زیپ نیوز مشکلات پرتعداد در ساحل گناوه/ نابسامانی‌هایی که باید برطرف شود - زیپ نیوز

خبرگزاری ZipNews– گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی؛ بندر گناوه یکی از مهمترین بنادر در جنوب کشور و از مهمترین مناطق گردشگر پذیر به ویژه در سال‌های اخیر بوده است که ساحل زیبای آن نقش مهمی و منحصر به فردی در جذب گردشگران و مسافران دارد.

دریا و ساحل زیبا و ماسه‌ای این شهر بندری به دلیل دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فرد در مقایسه با دیگر سواحل کشور به یک نقطه جذاب و گردشگر پذیر تبدیل شده و علاوه بر مردم منطقه، مسافران و گردشگران زیادی آن را برای گذران تعطیلات و اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند.

در حالی که مکان‌های تفریحی مانند پارک و اماکن تفریحی خاصی برای خانواده‌ها در این شهر وجود ندارد ساحل مهمترین محل تفریح و استراحت شهروندان و خانواده‌ها نیز محسوب می‌شود و افراد زیادی اوقاف فراغت خود را به خصوص در روزهای تعطیل در کنار ساحل می‌گذرانند.

مشکلات پرتعداد در ساحل گناوه/ نابسامانی‌هایی که باید برطرف شود

اگر چه با شیوع کرونا حضور مسافران و گردشگران نیز با توجه به محدودیت‌های اعمال شده تا حدودی زیادی در گناوه کاهش یافت و حتی در دوره شدت شیوع این همه گیری حضور مسافران ممنوع شد، اما با فروکش کردن نسبی شدت شیوع این ویروس و با مناسب شدن هوا، حضور گردشگران در این بندر افزایش چشمگیری یافته است.

مشکلات ساحل گناوه

علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در بهبود وضعیت ساحل و رفع مشکلات آن، اما نابسامانی‌هایی زیادی از قبیل جولان موتورسواران با موتورهای چهارچرخ، جوانان و نوجوانان با موتورهای سواری، حضور خودروها در ساحل، سرریز شدن فاضلاب، عدم استقرار غریق نجات و دیگر مشکلات و ناهنجاری‌ها در این ساحل ماسه‌ای و زیبا، برای مردم این منطقه و گردشگران باعث مشکلاتی می‌شود.

در نقاطی از ساحل گناوه به ویژه در ایام تعطیلات و روزهای پایانی هفته، موتورهای چهارچرخ، موتور سواران که راکبان آن افراد با سن کم هستند و حتی خودروها سواری که توسط صاحبان آنها تا کنار دریا و محل تردد و تفریح مردم آورده می‌شوند، تردد می‌کنند.

راکبینی که بدون رعایت نکات ایمنی، نظم و آرامش موجود بر این مکان تفرجگاهی را برهم می‌ریزند طوری که حتی قدم زدن برای مسافران و مردم این منطقه و بازی کردن برای بچه‌های خردسال خطرناک شده است.

به دلیل عدم نظارت مستمر و کامل، بارها اتفاقات و حوادث خطرناکی در این مکان رخ داده و منجر به آسیب بدنی و مصدومیت افراد حاضر در ساحل و حتی کودکان شده است.

انجام حرکت‌های نمایشی خطرناک، رعایت نکردن نکات ایمنی توسط این خودروها و موتورها، احساس ناامنی و خطر را برای هر رهگذران که در این نقطه عبور می‌کند یا کودکان که در حال بازی هستند به دنبال داشته است.

حضور خودروها در ساحل نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم می‌شود بلکه باعث تخریب و نابودی زیست گاه بسیاری از موجوداتی است که در ناحیه جزر و مد دریا زندگی می‌کنند و وجود آنها برای بقای زیست دریایی مهم و مؤثر است و با حضور و حرکت خودروها بر ماسه‌ها این زیست گاه‌ها و موجودات نابود می‌شود.

عدم استقرار غریق نجات در کنار ساحل، سرریز فاضلاب از کانال‌هایی که برای دفع آب‌های سطحی در نظر گرفته شده است در چندین نقطه از ساحل و آلودگی دریا و به خطر انداختن سلامت مردم و وجود ناهنجاری‌ها و مشکلاتی دیگر، نظارت بیشتر و ساماندهی در ساحل گناوه را با توجه به روند افزایش حضور مسافران و گردشگران، توسط دستگاه‌های متولی و نظارتی می‌طلبد که می‌تواند در برطرف کردن مشکلات کمک شایانی کند.

مشکلات پرتعداد در ساحل گناوه/ نابسامانی‌هایی که باید برطرف شود

حضور موتورسواران در ساحل

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: جولان موتورسواران در ساحل و در پارک‌های شهر یکی از مشکلات است که باید برای رفع آن کاری کرد.

وی افزود: با مساعد شدن هوا و فروکش کردن نسبی شیوع کرونا حضور گردشگران در گناوه به ویژه ساحل گناوه افزایش یافته و لازم است که نظارت بیشتری در این نقطه شهر که محل گذران اوقات فراغت مردم و حضور مسافران است صورت گیرد.

نگرانیم

یکی دیگر از افراد که همراه با دو فرزند خردسال خود در ساحل حضور دارد به خبرنگار مهر گفت: در این شرایط کرونایی که امکان حضور بچه‌ها در مهد کودک‌ها و جمع‌های کودکانه کمتر میسر است عصر روزهای تعطیل آنها را به کنار ساحل که تنها تفرجگاه شهر است می آورم تا ساعتی به بازی بپردازند ولی به دلیل حضور موتورسواران و خودروها و چهارچرخ ها دائماً نگران آنها هستم.

وی گفت: دستگاه‌های نظارتی باید از حضور خودروها و موتورسواران در کنار ساحل جلوگیری کنند و مکان مشخصی با نظارت کامل برای چهارچرخ ها نیز در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین نظارت بیشتری بر این قسمت از شهر که مهمترین تفریحگاه برای شهروندان از همه اقشار و همچنین مسافران است باید صورت گیرد تا خانواده‌ها با خیال آسوده و به دور از هرگونه مزاحمت یا ناهنجاری بتوانند دقایقی را در کنار هم از این مکان استفاده کنند.

مشکلات پرتعداد در ساحل گناوه/ نابسامانی‌هایی که باید برطرف شود

استقرار مدیریت ساحل در تمام طول سال

بانوی شهروند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در گناوه به غیر از ساحل جایی برای گذراندن اوقاف فراغت خانواده‌ها نیست و بیشتر مردم و مسافران ساعاتی را در کنار ساحل می‌گذرانند و انتظار دارند که در این مکان از مزاحمت‌های در امان باشند.

وی گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن گناوه و با کاهش روند شیوع کرونا و حضور بیشتر مسافران در گناوه انتظار می‌رود که مدیریت ساحل در تمام طول سال مانند ایام نوروز در کنار ساحل مستقر شود.

وی اضافه کرد: نظارت بیشتر بر ساحل که تنها محل تفرج و استراحت خانواده‌ها و مسافران است و رفع مشکلات ناشی از ناهنجاری‌ها و مزاحمت‌ها در این مکان باید بیشتر مورد توجه مسئولان باشد.

وی گفت: خانواده‌ها نیز باید بر رفتار نوجوانان و جوانان خود نظارت بیشتری داشته باشند و این موارد را در خانواده‌ها فرهنگ سازی کنند.

مشکلات پرتعداد در ساحل گناوه/ نابسامانی‌هایی که باید برطرف شود

ضرورت استقرار غریق نجات

یکی دیگر از افراد حاضر در ساحل گفت: استقرار غریق نجات در ساحل گردشگر پذیر گناوه که در ایامی از سال حضور میلیونی مسافر را علاوه بر شهروندان شاهد است، یکی از مهمترین موارد ضروری است و باید به آن اهتمام جدی ورزید.

وی اضافه کرد: ورود فاضلاب در چندین نقطه به ساحل نیز یکی از مشکلات است که سالهاست مردم این شهر شاهد آن هستند و باعث آلودگی دریا و ساحل می‌شود.

