زیپ نیوز نامه‌نگاری چین و روسیه برای خنثی کردن تهدیدهای ضدایرانی آمریکا - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چین و روسیه طی روزهای اخیر، در اقدامی هماهنگ تلاش کرده‌اند تا تهدید واشنگتن مبنی بر احیاء همه تحریم‌ها علیه ایران را با نامه‌نگاری به شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، خنثی کنند.

در بخشی از نامه وانگ ئی وزیر خارجه چین که تاریخ آن به ۷ ماه میلادی ژوئن (۱۸ خرداد) بازمی‌گردد، می‌خوانیم: آمریکا دیگر یکی از مشارکت‌کنندگان در برجام نیست و حق ندارد از شورای امنیت مطالبه‌ای مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه داشته باشد.

این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در نامه‌ای مشابه که تاریخ آن به ۲۷ ماه میلادی می (۷ خرداد) باز می‌گردد و این هفته رسانه‌ای شده، خطاب به شورای امنیت، می‌نویسد: آمریکا از برجام خارج شده و اکنون از هیچ حق قانونی برای توسل به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برخوردار نیست. ادعای واشنگتن مبنی بر عدم ازسرگیری تعهداتش ذیل برجام و در مقابل، پافشاری برای برخورداری از حقوق قید شده در قطعنامه سازمان ملل، مضحک و غیرمسئولانه است.

گفتنی است آمریکا خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است که ماه میلادی اکتبر به پایان می‌رسد؛ حال آنکه روسیه و چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو برخوردار هستند، مخالفت آشکار خود با چنین اقدامی را مطرح می‌کنند.

آمریکا هم با این ادعا که به رغم خروج از برجام، هنوز طبق قطعنامه ۲۲۳۱، یکی از طرفین مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای به حساب می‌آید، تهدید کرده اگر به مقصود خود مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نرسد، به مکانیسم ماشه متوسل شده و همه تحریم‌های ضد ایرانی را احیاء می‌کند.

این ادعای غیرمعقول آمریکایی‌ها صدای جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نیز درآورد تا آنجا که روز گذشته تاکید کرد: آمریکا از برجام خارج شده و دیگر نمی‌تواند با استناد به این توافق، خواهان استفاده از مفاد آن باشد.

بورل که بعد از دیدار با وزیر خارجه چین چنین اظهاراتی را مطرح کرد؛ افزود: بر این موضوع توافق داریم که تحریم (تسلیحاتی) در زمانی خاص و با جدول زمانی به خصوصی انجام شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 294 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.