زیپ نیوز پمپئو: آسیا و اروپا در تیررس ایران خواهد بود! - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در تلاشی مذبوحانه برای تشدید ایران هراسی در منطقه و جهان با انتشار یک پیام در توئیتر مدعی شد: «اگر تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ماه اکتبر منقضی شود، ایران قادر خواهد بود هواپیماهای جنگنده جدیدی همچون سوخ و-۳۰ از روسیه یا جی -۱۰ از چین خریداری کند. با [وجود] این هواپیماهای بسیار مرگبار، اروپا و آسیا در چنگ ایران خواهند بود. [اما] آمریکا هرگز اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد».

نکته شایان توجه در این توئیت آن است که نقشه منتشره در این پیام بُرد سفر یک طرفه (و نه رفت و برگشتی) جنگنده های مذکور را نشان می دهد!

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این توئیت ضد ایرانی وزیر خارجه آمریکا در پیامی طعنه آمیز نوشت: «پمپئو آنقدر تشنه گمراه‌کردن دنیاست که ادعا می‌کند با آمدن اکتبر، ایران اقدام به خریداری هواپیماهای جنگنده خواهد کرد. بعداً [ایران] این هواپیماها را تا بُرد یک طرفه‌شان به نقاط دیگر ارسال خواهد کرد. احتمالاً ایشان بتوانند توضیح دهند هواپیماها چطور بعد از اتمام سوخت‌شان به ایران بازخواهند گشت!»

این ادعاهای واهی وزیر خارجه آمریکا در حالی علیه ایران مطرح می شود که دولت متبوع مایک پمپئو روز گذشته پیش نویس قطعنامه ای را میان ۱۵ عضو شورای امنیت توزیع کرد که در آن خواستار ممنوعیت فروش، عرضه یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط از سوی ایران است؛ همچنین کشورها را از فروش، عرضه، یا انتقال سلاح یا اقلام مرتبط به ایران- مگر در صورت موافقت کمیته‌ای در شورای امنیت- منع می‌کند.

پیش نویس این قطعنامه آمریکایی همچنین از کشورها می‌خواهد چنانچه دلایل متقنی در دست دارند مبنی بر اینکه محموله‌ای در خاک آنها ممکن است حاوی اقلام ممنوعه از ایران باشد، به بازرسی آن محموله اقدام کنند. این قطعنامه همچنین از کشورها می خواهد تا با توجیه مشابهی، اقدام به بازرسی کشتی‌ها در آب های آزاد کنند!

این در حالی است که روسیه و چین تا نون مخالفت خود را با پیش نویس مذکور و نیز تمدید تحریم تسلیحاتی ایران- که بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است- اعلام کرده اند و در صورت لزوم در صورت اصرار واشنگتن آن را وتو خواهند کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها