زیپ نیوز پرتاب ماهواره نور به ظهور جهان چند قطبی کمک می‌کند - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -پیمان یزدانی: صبح روز چهارشنبه سوم اردیبهشت، نخستین ماهواره جمهوری اسلامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. «ماهواره نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران به وجود آورده و این امکان را به نیروی سپاه خواهد داد تا زمین را از فضا رصد کند.

درست چند ساعت پس از این موفقیت، رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ در حساب توئیتر خود نوشت: من به نیروی دریایی ایالات متحده دستور داده‌ام که اگر آنها مزاحمتی برای کشتی‌های ما در دریا ایجاد کنند، به آنها شلیک کنند.

در مورد اهمیت دستاورد جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دلایل تهدیدات ترامپ علیه ایران، خبرنگار مهر با «آنتونی کارتولوچی» تحلیلگر آمریکایی و کارشناس ژئوپلیتیک گفتگویی را انجام داده که مشروح آن در زیر آمده است.

*اهمیت دستاورد جدید ایران در ارسال ماهواره نظامی به فضا چیست؟

این دستاورد که نقطه عطف بزرگی برای ایران به حساب می‌آید نشان دهنده درجه‌ای از مهارت فنی است که می‌تواند هشداری برای کسانی باشد که طی سالیان متمادی سعی در تضعیف حاکمیت ایران داشتند. به طور خاص، دسترسی به فضا توانایی‌های اقتصادی و نظامی، روش‌های ارتباطی، نظارت و جمع آوری اطلاعات یک کشور را گسترش می‌دهد.

در سطح جهانی، این نقطه عطف ایران نشان دهنده یک گرایش جهانی است که در آن تعداد بیشتری از کشورها از فناوری نوینی که روزگاری تنها در اختیار غرب و تعداد معدودی از قدرتهای دیگر مانند روسیه و چین بود استفاده می‌کنند. این دستاورد ایران کمک می‌کند تا توازن بیشتری به آنچه که بسیاری از آن دنیای چند قطبی در حال ظهور یاد می‌کنند اضافه شود.

*چرا فقط چند ساعت پس از پرتاب ماهواره دونالد ترامپ واکنش نشان داد؟

برای ایالات متحده ای که یک نظم جهانی تک قطبی را ایجاد کرده و تنها ولی نعمت آن بود، گرایش جهان به سمت چند قطبی شدن، خیلی دور از تصور است. ایران یکی از چندین کشور اصلی است که به شکل دادن به این دنیای چند قطبی جدید کمک می‌کند. بنابراین هر بار که به طور محسوسی به این تغییر تعادل قدرت در جهان کمک می‌کند موجب برانگیختن خشم ایالات متحده می‌شود.

تمایلات ایالات متحده برای جنگ با ایران بر هیچکس پنهان نیست. آنها برای چندین دهه تلاش کرده‌اند تا باعث به وجود آمدن جنگی شده و یا پیشرفت‌های ایران را به عنوان عوامل محرک جنگ به تصویر بکشند. پرتاب ماهواره‌ها و یا با اقتدار دفاع کردن از سواحل خود توسط ایران، برای دیگر کشورهای دنیا مسئله خاصی نیست، اما این موارد، فرصتی طلایی برای وال استریت و واشنگتن هستند تا یکی از معدود صنایعی که ایالات متحده هنوز هم در آن برتری دارد یعنی جنگ را ارتقا ببخشد. بنابراین، ایالات متحده از هیچ تلاشی برای تشدید تنش با ایران مضایقه نمی‌کند.

*پیام دیدار فرمانده سپاه از خلیج فارس چیست؟

بنا به گفته سردار سلامی، در حالی که آمریکا ادعا می‌کند فعالیت‌های ایران در نزدیک مرزهای خودش خصمانه است، تهدید اصلی خود آمریکاییها هستند که هزاران کیلومتر مسافت را طی کرده و در اینجا برای ایران و خاورمیانه مشکل ایجاد می‌کنند. حقیقت این است که کشتی‌های آمریکایی با اشغال‌های غیرقانونی، جنگ، جنگ‌های نیابتی و سایر اشکال تجاوز به دنبال ایجاد هرج و مرج در آن منطقه هستند.

استمرار انعطاف پذیری ایران و توانایی آن برای کمک به سایر کشورها در مورد تجاوز ایالات متحده بدون توجه به تحریکات آنها همچنان ادامه داشته است.

از تهدیدات ترامپ می‌توان فهمید تنها سیاستی که آمریکا در منطقه دارد تداوم همان سیاست‌هایی است که در سال‌های گذشته موجب تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه شده است سیاست‌هایی که در سطح کلان موجب شده است تا موجبات شکست جهان تک قطبی شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 256 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 20 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.