زیپ نیوز گروسی: به دنبال گفتگوهای سازنده با تهران هستیم - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورو نیوز، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: خروج ایران از پروتکل الحاقی یک شکست و نقصان قابل توجه است و امکان بالای رصد آنچه را که در ایران رخ می‌دهد، از میان برده است. هرگونه محدودیت یا توقف راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران، بر گزارش اجرای تعهدات این کشور اثر می‌گذارد.

گروسی با اشاره به توافق هشت روز گذشته با ایران اظهار داشت که اعتبار این توافق ۹۰ روز و حدود سه ماه است و با طرف ایرانی توافق کردیم که بررسی‌ها و دسترسی‌ها در این مدت ادامه داشته باشد ولی توقف نظارت بر ایران، پیگیری اجرای تعهدات این کشور را دشوار می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست رسانه‌ای روز دوشنبه همچنین خواستار این شد که بازرسی‌های فنی آژانس قربانی بده و بستان‌های سیاسی نشود؛ چرا که به گفته او خروج ایران از پروتکل الحاقی یک شکست و نقصان قابل توجه است و امکان بالای رصد آنچه را که در ایران رخ می‌دهد، از میان برده است.

گروسی همچنین ابراز امیدواری کرد که پس از دوره کوتاه مدت توافق شده با ایران نیز هر گامی در خصوص این کشور باید بر مبنای حفظ تداوم نظارت فنی آژانس بر تأسیسات اتمی ایران باشد چرا که بدون نظارت‌های فنی آژانس هیچ اقدامی، مبنای ایمن و مطمئنی ندارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد که آژانس با وجود تهدیدهای احتمالی برای لغو این توافق تنها به اعلام‌های رسمی توسط ایران توجه خواهد کرد.

گروسی در ادامه این نشست رسانه‌ای حصول توافق فنی موقت میان آژانس با ایران را در شرایط ابراز تمایل آمریکا به بازگشت به برجام، فرصتی برای دیپلماسی عنوان و گفت که امیدوار است در این فرصت کوتاه این اتفاق بیفتد؛ هر چند که به زعم او شاید ۹۰ روز فرصت کوتاهی برای این رخداد مهم باشد.

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا اقدام‌های اخیر ایران از جمله افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم، مسیر برنامه هسته‌ای این کشور را به سمت ساخت سلاح هسته‌ای منحرف کرده یا خیر، گفت: تا کنون برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه اقدام‌های اخیر ایران نیز گفت که به‌نظر او صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو است ولی به نظر می‌رسد که اعضا تمایل دارند با هدف حفظ بازرسی فنی آژانس گفتگوهای سازنده‌ای با ایران داشته باشند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 202 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها