زیپ نیوز سمینار ملی یافته‌های تمدنی خلیج‌ فارس در بوشهر برگزار شد - زیپ نیوز

به گزارش خبرنگار زیپ نیوز، رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر ظهر شنببه در این سمینار اظهار داشت: قدمت تاریخی بندر بوشهر به بیش از چهار هزار سال می‌رسد.

عبدالکریم مشایخی اضافه کرد: آثار مهم و متعددی در بندر بوشهر کشف شده و این شهر در کنار ساحل خلیج فارس از تاریخ روشن با قدمت طولانی برخوردار است.

بوشهر یک شهر بین‌المللی در ادوار مختلف

وی با بیان اینکه سیراف مروارید خلیج فارس محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پیشینه تاریخی استان بوشهر مربوط به بیش از هشت هزار سال است.

مشایخی ضمن برشمردن آثار تاریخی استان بوشهر ادامه داد: بوشهر یک شهر بین‌المللی در ادوار مختلف تاریخی بوده است که وجود کنسولگری کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی حکایت از جایگاه مهم بندر بوشهر در تاریخ است.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه بوشهر اضافه کرد: وجود آثار تاریخی در کرانه خلیج فارس نشان می‌دهد بوشهر این منطقه مهم و استراتژیک همواره در مبادلات تجاری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مبادلات اقتصادی در ادوار مختلف تاریخی نقش پررنگ داشته است.

برنامه‌های سمینار ملی خلیج‌فارس

در این سمینار باستان‌شناسان و استادان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور سخنانی در خصوص یافته‌های تمدنی خلیج فارس ارائه کردند.

ارائه مقالات بررسی باستان‌شناسی فراگیر در کرانه‌ها و جزایر خلیج‌فارس، دریای مکران، تحلیل بر الگوهای تدفین شغابی، ارتباطات تجاری و فرهنگی بندر تاریخی سیراف با چین، شبه جزیره بوشهر در پرتو تازه‌ترین پژوهش‌های باستان‌شناسی چشم‌انداز باستانی لیانریشهر و پس کرانه خلیج فارس در دوره هخامنشی در دشت برازجان، تاریخ لیان و رونمایی از کتاب بوشهر در عهد ایلامی از دیگر برنامه‌های سمینار ملی جدیدترین یافته‌های تمدنی خلیج‌فارس در بوشهر بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 143 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 29 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.