یکی از مسافران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ساحل گناوه از زیباترین نقاط ساحلی که تاکنون سفر کرده‌ایم.

وی گفت: باید از این ظرفیت بی نظیر برای پیشرفت شهر استفاده بیشتری شود و امکانات مناسب‌تر و نظارت بیشتری در این مکان برای جذب بیشتر گردشگر انجام شود.

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات که در این ساحل وجود دارد با نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی قابل حل است تا مردم بتوانند از این موهبت بیشترین بهره را ببرند.

مشکلات پرتعداد در ساحل گناوه/ نابسامانی‌هایی که باید برطرف شود

ساماندهی سواحل شهرستان گناوه

فرماندار گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: موقعیت تجاری و توریستی شهرستان گناوه با جاذبه‌های بسیار، مسافران و گردشگران را از نقاط مختلف کشور در تمام طول سال به این نقطه از کشور جذب می‌کند و سواحل و استفاده از آب دریا در این شهرستان یکی از مهمترین جاذبه‌ها برای مردم شهرستان و مسافران به شمار می‌رود.

غلامرضا مهرجو افزود: فراهم کردن شرایط بهینه برای استفاده همشهریان و مسافران از دریا باید مدنظر همه دستگاه‌های متولی قرار گیرد و همه دستگاه‌های متولی در ساماندهی سواحل شهرستان همکاری لازم را داشته باشند.

وی گفت: ما به عنوان حاکمیت وظایف و مسئولیت‌هایی در برابر حق و حقوق مردم بر عهده داریم و اگر دستگاه‌های متولی به مسئولیت‌های قانونی و وظایف محوله خود در قبال استفاده مردم از دریا توجه کنند شاهد بسیاری از اتفاقات ناگوار و نا هنجاری‌ها در این زمینه نخواهیم بود.

مشکلات پرتعداد در ساحل گناوه/ نابسامانی‌هایی که باید برطرف شود

طرح ساماندهی سواحل اجرا شود

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر نیز بارها بر امر ساماندهی سواحل تاکید کرده و اظهار داشت: مسئولیت اجرای طرح ساماندهی سواحل، در استان بوشهر با استاندار و در شهرستان‌ها با فرماندار است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به اینکه طرح ساماندهی سواحل شامل موارد عمرانی و فرهنگی می‌شود و در این طرح مسئولیت‌های افراد و سازمان‌ها هم مشخص است تصریح کرد: استان بوشهر استان فوق‌العاده‌ای در عرصه گردشگری است که از استاندار و سایر مسئولین تقاضا می‌کنم طرح ساماندهی سواحل را اجرا کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با انتقاد از اجرایی نشدن طرح ساماندهی سواحل استان بوشهر افزود: مردم استان بوشهر توقع دارند، فرهنگ این استان توقع دارد، تاریخ این استان توقع دارد که این طرح ساماندهی سواحل از جهت فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و بسیاری از این پروژه‌های که در آنجا تصویب‌شده و قانون است را اجرایی کنند.

وی بیان کرد: طرح ساماندهی سواحل که قانون آن موجود است و وظایف و مسئول مستقیم آن‌هم در استان و در شهرستان‌ها مشخص است که کار فرهنگی چه نهادی باید انجام دهد و عمرانی چه نهادی باید انجام دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر گفت: توقع است طرح ساماندهی سواحل طبق ضوابط قانونی نه یک کلمه از قانون کمتر و نه یک کلمه بیشتر از قانون اجرایی کنید.

امید است با اجرای کامل طرح ساماندهی سواحل با همکاری همه دستگاه‌های متولی، مشکلات این ساحل زیبا و گردشگر پذیر نیز رفع شود تا مردم و مسافران و گردشگران بتوانند با آسودگی خاطر بیشتر از زیبایی‌های آن بهره مند شوند و از این ظرفیت مهم هر چه بیشتر در توسعه گردشگری شهرستان استفاده شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 262 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 17 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها