زیپ نیوز قطعنامه اخیر آژانس علیه ایران تهاجمی هدایت شده از سوی آمریکا بود - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: در پی اقدامات ضد ایرانی رژیم صهیونیستی و آمریکا و طرح ادعاهای بی اساس علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل نمایندگان ۳۵ کشور، روز جمعه ۱۹ ژوئن با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست که بی‌درنگ با آژانس همکاری کامل داشته باشد و امکان دسترسی آژانس به تمام سایت‌های هسته‌ای را فراهم کند.

«پابلو خفره لئال»، خبرنگار و تحلیلگر مسائل بین المللی اهل شیلی درخصوص قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران گفت: همانطور که انتظار می‌رفت هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که پیش نویس آن توسط انگلستان، فرانسه و آلمان ارائه شده بود. چنین ادعا شده بود که ایران با بازرسان آژانس در زمینه بازدید از دو سایت هسته‌ای خود همکاری نکرده است. عملکرد آژانس حکایت از یک تهاجم سازمان یافته و هدایت شده به رهبری آمریکا علیه ایران دارد.

وی در مورد این تغییر عملکرد و رویه آژانس به این موضوع گفت: نماینده ایران، کاظم غریب آبادی نیز با رد این قطعنامه اظهار کرد که بررسی‌های آژانس بر اساس ادعاهای ساده و بی اساسی است که به هیچ عنوان لزوم بازدید بازرسان از سایت‌های ایران را تأیید نمی‌کند. در حالی که خود این سازمان پایبندی ایران به تعهدات توافق هسته‌ای را تأیید کرده بود و همچنین در سال گذشته ۲۰ درصد کل بازدیدهای آژانس از مراکز هسته‌ای ایران بوده است.

رفتار چین و روسیه برای مخالفت با صدور هر نوع قطعنامه یا تحریم و تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر آینده ستودنی است، زیرا کشوری مانند ایران که به تعهدات خود عمل کرده در مقابل کشورهای غربی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه که عملاً در «برجام» عملکردی منفعلانه داشته اند، قرار دارد. این کارشناس رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به برجام تأیید می‌کند و اذعان می‌کند تمامی بازدیدهای آژانس از مراکز هسته‌ای ایران بدون هیچ گونه ممانعتی از سوی این کشور صورت پذیرفته است. لذا دلیل این تغییر عملکرد آژانس حکایت از یک تهاجم سازمان یافته و هدایت شده به رهبری آمریکا علیه ایران دارد. البته تنها آژانس از بابت این مسئله تحت فشار قرارنگرفته است! ما شاهد یک سری تهدیدات، فشارها، تحریم‌ها و انتقام جویی های اقتصادی نه تنها علیه سازمان بهداشت جهانی، علیه دیوان کیفری بین الملل، یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل هستیم، بلکه حتی شاهد آن هستیم که اداره کنندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چگونه از سوی آمریکا و هم پیمانانش تحت فشار قرار دارند، به ویژه هئیت مدیره آژانس.

این کارشناس شیلیایی تاکید کرد: آمریکا بر روی سایر کشورهای جهان نیز اعمال فشار می‌کند. به راستی چگونه می‌توان به آمریکا اعتماد کرد؟ به خصوص بعد از خروج این کشور از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸؟ حتی به اتحادیه اروپا نیز نمی‌توان اعتماد داشت. اتحادیه‌ای که چند عضو آن یعنی فرانسه، آلمان و بریتانیا توافق هسته‌ای را امضا کردند ولی در عین حال دنباله رو آمریکا هستند.

«خفره لئال» در توضیح فشارهای سازمان یافته و هدایت شده از سوی آمریکا در سراسر جهان از کشورها گرفته تا سازمان‌ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، شورای حقوق بشر سازمان ملل، یونسکو و حتی خود سازمان ملل … بیان کرد: همانطور که قبلاً هم شاهد بودیم این سازمان نام عربستان را از لیست سیاه «دولت های ناقض حقوق بشر» خارج کرد. تاکید می‌کنم این فشارها، غارت و تهدید و چپاول از سوی قدرت‌های بزرگ انجام می‌شود و قربانی اصلی این گونه اقدامات جمهوری اسلامی ایران است؛ کشوری که در حال گذر از موانعی است که آمریکا آنها را با سیاست فشار حداکثری و تحریم خود در مسیر ایران قرار داده است. آمریکا از طریق سازمان‌های بین المللی بر روی کشورها اعمال فشار می‌کند. ما در اینجا شاهد نقض مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هستیم. فشارهایی از سوی آمریکا بر روی آلمان، انگلیس و فرانسه وجود داشته است تا این سه کشور به سیاست تحریم و اعمال فشار روی ایران بپیوندند.

وی اضافه کرد: در اینجا نوعی سیاست ریاکارانه وجود دارد، اینکه برخی دارندگان سلاح‌های هسته‌ای از جمله رژیم صهیونیستی به خود اجازه می‌دهند ایران را زیر سوال ببرند و برای ایران درخواست تحریم و اعمال فشار کنند، نشان می‌دهد آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا چقدر ریاکار هستند. لازم است از طریق اطلاع رسانی این شرایط تغییر کند. ایران حاکمیت و استقلال خود را با کاهش تعهدات خود نسبت به برجام حفظ کرده است و این کار را با استناد به بندهای ۲۶ و ۳۶ «برجام» انجام داده است که در صورت بی تعهدی هر یک از طرفین به توافق هسته‌ای، طرف دیگر نیز می‌تواند تعهداتش را کاهش داده و یا به طور کامل به آنها پایبند نماند. به طور خلاصه در شرایطی که در برابر تهدیدات، اقدامات تلافی جویانه و تحریم‌های آمریکا و هم پیمانانش چون آلمان، بریتانیا و فرانسه، وقتی سازمانی چون آژانس انرژی هسته‌ای به این سیاست‌ها می‌پیوندد، ایران نیز با سیاست مقاومت و ایستادگی خود در برابر این سیاست‌های خصمانه همچنان مبارزه خواهد کرد.

تحلیلگر شیلیایی در مورد از بین رفتن کامل «برجام» و توافق هسته‌ای بیان کرد: این قطعنامه که تحت فشارهای آمریکا و با تلاش آلمان، فرانسه و انگلیس به تصویب رسید، می‌تواند به معنای نابودی کامل توافق هسته‌ای باشد. ایران موافق این موضوع نیست و کشورها اروپایی نیز خواهان این مسئله نیستند. باید منتظر ماند تا فرصت مناسبی در آینده پیش آید به امید آنکه میان ایران و این سه کشور اروپایی توافقی کوچک حاصل شود. به ویژه در شرایطی که با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا بحران‌های زیادی نه تنها در داخل آمریکا بلکه در سراسر جهان ایجاد شده است، ازجمله آنچه که این روزها در خاورمیانه در حال رخ دادن است، در فلسطین، در افغانستان همچنین اختلافاتی میان آمریکا و آلمان در رابطه با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ایجاد شده است. به نظر من توافق هسته‌ای هنوز نابود نشده است، به شرط آنکه آلمان، فرانسه و انگلیس بدون توجه به تهدیدات و فشارهای آمریکا به تعهداتشان عمل کنند توافق هسته‌ای هنوز نابود نشده است، به شرط آنکه آلمان، فرانسه و انگلیس بدون توجه به تهدیدات و فشارهای آمریکا به تعهداتشان عمل کنند. در غیر این صورت این توافق شکست خواهد خورد و مسئولیت آن با ایران نخواهد بود بلکه این به دلیل ترس و وحشتی است که کشورهای اروپایی نسبت به تهدیدات آمریکا دارند.

خفره لئال در پایان گفت: رفتار چین و روسیه برای مخالفت با صدور هر نوع قطعنامه یا تحریم و تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر آینده ستودنی است، زیرا کشوری مانند ایران که به تعهدات خود عمل کرده در مقابل کشورهای غربی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه که عملاً در «برجام» عملکردی منفعلانه داشته اند، قرار دارد. ایالات متحده از پیمان خارج شده است و همچنان عملکردی مخرب دارد و این نمونه‌ای از ریاکاری در سیاست‌های بین المللی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.