زیپ نیوز روایت آنچه در بحران کرونا بر هنرمندان گذشت - زیپ نیوز

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد صرامی در نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر تئاتر خط قرمز که شامگاه سه شنبه در تالار فرشچیان برگزار شد، اظهار داشت: بعد از دو ماه اجرا به زمان نمایش تئاتر خط قرمز رسیدیم و تصمیم گرفتیم این نمایش را روی صحنه اجرا کنیم.

کارگردان نمایش خط قرمز ادامه داد: این اثر با ۱۲ شخصیت و ۹ نفر آوازه‌خوان اجرا می‌شود که این تعداد همگی بر روی حساب است. فضای نمایش آنچه بر زوج یک هنرمند تئاتری که در این دو سال و نیم بر آن‌ها گذشته را نشان می‌دهد. با انتخاب فضا، رویاپردازی‌، آرزوها و کمال‌گرایی‌های یک‌بازیگر برسیم. نزدیک‌ترین درام به آنچه در ذهن یک بازیگر تئاتر می‌گذرد را سعی می‌کنیم در این نمایش نشان داده شود.

وی افزود: در این نمایش به ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پرداخته می‌شود و در پایان یک نتیجه‌گیری دارد. تئاتر اصفهان مشکلات شخصی شده دارد و دچار یک آنفولانزا شده؛ گویا مسئولان هنری استان نمی‌خواهند که ما یکدست بشویم. ما یک انجمن نمایش درست و حسابی در اصفهان نداریم و برخی انجمن‌ها خود را نماینده بچه‌های تئاتری نمی‌دانند.

صرامی با بیان اینکه “نیازمند تشکیل یک انجمن هنرهای نمایشی هستیم که اعضا آن چشم‌شان را روی اهداف شخصی ببندند” تاکید کرد: انجمن نمایشی اصفهان ۹ ماه است که انتخاباتش عقب افتاده و دلیل آن مشخص نیست. همچنان منتظریم که این انتخابات برگزار شود. البته نزدیک ۱۵ سال است که این انجمن کاری برای بچه‌های تئاتر نمی‌کند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در اصفهان پلاتو برای تمرین که هنرمندان راحت بتواند وارد آن شود، یک دانه است؛ بقیه آن برای سازمان‌ها و ارگان‌ها است. اما نگاه ما باید این باشد که انتظار حمایت از سازمان‌ها و ارگان‌ها را نداشته باشیم و اگر حمایتی هم است لطف هنرمندان است که به مسئولان هویت می‌دهند. آیا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌خواهد به خودش بیاید؟ آنها باید بنشینند فکر کنند که این مسائل و مصائب برای بچه‌های تئاتر نباشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت ساخت تئاتر شهر برای هنرمندان تئاتر اصفهان، توضیح داد: این تئاتر شهر مثل مساله آب برای بچه‌های تئاتری حیاتی است. سال‌ها است که قول تئاتر شهر را دادند اما خبری از ساخت آن نیست. هنرمندان تئاتر این شهر سالنی که سال‌ها گفته شده را می‌خواهند. مدیریت تئاتر اصفهان باید دست تئاتر اصفهان بیافتد، باید انجمن هنرهای نمایشی اصفهان مدیریت تئاتر شهر را عهده بگیرد. امسال جشنواره تئاتر استان اصفهان هیچکس از وزارت ارشاد و انجمن هنرهای نمایش تهران حضور نیافت.

صرامی گفت: اگر در اصفهان یک اثر متوسط بخواهد ساخته شود، حداقل ۱۰۰ میلیون پول می‌خواهد. بازیگر تئاتر که دو ماه برای یک اثر وقت می‌گذارد، دستمزدش کمتر از دو ماه حقوق یک کارمندان دولت است. در این شرایط ارگان‌ها کمک‌های در نهایت ۵۰ میلیونی می‌کنند، واقعاً خنده دار است.

این کارگردان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سختی کار مستقل در تئاتر، اظهار داشت: به هیچ عنوان در ساخت آثارم هیچ حمایت مالی از هیچ ارگانی نگرفتم. سه اثر با هزینه شخصی تولید کردم و با همه آنها مستقیم به جشنواره فجر وارد شدم. البته برای تئاتر خط قرمز حمایت‌های جزئی گرفتم، اما ما باید راه خود را ادامه دهیم و دلمان برای تئاترمان بسوزد.

صرامی در پایان تاکید کرد: اگرانجمن هنرهای نمایشی احیا شود و اعضا آن مستقل سرمایه جذب کنند، تئاتر مستقل اصفهان دوباره عزت پیدا می‌کند. تیاتر اصفهان باید از نو متحول شود.

روایت آنچه در بحران کرونا بر هنرمندان گذشت

سال‌های سخت هنرمندان

حسن محمدی، بازیگر نقش اول نمایش خط قرمز نیز در این نشست گفت: موضوع این نمایش وابسته به شرایط امروز و به دنیای نمایش مربوط می‌شود. هنرمندان در دو سال اخیر شرایط سختی را پشت سر گذاشتن و دو سال بیکاری را بدون هیچ بیمه و حمایتی پشت سر گذاشتند. تئاتر و هنر در سبد ارزاق مردم جایگاهی نمی‌تواند داشته باشد، در این شرایط اقتصادی سخت نمی‌شود انتظار توجه به فرهنگ و هنر از سوی مردم داشت.

وی افزود: امیدوارم مشکلات هنرمندان صنف تئاتر کم شود و به شرایط هنرمندان بیشتر توجه شود. در همه دنیا کووید ۱۹ تمام سال‌ها را تعطیل کرد، اما تنها هنرمندان تئاتر ایران در شرایط سخت به سر بردند و در تنگنای اقتصادی قرار گرفتند. تقریباً ۲۵ سال است که در زمینه تئاتر فعالیت دارم و نسل جوان باید بدانند که همه افرادی که وارد هنر می‌شود، موفق نمی‌شوند.

محمدی تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان شهر و دیار خود را رها می‌کنند و به شهرهای بزرگ‌تر می‌روند تا بلکه آنجا موفق شوند؛ اما در بساری از موارد این مهاجرت هم به موفقیت نمی‌انجامد. در این نمایش هم به همین معقوله توجه شده و مرد اول قصه همه چیز خود را می‌بازد.

این بازیگر تئاتر ادامه داد: درنگاه کلان علیرغم شعارهای گوناگون، هنر اولویت ندارد؛ زمانی که مردم در معیشت خود دچار مشکل هستند، تئاتر اولویت ندارد. در اداره‌کار بازیگری کد ندارد و به عنوان شغل شناخته نمی‌شود. فضا در جامعه هنری کوچک است، اما خواهان بسیاری دارد. به همین دلیل جامعه هنری هیچگاه همراه و هم‌راستا نمی‌شوند. هنرمندان که روزگاری از سانسورها شکایت داشتند، امروز خود اقدام به حذف کردن می‌کنند.

وی درباره پروژه نیمه تمام تئاتر شهر اصفهان، تصریح کرد: سال‌ها است که قول ساخت تئاتر شهر را دادند، اما هنوز این مرکز تئاتر ساخته نشده است. تاکنون اتفاقی نیافتاده و نخواهد افتاد، حتی سالن فرشچیان هم هیچ استانداردی برای برگزاری تئاتر ندارد. تئاتر هزینه خودش را در نمی‌آورد و در همه دنیا حمایت می‌شود. چرا باید سالن فرشچیان خصوصی شود؟ این سالن روزی ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برای گروه‌های خصوصی آب می‌خورد و در شهری که سالن تئاتر خوش جا و استاندارد ندارد، خوش جا ترین سالن به بخش خصوصی واگذار شده است.

خط قرمز می‌تواند بر مخاطب تأثیر گذارد

بهنام شمسایی، بازیگر تئاتر خط قرمز در این نشست گفت: دغدغه‌های این نمایش دقیقاً همان چیزی است که برای دو سال درگیر آن هستیم و به نظر ادامه‌دار می‌آید. خط قرمز تئاتری است که تأثیرگذاری بالایی دارد و مخاطب گذر زمان در اجرا را احساس نمی‌کند.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم این تئاتر بتواند بر روی مخاطب تأثیر بگذارد و پس از دیدن آن مخاطب درگیر شود. این تئاتر حمایت جانبی نداشته و مستقل تولید شده، اما به حمایت مخاطبان نیاز دارد.

خاطره حسینی، بازیگر نقش مکمل تئاتر خط قرمز در این نشست اظهار داشت: از بازگشایی سال‌های تئاتر بسیار خوشحالم، اما بخش اصلی کار یعنی مخاطب و تماشاگر است. امیدوارم که مخاطبان از این تئاتر حمایت کنند و به تماشای آن بنشینند. برای این کار انرژی و وقت زیادی صرف شده و کارگردان این اثر یک جوانی است که تلاش دارد تئاتر اصفهان حفظ شود.

روایت آنچه در بحران کرونا بر هنرمندان گذشت

خط قرمز درد و دل هنرمندان است

آرمین سهرابی، آهنگساز تئاتر خط قرمز، در این نشست گفت: این تئاتر نیازمند دیده شدن است و درددل و حرف همه هنرمندان است. در روند ساخت موسیقی سعی شده به فضا بیشتر جو داده شود و ترانه‌هایی منطبق با زندگی‌نامه شخصیت‌ها در اثر گنجانده شود.

نگین ذبیحی، از اعضای گروه آوازه‌خوان نمایش، در این نشست تاکید کرد: این کار باید دیده شود تا دیگران آنچه به هنرمندان در این دو ساله گذشت را درک کنند.

نمایشی برای فقدان زیست هنری

علیرضا عسگری‌فر، طراح پوستر تئاتر خط قرمز نیز اظهار داشت: ایده اصلی این پوستر حال بد هنرمندان است که همه درگیر آن هستند. از نماد تهران، یعنی برج آزادی در این پوستر الهام گرفته شده، در بیان برج آزادی یک چاه است که دو بازیگر در میان توده دود داخل این چاه سقوط می‌کنند.

وی افزود: برای این پوستر جایزه بهترین پوستر را از جشنواره تئاتر استان گرفتم و برای آن ۵۰۰ هزار تومان به من دادند! در حالی که سه ارگان اصلی شهر درگیر این جشنواره بودند، مبالغ جایزه‌ها مضحک بود.

روایت آنچه در بحران کرونا بر هنرمندان گذشت

عسگری‌فر تاکید کرد: قرار بود برای جامعه تئاتر بسازیم، اما آنقدر درد ما زیاد است که آن درد را روی سن می‌آوریم. علیرغم اینکه همه به من گفتند به تهران برو، اما در شهر خودم ایستادم و اما حالا در شهر خود هیچی ندارم. این تئاتر بخشی از من بود، فقدانی که برای زیست هنری وجود دارد، در این تئاتر متبلور شده و روی صحنه رفته است.

به گزارش مهر، این نمایش از یکم الی دهم آذر ماه رأس ساعت ۱۸ در سالن فرشچیان افتتاح می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 280 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 17 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها