زیپ نیوز هود لامینار برای کشت بافت گیاهی - زیپ نیوز

هود لامینار برای کشت بافت گیاهی

میلیون ها ذره در هوای محیط شناور هستند. آن ها ممکن است حاوی ویروس ها ، باکتری ها ، قارچ ها و بسیاری دیگر باشند. در نهایت ، آن ذرات شناور روی اجسام فرود می آیند و آلودگی ایجاد می کنند. در این مورد ، هودهای لامینار که به آن کابینت های جریان آرام نیز گفته می شود ، برای آزمایشگاه کشت بافت گیاهی ضروری هستند زیرا محیط استریل برای کشت بافت کلید موفقیت است .

چرا باید از هود لامینار حین کشت بافت گیاهی استفاده کنیم ؟

برای کارآمد بودن کشت بافت گیاهی ، باید یک یا چند هود لامینار در آزمایشگاه داشته باشید. این هودها به دلیل استفاده در فرایندهای حساس به آلودگی مانند آزمایشات مولکولی ، کشت بافت گیاهی و غیره محبوب هستند. این هود ها برای تکنیک های آزمایشگاهی عمومی برای بخش های میکروبیولوژیکی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها سطح کار را در هنگام کشت ، انتقال برای تکثیر و حتی ریشه زایی استریل نگه می دارند .

فیلتر هپا هود لامینار چگونه کار می کند ؟

فیلتر HEPA به عنوان فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا در داخل هود قرار دارد تا محیط را برای فرآیندهای مختلف استریل کند. هوا از طریق این فیلتر عبور می کند و در نتیجه قارچ ها ، باکتری ها و سایر ذرات گرد و غبار را به دام می اندازد. با این حال ، این فیلتر فقط یک حصیر از الیاف در هم تنیده شده است. این الیاف معمولاً از پلی پروپیلن یا فایبرگلاس با قطر بین ۰٫۵ تا ۲٫۰ میکرومتر تهیه می شوند. به دلیل قطر کم فیبر، فیلتر HEPA وضعیت استریل داخل هود را تضمین می کند .

فشار مثبت هوا نیز از ورود آلاینده ها به فضای کار جلوگیری می کند .

چه نوع هود لامینار وجود دارد ؟

دو نوع هود جریان آرام برای کار در آزمایشگاه وجود دارد. طبقه بندی آن ها بر اساس جهت جریان هوای فیلتر شده است. شما می توانید نوع هود مورد نیاز خود را بر اساس فعالیت هایی که می خواهید در آزمایشگاه خود انجام دهید انتخاب کنید .

جهت جریان هوا

هودهای جریان هوای افقی، هوا را از خارج از محفظه فیلتر کرده و هوای تمیز را از پشت محفظه به طرف اپراتور می دمد. بدون شک ، این نوع هودها نباید در حین کار با مواد خطرناک یا عفونی مورد استفاده قرار گیرند ، زیرا به میزان کمی از کاربران محافظت می کنند .

هودهای جریان هوای عمودی نه تنها هوا را از خارج از محفظه فیلتر می کنند بلکه هوا را از داخل نیز به گردش در می آورند و فیلتر می کنند. هوای تمیز از بالا بر روی فضای کار به سمت پایین دمیده می شود. این جهت جریان هوا به دلیل گردش کامل هوا در محیط کار ، هم از کاربران و هم از نمونه محافظت می کند .

برای اهداف کشت بافت گیاهی ، مردم معمولاً هودهای جریان هوای افقی را ترجیح می دهند زیرا این امر باعث ایجاد جریان بر روی فضای کار شده و تمام آلودگی ها را بیرون می کشد. علاوه بر این ، اپراتورهای آزمایشگاه به ندرت مجبور به کار با مواد خطرناک می شوند. با توجه به اقدامات ایمنی اضافی ، هودهای جریان عمودی در مقایسه با هود های افقی گران تر هستند .

باید ها و نباید ها هنگام استفاده از هود لامینار

باید ها :

  • یک نکته کلیدی در مورد هود لامینار این است که آن ها دارای لامپ UV-C هستند (همه مدل های موجود در بازار این ویژگی را ندارند). برای جلوگیری از آلودگی آزمایش ، قبل از استفاده از فضاهای داخلی، هود را توسط این لامپ ها ضدعفونی کنید .
  • هنگام استفاده از هود ، این چراغ همیشه باید خاموش باشد .
  • شما باید هود را با نور UV-C نه تنها قبل از استفاده بلکه بعد از کار در آن نیز استریل کنید .
  • هنگام کار با هود همیشه باید دستکش ، عینک ایمنی و روپوش آزمایشگاهی داشته باشید .
  • خوب است که میز کار را قبل از استفاده از هود با الکل استریل کنید ، تا یک محل کار بدون آلودگی داشته باشید .

نباید ها :

  • هرگونه زباله یا سایر اقلام غیر استریل باید از میز کار هود دور باشند. این موارد باعث ایجاد تلاطم در جریان هوا می شوند و ممکن است آلودگی ایجاد کنند .
  • نباید حین کار با هود لامینار از هیچ گونه زیورآلات و ساعت مچی استفاده کنید .
  • نباید اجسام بزرگ را در پشت هود قرار دهید زیرا ممکن است جریان هوا را مختل کرده و آلودگی ایجاد کنند.
  • و مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هرگز نباید از ظروف کشت غیر استریل در داخل هود استفاده کنید .

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 370 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 5 سپتامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.