زیپ نیوز دادگاه لاهه رای خود را درباره شکایت ایران از آمریکا اعلام می کند - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دادگاه عالی سازمان ملل مستقر در لاهه هلند (دیوان بین المللی دادگستری) (ICJ) امروز چهارشنبه رای خود را درباره اینکه آیا صلاحیت دارد به شکایت ایران از آمریکا در خصوص اقدام واشنگتن در اعمال تحریم علیه ایران، رسیدگی کند یا خیر را اعلام می کند.  

ایران در سال ۲۰۱۸ بر اساس پیمان مودت به این دادگاه شکایت کرده بود اما آمریکا مدعی است که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این شکایت را ندارد.  

این شکایت بر مبنای تخلف ایالات متحده از عهد نامه مودّتی است که در سال ۱۳۳۴ (۱۹۵۵ میلادی) میان دو کشور به امضا رسیده است. ایران از دادگاه تقاضای پرداخت خسارت دارد.

بر اساس این گزارش، ایران پس از تجدید تحریم‌های آمریکا و با استناد به پیمان مودت دوجانبه سال ۱۹۵۵ و با توجه به آنکه پیمان، دیوان لاهه را مرجع رفع اختلافات تعیین کرده است، از آمریکا به اتهام نقض این پیمان شکایت کرد.

دیوان لاهه که بازوی قضایی سازمان ملل به شمار می‌رود، ۱۱ مهر ۱۳۹۷ و پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم‌های ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ آمریکا، با تأیید برخی از درخواست‌های ایران و تا صدور رأی نهایی، رأی به تعلیق تحریم‌های واشنگتن در حوزه‌های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد اما آمریکا به این رای اعتنا نکرد.  

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 167 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها