زیپ نیوز «کرونا» ابزاری برای ایران هراسی شده است - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، «رابرت فیسک» در تحلیل نوشت: وقتی نخستین گزارش‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا منتشر شد، فکر آن را می‌کردم که ایران هدف خشم جهان قرار گیرد. گسترش «کووید ۱۹» در خاورمیانه، به همان انداره که در تاریخ غیرقابل انکار است، اجتناب ناپذیر بود. بی‌توجه به اینکه واکنش مقامات ایران به شیوع کرونا چه بوده است، نفرت به اسلام شیعه در قلمرو اسلام سنی و احساسات ضدایرانی در جهان غرب در سال‌های اخیر، ایران را به یک طاعون‌زده منفور و منزوی تبدیل کرده است.

ویروسی که به وضوح از چین منشاء گرفته است، در حال حاضر ایران را برای همه ما تبدیل به یک تهدید کرده است. نشریه نیویورک تایمز اعلام کرده است که ایران به صورت «یک خطر جهانی» در می‌آید که ویروس کرونا را «به تعداد کثیری از کشورهای همسایه سرایت می‌دهند.» نشریه «جروزالم پست» اعلام کرده است که ایران «اکنون خاورمیانه را با وحشت از کرونا به آتش کشیده است.» مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی در واشنگتن گفته است که «از بابت اطلاعات حاکی از اینکه حکومت ایران احتمالاً جزئیات مهم در مورد شیوع بیماری در کشور را مخفی کرده است»، سخت نگران است.

برخورد همسایگان ایران به گسترش کرونا، به این مصیبت دامن می‌زند. امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی، همه ایران را منشاء سرایت بیماری به کشورهایشان عنوان کرده‌اند. البته صحت دارد، زیرا به نظر می‌رسد که قربانیان کرونا (حتی در لبنان) از تهران وارد این کشورها شده‌اند. اما باید خاطرنشان کرد در جهانی که سال‌ها – به اتفاق – ایران را در انزوا و تحریم قرار داده و این کشور را از دریافت اساسی‌ترین کالاها، از جمله تجهیزات و ابزارهای پزشکی محروم کرده است، این برخورد متناقض، عجیب و ریاکارانه است. شیوع بیماری با مراسم زیارت در قم همزمان شده است. اگر این واقعه چند ماه دیرتر رخ می‌داد، در آن صورت منبع خطر می‌توانست – و هنوز هم می‌تواند – مناسک حج در تابستان امسال در مکه در عربستان سعودی باشد. ویروس کرونا به اسلام احترام نمی‌گذارد.

تردید دارم که اخبار مصیبت بار اپیدمی در خاورمیانه، تاثیر چندانی در کاخ سفید یا رهبران سنی حوزه خلیج فارس داشته باشد. اما با توجه به وجود اردوگاه‌های آوارگان در سوریه، عراق، اردن و لبنان، تاریخ به این منطقه نزدیک‌تر می‌شود. در مقایسه با طاعون قرون گذشته، ویروس کرونا (از توصیف آن به عنوان یک اپیدمی گذشته) خطر عمده‌ای علیه بشریت نیست. اما سرعت گسترش آن چنان است که تنها نسل‌های گذشته خاورمیانه درک می‌کنند. کرونا در همان لحظه‌ای به ایتالیا رسید، که در اسکندریه مصر. جاده ابریشم تفاوتی میان اقوام یا ملیت‌ها نمی‌گذاشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 342 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 25 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها