زیپ نیوز لیست جدید مواد و روش‌های دوپینگ از ۱۱ دی ماه ملاک عمل می‌شود - زیپ نیوز

به گزارش خبرنگار مهر، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هر سال با اعلام تغییرات لازم در فهرست مواد و روش های ممنوعه، این فهرست را برای سال آینده میلادی به روزرسانی می کند. وادا اول اکتبر فهرست جدید خود در مورد مواد و روش های ارتکاب به دوپینگ را در اختیار ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) کشورهای عضو قرار داد تا همزمان با سال جدید میلادی ملاک عمل برای نمونه گیری، آنالیز و مدیریت تست ها باشد.

بر این اساس و با اعلام فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) همزمان با آغاز سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی از ۱۱ دی ماه مبنای کار این ستاد برای گرفتن تست از ورزشکاران و آنالیز و مدیریت نتایج آنها فهرست جدید وادا خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، فهرست مواد و روش های دوپینگ دستخوش تغییراتی شده که مهمترین آنها در مورد داروهای کورتون و همچنین اسپری «سالبوتامول» که مخصوص درمان آسم است، می باشد.

فرزاد شارکی در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه توضیح داد و گفت: طبق تغییرات ایجاد شده مصرف داروهای کورتن در حین مسابقه به صورت خوراکی یا تزریقی (عضلانی) ممنوع است. تا پیش از این امصرف یک نوع داروی کورتن و استفاده از آن به صورت پوستی و موضعی آزاد بود اما بر اساس فهرست ۲۰۲۲ وادا، تمام روش های استفاده از کورتن -اعم از خوراکی و تزریقی- در حین مسابقه ممنوع است.

وی با یادآوری متفاوت بودن «طول اثر» در انواع داروهای کورتن ادامه داد: طول اثر در داروهای کورتن می تواند یک روز، یک هفته و حتی ۶۰ روز باشد، در فهرست جدید وادا هم طول اثر هریک از انواع کورتن و اینکه چه مدت زمانی طول می کشد تا از بدن پاک شود، مشخص شده است. بنابراین ورزشکاران باید در صورت نیاز به استفاده از داروی کورتن به طول اثر آن توجه لازم را داشته باشند.

قائم مقام دبیرکل نادو در توضیح تکمیلی این موضوع (توجه به طول اثر) تصریح کرد: ورزشکاری که قصد استفاده از داروی کورتن را دارد باید روز مسابقه خود و زمان لازم برای پاک شدن از اثرات دارو را در نظر بگیرد. در صورت اطمینان از اینکه اثر دارو تا روز مسابقه برطرف می شود مشکلی برای استفاده نیست اما در صورتیکه میان طول اثر با زمان رویداد هاهنگی نباشد باید برای معافیت درمان اقدام شود تا در صورت نمونه گیری با معضل مثبت شدن تست و محرومیت مواجه نشود.

شارکی با تاکید بر اینکه دومین تغییر مهم ایجاد شده در فهرست داروهای ممنوعه برای سال جدید میلادی مربوط به داروی «سالبوتامول» است، گفت: این اسپری مخصوص درمان آسم است و جزو گروه ۳ ممنوعه قرار گرفته اما در صورت رعایت دُز درمانی، مجاز است.

وی خاطرنشان کرد: تا پیش از این ورزشکاران مجاز بودند روزانه ۲ بار و هر بار هم به اندازه ۸۰۰ میکروگرم از «سالبوتامول» استفاده کنند. بر اساس تغییرات ایجاد شده، استفاده روزانه از این اسپری به ۳ بار افزایش یافته اما با در نظر گرفتن اینکه دو بار به اندازه ۶۰۰ میکروگرم و بار سوم به اندازه ۴۰۰ میکروگرم استفاده شود.

این مقام مسئول در نادو ایران تاکید کرد: اثرات ۲۴ ساعته استفاده از «سالبوتامول» در ادرار نباید از ۱۶۰۰ میکروگرم بالاتر برود درغیر اینصورت منجر به مثبت شدن دوپینگ می شود. دلیل تغییرات ایجاد شده هم همین است.

شارکی تصریح کرد: تغییرات عمده ایجاد شده در فهرست مواد ممنوعه و روش های دوپینگ برای سال آینده میلادی در مورد همین دو دارو (کروتن و سالبوتامول) است. البته تغییرات دیگری هم اعمال شده که همگی به فدراسیون ها اطلاع رسانی شده است. بنابراین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۲ یعنی از ۱۱ دی ماه و همزمان با وادا و دیگر کشورها، فهرست جدید را برای نمونه گیری، آنالیز و مدیریت نتایج ملاک عمل قرار خواهد داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 314 views بار دسته بندی : ورزش تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها