زیپ نیوز پاسداشت مقام آیت الله شاهرودی/ وقتی همه دست به کار می‌شوند - زیپ نیوز

خبرگزاری ZipNews، گروه استان‌ها: کمتر کسی است که حتی از بین نسل جوان امروز استان سمنان، به خصوص بعد از کنگره گرامی داشت مقام شامخ آیت الله العظمی شاهرودی که تابستان امسال در شاهرود برگزار شد، نام این عالم ربانی و گرانقدر را نشنیده باشد.

مرجع گرانقدر جهان تشیع که ۵۰ سال درس خارج از فقه می‌داد و از این بابت یگانه عالم دوران و اعصار است از سوی دیگر وی را باید احیاگر سنت پیاده روی اربعین دانست که امروز میلیون‌ها عاشق را به دیار کربلا می‌کشاند آن هم از سراسر گیتی؛ آیت الله العظمی شاهرودی اما برای مردم استان سمنان یک افتخار بزرگ است چرا که زادگاهش در روستای قلعه آقا عبدالله از توابع بسطام شاهرود بوده و آوازه نامش دنیای اسلام را فرا می‌گیرد.

پس از کنگره نخست، دست‌اندرکاران و موثران گردهم آمده‌اند تا برای کنگره دوم در مشهد مقدس و کنگره اصلی یا همان سوم در شهر مقدس قم برنامه‌ریزی کنند کنگره‌ای که محوریت آن با وزارت ارشاد اسلامی است و در نتیجه اسماعیلی وزیر ارشاد را می‌بایست دبیر معنوی آن دانست.

حالا اما وزیر ارشاد در جمعی از عوامل کنگره، از آمادگی وزارتخانه برای هر اقدامی در راستای بهتر برگزار شدن کنگره مهم آیت الله العظمی شاهرودی خبر داده است آن هم در نشستی که به میزبانی وزارتخانه برگزار شد و مهمانان آن مدیرکل ارشاد اسلامی، دبیر کنگره آیت الله العظمی شاهرودی، نماینده شاهرود و میامی در مجلس، امام جمعه شاهرود و گروهی دیگر از دست‌اندرکاران این همایش بزرگ و بین‌المللی بودند.

پاسداشت مقام آیت الله شاهرودی/ وقتی همه دست به کار می‌شوند

شاهرود کانون فقاهت

نشستی که وزیر ارشاد در آن با بیان اینکه همایشی که در بزرگداشت آیت الله العظمی شاهرودی این مرجع تقلید کم‌نظیر برگزار شده قطعاً منشأ خیر و برکات برای جهان شیعه و مردم ایران و همچنین مردم شاهرود است، گفت: کمتر کسی است که با صبغه علمی و انقلابی شاهرود آشنا نباشد، این شهرستان در پرورش علما و روحانیون فاضل و مشعل داران فقاهت پیشتاز بوده است همچنین حوزه علمیه مشهد عمدتاً از علما و فضلای شاهرود قوام پیدا کرده و این بحث را در قم و نجف نیز به قوت شاهد بودیم که کانون‌های اصلی فقاهت شیعی محسوب می‌شوند، از این حیث علمای شاهرود حق زیادی بر گردن همه پیروان اهل بیت (ع) دارند.

محمد مهدی اسماعیلی با بیان اینکه باید گفت آیت الله العظمی شاهرودی علیرغم وجاهت بالا خصوصیات کم نظیری نیز داشتند، متأسفانه مجهول القدر هستند چرا که زمان زیادی از فوت ایشان گذشته و می‌بایست و مجدداً شخصیت ایشان برای مردم بازگو می‌شد، بیان کرد: ما خاطرات بسیاری از بزرگان دین در خصوص ایشان شنیده‌ایم که تواضع و سلوک ایشان به خصوص در مسائل دینی زبانزد بوده است، ایشان همچنین در حوزه کاری و فقاهت تا دوران انقلاب اسلامی تأثیرگذاری ویژه‌ای داشتند.

وی افزود: ارشاد اسلامی افتخار همراهی با کنگره بزرگداشت این عالم ربانی را داشته هر آنچه در این خصوص لازم است از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به عنوان نماینده وزارت ارشاد در این خصوص انجام خواهد شد تا بتوانیم کار ماندگاری را به لحاظ تکریم بزرگان دین در دو کنگره پیش رو ادامه بدهیم.

وزیر ارشاد اسلامی همچنین ادامه داد: این نکته را باید گفت که امروز علمای ما نیستند که به تکریم نیاز دارند بلکه این جامعه ما است که به لحاظ مسائل اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند نورانیتی است که از بزرگان دینی و علما می‌گیرد، بزرگانی که ذکر نامشان در جامعه فضا را عطرآگین می‌کند، با وجود اینکه ۴۸ سال از وفات شخصیتی مانند آیت الله العظمی شاهرودی می‌گذرد برجستگی‌های اخلاقی و رفتاری ایشان مایه مباهات ما محسوب می‌شود لذا امید داریم کار بزرگی که از شاهرود آغاز شده در قم و مشهد نیز با شکوه خاصی ادامه و پایان بپذیرد.

رویکرد ارشاد اسلامی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به عنوان دیگر حاضر در این نشست نیز معتقد است: یکی از رویکردهای اصلی ارشاد اسلامی واگذاری امور به مردم است و لذا کنگره بزرگداشت آیت‌الله العظمی شاهرودی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و لذا امور آن به دبیر کنگره واگذار و سال گذشته تاکنون شاهد بودیم که به شایستگی کارهای نکوداشت این عالم ربانی جلو برده شده است نکوداشت مفاخر مد نظر و تاکید وزارت ارشاد بوده و لذا شاهد برگزاری همایش‌های مختلفی در سراسر کشور هستیم اما استان سمنان به لحاظ وجود مفاخر صاحب نام مانند علامه حائری سمنانی علامه حکیم الهی منوچهری دامغان، آیت الله آقا بزرگ اشرفی شاهرودی، آیت الله امینی، فروغی و بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی و غیره که شاید اسامی شأن از ۱۰۰ نفر نیز عبور کند، در زمینه تکریم بزرگان شرایط ویژه‌تری دارد.

فرشید فلاح لاله زاری بیان کرد: در بین بزرگان و مفاخر استان سمنان یک گنج و گوهر تابناک به نام آیت‌الله العظمی شاهرودی وجود دارد که بیش از صد سال عمر شریف خود را به ترویج دین و فرهنگ دینی اختصاص دادند لذا بنا به تشخیص انجمن مفاخر استان سمنان و کشور برگزاری کنگره ایشان، به مثابه یک اولویت و یک فعالیت ناب فرهنگی مطرح و مورد موافقت قرار گرفت تا علاوه بر تکریم ایشان، محورهایی مانند الگوسازی و انسجام اجتماعی و اعتماد سازی در سطح جامعه نیز مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: در این راستا حجت‌الاسلام نصیری فرد که سابقه برگزاری همایش‌های ملی داشته را با دبیری کنگره برگزیده شد در گام دوم نیز آیت الله نظری شاهرودی به ریاست کمیته تخصصی علمی این کنگره برگزیده شد چرا که ما نمی‌توانستیم بدون همراهی حوزه علمیه قم به تبیین شخصیت والای آیت الله العظمی شاهرود بپردازیم و کمیته علمی نیز توانست بیش از ۴۰ طلبه را پای کار بیاورد و لذا کار به نحو احسن اجرا شد و ۱۰۰ میلیون تومان نیز از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد کمک و در کنار تهیه کتاب‌ها، دو مستند و یک رمان تولید شد.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان همچنین گفت: در دوره وزارت سابق ارشاد همچنین رایزنی‌هایی شد که کتاب‌های تهیه شده برای نشر کمک شوند که امیدواریم این کار نیز صورت گیرد تا بتوانیم کتاب‌های تولیدی که فعلاً به صورت دیجیتالی هستند، را منتشر سازیم. رویکرد کنگره همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در فرمایشات خودشان تاکید کردند صرفاً تولید محتوا برای جمع علمی نبوده بلکه تلاش شد تا تولیدات برای مردم و جوانان نیز صورت گیرد و با استفاده از محصولات فرهنگی بتوانیم رمان، زندگی نامه، نمایش رادیویی و … را به جوانان نیز ارائه کنیم.

پاسداشت مقام آیت الله شاهرودی/ وقتی همه دست به کار می‌شوند

شخصیت وارسته جهان اسلام

دبیر کنگره گرامی داشت آیت الله العظمی شاهرود نیز در این نشست، بیان داشت: کنگره نکوداشت آیت الله العظمی شاهرودی برای شخصیتی برگزار می‌شود که تأثیر بسزایی در جهان تشیع داشت و لذا می‌طلبید تا کارها در شأن ایشان باشد. آیت الله العظمی شاهرودی بعد از آیت الله بروجردی مرجعیت عام شیعه داشتند و در نتیجه فراخوانی را صادر کردیم تا در تمام دنیا هرکس عکس، دست نوشته و یا اسنادی درباره این عالم ربانی دارد در اختیار ما بگذارد و در جریان این همایش متوجه شدیم که از بسیاری کشورهای دنیا ایشان مقلد داشتند در نتیجه اسناد و مدارک ارسالی به تائید بیت معظم آن مرحوم می‌رسید و سپس منتشر می‌شد.

حجت‌الاسلام عباس نصیری فرد در ادامه گفت: آیت الله العظمی شاهرودی عالمی بودند که شاگردان بسیار بزرگی را نیز پرورش دادند که برای مثال می‌توان به آیت الله العظمی سیستانی اشاره کرد که ۱۱ سال به صورت غیر مداوم در محضر ایشان درس می‌گرفتند و در همین دو هفته گذشته در دیداری که با آیت الله عبدالجواد اشرفی شاهرودی داشتند از برگزاری مرحله اول همایش در شاهرود تقدیر و دو توصیه را نیز بیان فرمودند که یکی از آنها این بود که آیت الله العظمی شاهرودی مؤذن اردبیلی زمان خود بودند و دومین کنگره باید در شأن ایشان انجام شود که تمام اینها رسالت ما را در برگزاری کنگره نکوداشت آن عالم ربانی سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: مقام آن عالم ربانی تا آنجا بالا است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ایشان می‌فرمودند که من علی رغم وجود آیت الله العظمی بروجردی مقلد آیت الله العظمی شاهرودی بودم چرا که ایشان را به تبع خراسانیون اعلم می‌دانستم، اکثر علمای گرانقدر قم که درس خارج می‌دهند مانند آیت الله مرواری، آیت الله رضا زاده، آیت الله مرتضوی و … از شاگردان آیت الله العظمی شاهرودی بودند و این نشان از مقام والای ایشان دارد.

نوشتن ۵۳ جلد کتاب در ۸ ماه

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: از سید علی حسینی شاهرودی فرزند آیت الله العظمی شاهرودی نقل است که می‌فرمایند امام خمینی (ره) درباره مقام آن عالم ربانی فرمودند: آیت الله العظمی شاهرودی یک عمر لباس تقوی و قداست بر تن داشت و هیچ نقطه ابهامی در زندگی ایشان وجود ندارد. با توجه به این نقل قول‌ها است که می‌بایست کنگره در تراز بالایی برگزار می‌شود و لذا آیت الله نظری شاهرودی که رئیس مؤسسه فقط اهل بیت (ع) نیز هستند به عنوان دبیر علمی همایش منصوب و در هشت ماه ۱۳ عنوان در ۵۳ جلد کتاب را منتشر ساختند که کار بزرگی بود و حقیقتاً تلاشی شبانه روزی می‌طلبید.

نصیری فرد درباره کنگره نیز توضیح داد: تعدادی از کتاب‌هایش منتشر نشده آیت الله العظمی شاهرود و همچنین کتاب‌هایی درباره زندگی و آثار ایشان در شاهرود که نخستین مرحله از سه‌گانه همایش گرامی داشت این عالم ربانی بود رونمایی شد و قرار است کتاب‌های دیگر نیز در کنگره‌های دوم و سوم رونمایی شود. از سوی دیگر دو مستند تلویزیونی و ده‌ها ساعت برنامه رادیویی و کتاب صوتی و همچنین نمایش نامه رادیویی پیرامون زندگی این عالم برجسته تهیه شد و در زمان کوتاهی توانستیم شاهد انتشار رمان گت آقا باشیم که به زندگی این عالم برجسته و قولی که مادر گرامی شأن داده بودند که بعد از مراجعت به نجف به عالم بزرگی بدل شوند، بودیم.

وی افزود: یکی از افتخاراتی که در این کنگره نصیب ما شد این بود که تا قبل از این هیچ زندگی نامه‌ای از آیت الله العظمی شاهرودی وجود نداشت و بجز دو صفحه زندگی نامه مختصر که در وب‌سایت بیت فرزند آن مرحوم درج شده، تنها دو جزوه از زندگی ایشان در اختیار بود که نمی‌شد چندان هم به آنها استناد کرد اما امروز و در نیمه راه کنگره شاهد هستیم که یک هزار و ۳۰۰ صفحه کتاب زندگی نامه این عالم ربانی تهیه شده است.

دبیر علمی کنگره آیت الله العظمی شاهرود در خاتمه صحبت‌های خود افزود: از سوی دیگر مرکز رایانه علوم اسلامی رسالت دیجیتالی کردن این کتاب را نیز بر عهده داشته و خوشبختانه توانسته‌ایم کتاب صوتی زندگی نامه ایشان را نیز تهیه کنیم. نخستین مرحله پیش کنگره در شهرستان شاهرود با حضور علمای برجسته و تراز اول و همچنین وزیر وقت ارشاد برگزار شد و خوشبختانه افتخار داریم که دومین کنگره را روز دوم دیماه ۱۴۰۰ در مشهد مقدس و سومین مرحله آن را خرداد ماه ۱۴۰۱ در قم مقدس برگزار کنیم.

پاسداشت مقام آیت الله شاهرودی/ وقتی همه دست به کار می‌شوند

۵۰ سال درس خارج

آیت الله حسن نظری شاهرودی دبیر علمی کنگره گرامی داشت آیت الله العظمی شاهرود به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: آیت الله العظمی شاهرودی ۵۰ سال درس خارج از فقه ارائه می‌کرد و بسیاری از شاگردان ایشان از جمله آیت الله العظمی سیستانی بعداً خودشان به مرجعیت رسیدند و لذا این نشان از مقام علمی ایشان دارد. آن‌هایی که با حوزه علمیه آشنایی دارند می‌دانند که ۵۰ سال تدریس خارج چه مفهومی عظیمی دارد و اصلاً کار راحتی نیست در نتیجه این امر نشان از اثرگذاری ایشان در عالم تشیع دارد.

وی بیان کرد: این مرجع عالیقدر همچنین نه تنها ۵۰ سال درس خارج در حوزه علمیه بلکه در معاملات، فرایض و عبادات و اصول نیز سرآمد بودند و سال‌ها مجاهدت ایشان در قالب صفحات کاغذی معدودی در دست شاگردان و بیت معظم شأن وجود داشت که درواقع کنگره سعی کرد تا زمینه انتشار آنان را فراهم کند تا این ذخیره بزرگ جهان تشیع از بین نرود.

رئیس دایره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت (ع) افزود: متأسفانه از بزرگان دینمان ماند آیت الله العظمی شاهرودی یا آیت الله عبدالهادی شیرازی که یک سال مرجعیت داشته و فراوان تدریس در حوزه علمیه داشته‌اند، چیزی به جای نمانده است و لذا خسارت این امر به کل جهان تشیع باز می‌گردد در نتیجه یکی از محورهای کنگره گرامی داشت مقام علمی آیت الله العظمی شاهرودی جلوگیری از فراموشی آثار و خصوصیات ایشان بود.

آیت الله نظری شاهرودی تصریح کرد: مطمئن هستیم کسانی که در راه این کنگره گام بر می‌دارند در واقع به جهان تشیع و حوزه‌های علمیه خدمت می‌کنند و این خدمتی ماندگار خواهد بود چرا که در گام‌های بعدی کتاب‌ها و تولیدات در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گرفته و در نتیجه تأثیرگذار خواهد بود.

تأثیر «گت آقا» در انقلاب

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی از دیگر اعضای کنگره گرامیداشت آیت الله العظمی شاهرودی به عنوان کسی که در گردآوری آثار نقشی بی بدیل داشت نیز در سخنانی گفت: اندیشه‌های آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی برای امروز انقلاب اسلامی نیز می‌تواند مؤثر باشد و لذا باید بیشتر بر روی شخصیت درخشان آن عالم ربانی کار کرد. نقش ایشان در حمایت از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) و همچنین خدماتی که ایشان به حوزه‌های علمیه از جمله ایجاد مرکز خدمات و نسخه درمانی طلاب کردند تا مدت‌ها ماندگار است.

حسینی شاهرودی بیان کرد: در زمانی که نواب صفوی و ماجرای فداییان اسلام پیش آمد رسماً تائید شد که ایشان با آیت الله العظمی شاهرودی در ارتباط بوده و نواب صفوی از پیروان افکار آیت الله بوده است از طرف دیگر آن عالم ربانی در حمایت از امام خمینی (ره) نیز پیشگام بود به نحوی که در زمان دستگیری امام و ماجرای اعدام ایشان، چه از طریق تلفن و ارتباط با بیت آیت الله حکیم و چه خودشان مستقیماً با ارسال بیانیه و تماس‌ها از نجف شدیداً از صدور حکم اعدام برای امام خمینی (ره) جلوگیری کرده و به دربار یادآوری کردند که امام، مرجعیت شیعیان را داشته و طبق قانون اساسی نمی‌توان ایشان را اعدام کرد.

وی افزود: این ارتباط با امام خمینی (ره) البته بعداً با حضور امام در نجف نیز تداوم پیدا کرد تا جایی که امام همیشه تاکید داشتند که آیت الله العظمی شاهرودی هر شب پیش امام باشند. از دیگر خدمات آیت الله العظمی شاهرودی می‌توان به ایجاد مرکز خدمات طلبه‌ها که امروز آن را شاهد هستیم، اشاره کرد مرکزی که به فکر اسکان و خانه برای طلبه‌ها بود و نسخه‌های درمانی آنها را پرداخت می‌کرد تا طلاب بهتر بتوانند بدون دغدغه درس بخوانند. یکی از درخواست‌های ما در کنار حضور چهره‌های مطرح علمی و دینی در کنگره آیت الله العظمی شاهرودی در مشهد و قم این است که با دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتباط گرفته شود تا ایشان پیامی را به مناسبت این کنگره ارسال داشته باشند.

پاسداشت مقام آیت الله شاهرودی/ وقتی همه دست به کار می‌شوند

نیاز به پیوست فرهنگی و تداوم

امام جمعه شاهرود نیز با بیان اینکه از لحاظ فرهنگ عمومی باید گفت برگزاری رویدادها و همایش‌ها و بزرگداشت‌ها برای علما و فقها و صلحا نباید به یک کنگره منتهی شود و می‌بایست با یک پیوست فرهنگی به صورت جدی مد نظر قرار گیرد، گفت: برای مثال می‌توان نمایش نامه‌های تولید شده در کنگره علمی مقام آیت الله العظمی شاهرودی را در شهرستان‌های مختلف استان سمنان و کشور اجرا کرد و در واقع زمینه آشنایی مردم با شخصیت والای ایشان را فراهم آورد تا مردم با بخش‌هایی از زندگی این عالم ربانی آشنا شوند.

حجت‌الاسلام عباس امینی بیان داشت: از سوی دیگر باید گفت اعتقاد داریم که می‌بایست ساختار فرهنگ عمومی کشور و شهرستان‌ها دست خوش تغییرات شود تا چابک سازی در خصوص اجرای مصوبات و برگزاری مراسمی مانند کنگره بزرگداشت آیت الله اعظمی شاهرود را شاهد باشیم لذا امیدواریم که وزارت ارشاد در شورای فرهنگ عمومی بازبینی کند و ابتدای امر برخی اعضای این شورا تغییر کنند چرا که بود و نبودشان بعضاً بی تأثیر است و همچنین گروهی باید عضو این شورا شوند که حضور شأن لازم خواهد بود در نتیجه انتظار ما از وزارت ارشاد این است که به این مقوله مهم نیز توجه داشته باشد.

نگاه ویژه به شاهرود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست با اشاره به داشته‌های علمی و فقاهت شاهرود گفت: نخستین بار که موضوع برگزاری کنگره بزرگداشت مقام آیت الله العظمی شاهرودی مطرح شد شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این رویداد با این سرعت و با این حجم از کیفیت بالا در مدتی اندک برگزار شود و توانست اتفاقات خوبی را نیز برای شهرستان شاهرود و همچنین شناساندن شخصیت علمی و بزرگ آیت الله العظمی شاهرودی رقم بزند لذا از همه کسانی که پای کار بودند و جهادی در این راستا تلاش کردند، می‌بایست تقدیر و تشکر کرد.

علی اصغر خانی افزود: شاهرود دارای گروه بسیار بزرگی از علما و فضلا است که گل سر سبد آنها آیت الله العظمی شاهرودی محسوب می‌شود که در قلوب همه شیعیان از دیرباز تاکنون قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: در جریان برگزاری کنگره خوشبختانه مباحث علمی و عملی خوبی نیز پیرامون شخصیت بزرگوار آیت الله العظمی شاهرودی مطرح و مستند شد که شناساندن ظرفیت‌های علمی ایشان و تأثیرگذاری شأن بر جهان تشیع مؤثر واقع شده است لذا از وزیر ارشاد دعوت می‌کنیم چه در کنگره دو هفته دیگر در مشهد و چه در کنگره اصلی در قم مهمان این برنامه باشند.

شاهرود مهد علما

امام جمعه موقت شاهرود دیگر کسی بود که در این نشست صحبت کرد و با بیان اینکه در شاهرود پنج مدرسه علمیه برادران با ۵۰۰ طلبه و سه مدرسه خواهران در سطح دو و سه با یک هزار طلبه وجود دارد که در مجموع تعداد طلاب شاهرودی را به یک هزار و ۵۰۰ نفر می‌رساند، گفت: از سوی دیگر طبق آمارهای گرفته شده ۶۵۰ طلبه شاهرودی در قم و ۲۰۰ طلبه از این شهرستان در مشهد مقدس مشغول به تحصیل علم هستند.

حجت الاسلام حمید عبداللهیان بیان کرد: از سوی دیگر از بین علمای درجه یک مشهد می‌توان به آیت الله مرتضوی شاهرودی، آیت الله اشرفی شاهرودی، از علمای بزرگ شاهرودی قم می‌توان به آیت الله سید محمد هاشمی شاهرودی، آیت الله سید حسین شاهرودی و از علمای نجف می‌بایست به شهید آیت الله علی اصغر احمدی شاهرودی اشاره کرد که به دست صدام شهید و پیکر پاکش نیز پیدا نشد، این شهرستان همچنین در کربلا نیز بزرگانی مانند آیت الله کلامویی شاهرودی و فرزندان معزز ایشان را دارد که نشان می‌دهد از نجف تا مشهد، شاهرود در تقویت حوزه‌های علمیه از نیروی انسانی مخلص و توانمند، استعداد ویژه‌ای دارد. شاهرود عقبه تأمین کننده‌ای برای جهان تشیع داشته و علمای بزرگی را نیز مانند آیت الله العظمی شاهرودی تقدیم جهان اسلامی کرده است.

وی افزود: این شهرستان دارای ظرفیت‌های عظیمی در تربیت علما و صلحای بزرگ در جهان اسلامی دارد که فهرست آنها در حال تهیه است از سوی دیگر باید گفت در دوران انقلاب فقط ۱۰ عالم تراز اول و برجسته جهان تشیع متخرج از نجف اشرف در شهرستان شاهرود وجود داشته که نشان می‌دهد این شهرستان از چه ظرفیت عالم خیزی برخوردار است لذا امید است که برگزاری چنین کنگره‌هایی به معرفی علما و فضلای این دیار منجر شود کما اینکه تجربه برگزاری کنگره نخست این امر را محقق کرده است. در برگزاری مراحل دیگر کنگره البته باید از تمام ظرفیت‌های علمی و تجربی بهره گرفت تا بهترین معرفی از شخصیت والای آن عالم ربانی صورت گیرد.

امام جمعه موقت شاهرود در خاتمه صحبت‌های خود با اشاره به نقش بی بدیل رسانه‌ها در اشاعه شخصیت والای آیت الله العظمی شاهرودی تاکید کرد: رسانه‌ها در کنار دیگر سازمان‌های مردمی از ابتدای کنگره پا به پای مسئولان برگزاری حضور فعال داشته و کمک کردند تا شخصیت والای این عالم ربانی و مرجع عالیقدر جهان تشیع به مردم به خصوص نسل امروز شناسانده شود در نتیجه باید از این فعالان رسانه‌ای در شهرستان شاهرود، استان سمنان و کشور تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش مهر، در این نشست مطرح شد که مدیرکل ارشاد اسلامی استان سمنان به عنوان نماینده وزیر هر آنچه در توان دارد برای اجرای هر چه بهتر کنگره آیت الله العظمی شاهرودی به منصه بروز بگذارد از سوی دیگر باید گفت کنگره دوم گرامی داشت مقام گت آقا «آقای بزرگ» دوم دیماه ۱۴۰۰ در مشهد و کنگره سوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 325 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 15 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها