زیپ نیوز مشارکت سیاسی اقلیتهای دینی در انتخابات ایران برای غرب پیام دارد - زیپ نیوز

«خیل سن بیسنته اینیاکی» کارشناس و مفسر سیاسی اسپانیایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در کشوری چون ایران، مردم به طور فعال در انتخابات حضور می‌یابند. این به معنی آن است که آنها به نظام حاکم اعتماد دارند که این می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر کشورهای جهان باشد.

اینیاکی افزود: وقتی مردم کشوری در زیر فشار شدید و تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی قرار دارند، در چنین شرایطی حضور پرشور پای صندوق‌های رأی به معنای آن است که این مردم به جهانیان ثابت کرده اند رأی دادن یعنی شرکت در تصمیم گیری های کشور و این مسئله در پای صندوق‌های رأی متجلی می‌شود. این یک هشدار به امپریالیسم است و تأیید حمایت‌های مردم کشور است به معنای این که «ما ثابت قدم ایستاده ایم.»

این کارشناس رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما افزود: این یک ارزیابی کلی از حضور گسترده مردم در انتخابات است. نگاه از بیرون به چنین ملتی صرف نظر از آن کسی که انتخاب می‌کند، با احترام خواهد بود، چرا که این ملت در پابرجا بودن نظام حاکم نقش بسزایی دارند و مشارکت آنها در ادامه استقرار سیستم آزادی و دموکراسی است.

وی گفت: غرب ایران را به نقض دموکراسی متهم می‌کند. این در حالی است که ایران علی رغم آن که کشوری اسلامی است ولی در آن اقلیت‌هایی چون زرتشتیان، یهودیان و ارامنه در مجلس شورای اسلامی این کشور نمایندگان خاص خود را دارند و کرسی‌های آنان در مجلس محفوظ است. حتی اگر آن‌ها از شرکت در انتخابات امتناع کنند کرسی‌های شأن در مجلس باز هم محفوظ خواهد ماند.

اینیاکی ادامه داد: وقتی در کشوری چون ایران، مردم به طور فعال در انتخابات حضور می‌یابند این به معنی آن است که آن‌ها به نظام حاکم اعتماد و حق تصمیم گیری دارند همچنین نشانگر آن است که سطحی از مذاکره و گفت و گو در کشور وجود دارد و مردم خود را موظف می‌دانند که از کشورشان دفاع کنند و برای همین در انتخابات شرکت می‌کنند.

اینیاکی اضافه کرد: این می‌تواند یک الگو برای سایر کشورهای جهان باشد. وقتی کشوری زیر بار فشار شدید اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی ناعادلانه قرار دارد، در چنین شرایطی حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی به معنای آن است که این مردم به جهانیان ثابت کرده اند که رأی دادن یعنی شرکت در تصمیم گیری های کشور و این مسئله در پای صندوق‌های رأی متجلی می‌شود. این یک هشدار به امپریالیسم است. این یک ارزیابی کلی از حضور گسترده مردم در انتخابات است. نگاه از بیرون به چنین ملتی صرف نظر از آن کسی که انتخاب می‌کند، سرشار از احترام خواهد بود.

وی در پایان گفت: امروزه شاهد آن هستیم که سیاست سکوت از یک سو و از سوی دیگر سیاست دروغ پراکنی درباره واقعیت‌های موجود در ایران وجود دارد. همین اخبار کذب در مورد سیستم‌های انتخاباتی برخی از کشورها دیگر نظیر ونزوئلا نیز گفته می‌شود. سیستم انتخاباتی که در آن نظارت، حفاظت و بررسی آرا با دقت بالایی انجام می‌شود. شمار زیادی از مردم ونزوئلا در انتخابات شرکت می‌کنند و همواره در تمامی انتخابات دولت نظارت کاملی داشته است. با این حال می‌بینیم که قدرت‌های غربی انتخابات این کشور را زیر سوال برده اند. در نقطه مقابل می‌بینیم که امپریالیسم در برابر چنین مکانیسمی که به این شکل حضور مردم در انتخابات را تضمین می‌کند، سکوت اختیار کرده است و همین حکایت از عصبانیت و ناخرسندی انها از مشارکت سیاسی مردم است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 290 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 20 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها