زیپ نیوز پیام رزمایش ۳ جانبه ایران، روسیه و چین به آمریکا چیست؟ - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، «آریانا طباطبایی» مشاور ناتو و تحلیلگر مؤسسه رند در گفتگو با شبکه PBS آمریکا در تحلیل خود از رزمایش سه گانه ایران، روسیه و چین گفت: آنچه ایران در اینجا سعی در دستیابی به آن دارد این است که به ایالات متحده نشان دهد که منزوی شدنی نیست. مقامات ایرانی می‌گویند پشتوانه روسیه و چین، دو ابرقدرت جهانی را داریم. بنابراین ما را نمی‌توانید منزوی کنید.

وی ادامه داد: روسیه و چین آشکارا تلاش می‌کنند دوباره قدرت خود را نشان دهند که نیرویی هستند که باید در منطقه به حساب آورده شوند اما، در عین حال، آنها در تلاشند تا به رقبای ایران، یعنی عربستان سعودی و اسرائیل اطمینان دهند که نمی‌خواهند طرف کسی را بگیرند و علیه منافع اسرائیل یا سعودی قدم بردارند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: همچنین، آنها تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که ایالات متحده این کار را عملی توهین آمیز نمی بیند. در همین حال، ایران در تلاش است تا بگوید این قدرتها از ما حمایت می‌کنند و ما آنگونه که ایالات متحده ادعا می‌کند منزوی نیستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر روسیه و چین در این رزمایش به ایالات متحده و جامعه بین الملل می‌گویند که آنها بازیگران اصلی منطقه هستند.

تحلیلگر اندیشکده رند با اشاره به سیاست‌های ضد ایرانی کاخ سفید گفت: ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ عقب نشینی کرد و برای یک سال، ایران واقعاً کاری نکرد. ایران منتظر ماند و فرصت داد و با اروپایی‌ها مذاکره کرد تا به این ترتیب هزینه‌های فشار حداکثری آمریکا را جبران کند.

طباطبایی در خصوص هدف اصلی ایران از رزمایش دریایی گفت: در مرکز همه اینها، کارزار فشار حداکثری و تحریم‌ها قرار دارد. بنابراین بخشی از آنچه حکومت ایران برای رسیدن به آن تلاش می‌کند، ایجاد اهرم فشار علیه ایالات متحده و افزایش هزینه کارزار فشار حداکثری است.

وی اظهار کرد: آنچه که ایران می‌خواهد انجام دهد و آنچه از اردیبهشت ماه سال جاری (اشاره به شروع گام‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی) انجام داده، این است که در واقع نشان دهد می‌تواند خاری در چشم ایالات متحده فرو کند و این که هر اقدامی که ایالات متحده انجام می‌دهد، بدون پاسخ نخواهد بود.

به گزارش مهر، رزمایش مشترک نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین از روز جمعه ششم دی آغاز شده به مدت چهار روز در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار می‌شود.

این رزمایش واکنش‌هایی را نیز در بر داشته است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توییتی گفته است: برگزاری این رزمایش نظامی مشترک تعهد گسترده‌تر جمهوری اسلامی برای حفظ امنیت آبراهه‌های مهم را مشخص می‌کند.

روسیه نیز این مانور دریایی را یک رزمایش بی‌سابقه در همکاری و آموزش نیروهای دریایی توصیف کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 296 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 11 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها