنان منتشر شده است.

در بخشی از این‌کتاب می‌خوانیم:

مری در بخش توضیح ویژگی‌های اختراع خود نوشت: «اختراع من مربوط می‌شود به بهبود عملکرد ابزارهای پاک‌کردن شیشه، که در آن یک میله بازویی با قابلیت حرکت پاندولی روی شیشه، به یک اهرم در محفظه‌ای زیر شیشه جلو ماشین وصل شده و با آن فعال می‌گردد.»

به عبارت دیگر، یک اهرم از داخل، یک دسته بازویی را در بیرون به حرکت وامی‌داشت. این‌بازوی پاک‌کننده از باریکه‌های چوب و تکه‌ای لاستیک ساخته شده بود. مری آن را طوری طراحی کرده بود که در شرایط هوای خوب می‌شد آن را برداشت؛ و به این‌ترتیب به نما و ظاهر تراموا خدشه‌ای وارد نمی‌شد. یکی از مهم‌ترین اجزاء، افزودن یک میل تعادل بود.

مری در این‌باره نوشت: «این وزنه، ابزاری بود در برف‌پاک‌کن ابداعی من، تا فشار وارده بر شیشه را به طور یکسان در تمام سطح شیشه حفظ کند.»

این‌کتاب با ۱۱۲ صفحه مصور، شمارگان ۳ هزار و ۳۰۰ نسخه و قیمت ۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 371 views بار دسته بندی : فرهنگ و اندیشه تاريخ : 16 مارس 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها