زیپ نیوز گوترش: ایران به دغدغه‌های هسته‌ای- موشکی اهمیت بدهد! - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش ارائه شده به شورای امنیت، مدعی شد که ایران باید پاسخگوی نگرانی‌های موجود پیرامون برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود باشد و به اجرای کامل تعهدات ذیل برجام بازگردد.

البته، وی اگرچه بدعهدی اروپایی‌ها در تسهیل روند برخورداری ایران از امتیازات برجامی را نادیده گرفت، اما از بابت خروج آمریکا از این توافق و احیای تحریم‌ها علیه تهران، ابراز تاسف کرد.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: برای مدت پنج سال، جامعه بین‌الملل اغلب به برجام به چشم گواه موثر بودن چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی، گفتگو و همچنین موفقیت نظام منع اشاعه هسته‌ای نگاه کرده است.

گوترش همچنین بر اهمیت ابتکارعمل‌هایی در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوران فعلی مشکلات اقتصادی و درمانی ناشی از بیماری همه‌گیر کووید -۱۹، تأکید کرد.

با این حال، وی مدعی شد که تمرکز وی در گزارش ارائه شده به شورای امنیت، بر روی محدودیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین انتقال تجهیزات تسلیحاتی به داخل و خارج از این کشور بوده است.

ادعای گوترش درباره لزوم پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی در همراهی با تروئیکای اروپایی و بیانیه اخیر آنها خطاب به ایران قابل ارزیابی است.

روز دوشنبه، طرفین اروپایی برجام از تصمیم ایران مبنی بر نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات غنی‌سازی نطنز ابراز نگرانی کردند.

آنها در بخشی از بیانیه خود مدعی شدند: چنانچه ایران مصمم به حفظ فضای دیپلماسی است؛ نباید چنین اقداماتی را عملی کند.

در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: تصمیم ایران مبنی بر نصب سه آبشار دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت نطنز، مغایر با برجام و به شدت نگران کننده است.

تروئیکای اروپایی در نهایت مدعی شد: چنین اقدامی تلاش‌های مشترک ما برای حفظ برجام را به خطر می‌اندازد و فرصت مهم برای بازگشت به دیپلماسی با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا را تضعیف می‌کند.

این ادعای طرفین اروپایی برجام در حالی مطرح می‌شود که آنها در طول چهار سال دوره زمامداری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، عملاً با رفتار منفعلانه خود مانع از بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام شدند حال آنکه اکنون نیز با این احتمال که کاخ سفید به جو بایدن دموکرات محول خواهد شد؛ ادعاهای فرابرجامی جدیدی را مطرح می‌کنند.

هفته پیش، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان مدعی شده بود: به جای توافق موجود که دیگر یک توافق کامل نیست به دنبال توافق هسته‌ای جامع و گسترده‌تر با ایران هستیم!

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها