زیپ نیوز عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء اوریاد به بخش - زیپ نیوز

خبرگزاری ZipNews -گروه استان‌ها: رئیس جمهور و هیئت دولت به زودی به استان زنجان سفر می‌کنند و در این میان بیان مطالبات و مشکلات موجود در استان در راستای حل مشکلات ضروری است، شهرستان ماهنشان در شمالغرب استان زنجان گنجینه‌ای غنی از معادن بزرگ را در خود جای داده است؛ از بزرگترین معدن سرب روی خاورمیانه در شهر دندی تا معدن طلا و سنگ آهن در منطقه اوریاد، مراکز پرورش ماهی در مسیر رودخانه قزل اوزن، کوه‌های رنگی مسیر زنجان-مشمپا به دهستان پری، و قلعه بهستان در شهرماهنشان تنها بخشی از ظرفیت‌های شهرستان ماهنشان برای توسعه است.

عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء ارویاد به بخش

همه این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها هیچیک باعث نشده شهرستان ماهنشان بتواند روند توسعه خود را به شکل مطلوب طی کند و حضور نمایندگانی که دهه‌ها در مجلس شورای اسلامی فعالیت داشتند نیز باعث نشد که منطقه ماهنشان بتواند در مسیر توسعه قرار بگیرد.

دندی، اوریاد، پری، انگوران و ماهنشان را اگر به عنوان نقاط مطرح شهرستان در نظر بگیریم هیچکدام مسیر توسعه را طی نکرده‌اند حتی شهری دندی که معدن بزرگ سرب و روی انگوران را در خود جای داده است هنوز هم بعد از گذشته پنج دهه از فعالیت این معدن نتوانسته غبار محرومیت را از چهره خود پاک کند.

عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء ارویاد به بخش

مسیرهای صعب العبور و جاده‌های که در زیر تناژ بالای خاک معادن سرب و روی، طلا و سنگ‌های ساختمانی از بین رفته‌اند و معادن فعالی که هیچ سودی به جز تخریب محیط زیست و آلودگی هوا برای منطقه ندارد و معادن از زیر مسئولیت اجتماعی خود در قبال توسعه شهرستان فرار می‌کند.

اوریاد منطقه‌ای فراموش شده

منطقه اوریاد از منابع اقتصادی و معادن فراوانی برخوردار بوده و در صورت تبدیل شدن به بخش و فعالیت این معادن، در پیشرفت منطقه و نیز ایجاد اشتغال و درآمد برای ساکنان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

قرار گرفتن روستای پری در مرکز دهستان و وجود بازار پررونق و نیز همسایگی و نزدیکی با شهرستان چاراویماق و شهرستان تکاب، جایگاه ویژه اقتصادی را برای این منطقه به وجود آورده است

قرار گرفتن روستای پری در مرکز دهستان و وجود بازار پررونق و نیز همسایگی و نزدیکی با شهرستان چاراویماق و شهرستان تکاب، جایگاه ویژه اقتصادی را برای این منطقه به وجود آورده است. همچنین نزدیکی با روستاهای دورافتاده زنجانرود که در گذشته نزدیک جزو منطقه اوریاد بوده و علی‌رغم میل باطنی و بنا به دلایل سیاسی از منطقه اوریاد جدا شدند.

اگر بخواهیم از بُعد اجتماعی به این منطقه نگاه کنیم، وجود بارقه تاریخی و فعالیت‌های سیاسی در دوران انقلاب اسلامی و زادگاه عارفان و امام جمعه فقید استان زنجان است.

این دهستان در حوزه گردشگری با قدمت تاریخی و گردشگری خود، همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از مناطق مختلف بوده و در این خصوص می‌توان به چهار طاق کلیسا، حسینه تاریخی ارزخوران، دریاچه خندقلو، امام‌زادگان علمدار و سید عبدالقادر پری، قلعه باستانی بی چه باغی اشاره کرد.

مراتع ییلاقی و زیبای قارقالان علم‌کندی و دلیک قایا روستای پری فقط گوشه‌هایی از توانمندی شهر پری مرکز دهستان اوریاد به شمار می‌رود. همچنین به دلیل وجود ظرفیت‌های بالقوه که در صورت توجه مسئولان باعث می‌شود پری قطب کشاورزی صنعتی و رفاهی منطقه شود.

عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء ارویاد به بخش

وجود آب‌های سطحی، نبود چاه کشاورزی که باعث شده منطقه از لحاظ آب‌های زیرزمینی غنی باشد، داشتن زمین‌های مسطح و با کیفیت، دسترسی همه روستاهای اطراف، چهارراه بودن پری برای همه روستاها، وجود افراد باسواد و اندیشمند که اگر توجه لازم به این منطقه شود، باعث مهاجرت معکوس به پری در ابعاد گسترده می‌شود که امیدواریم مسئولان، این منطقه از ایران زیبا را موررد توجه بود.

رئیس شورای اسلامی پری با بیان اینکه منطقه اوریاد دارای مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف است، به سابقه تاریخی این منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه اوریاد با مرکزیت روستای پری دارای ظرفیت‌های فراوانی دارد که متأسفانه آنچنان که باید به این ظرفیت‌ها توجه نشده است.

عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء ارویاد به بخش

منطقه اوریاد از مرکز شهرستان ماهنشان دور است و وجود برخی نگاه‌های سیاسی باعث شده منطقه اوریاد و روستای پری با وجود ظرفیت‌های بالایی که دارد نتوانسته با وجود تلاش‌های صورت گرفته به بخش ارتقا یابد

مجید قنبری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه منطقه اوریاد در حوزه‌های مختلف دارای مشکلات متعددی است که رفع این مشکلات نیازمند نگاه ویژه است، افزود: منطقه اوریاد از مرکز شهرستان ماهنشان دور است و وجود برخی نگاه‌های سیاسی باعث شده منطقه اوریاد و روستای پری با وجود ظرفیت‌های بالایی که دارد نتوانسته با وجود تلاش‌های صورت گرفته به بخش ارتقا یابد.

وی لزوم تسریع در ارتقا دهستان اوریاد با مرکزیت روستای پری به بخش را مورد تاکید قرار داد و متذکر شد: تحقق این امر می‌تواند گام مهم و ارزشمند در زمینه توسعه منطقه و شهرستان می‌تواند باشد.

«پری» جامانده از قطار توسعه

قنبری با اشاره به وجود آب‌های سطحی و فصلی در محدوده روستای پری و منطقه اوریاد، لزوم ایجاد سازهای دائمی همانند سد برای ذخیره این منابع آبی در فصول غیرکشاورزی را به عنوان یک مطالبه مهم در این منطقه دانست و افزود: وجود آب‌های سطحی، نبود چاه کشاورزی که باعث شده منطقه از لحاظ آب‌های زیرزمینی غنی باشد، داشتن زمین‌های مسطح و با کیفیت، دسترسی همه روستاهای اطراف، چهارراه بودن پری برای همه روستاها، وجود افراد اندیشمند که اگر توجه لازم به این منطقه شود، باعث مهاجرت معکوس به پری در ابعاد گسترده می‌شود.

عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء ارویاد به بخش

رئیس شورای اسلامی پری نبود دسترسی مناسب به اینترنت و نبود آنتن تلفن همراه در بسیاری نقاط منطقه اوریاد بخصوص روستای پری را به عنوان یکی دیگر از مشکلات منطقه عنوان کرد و گفت: منطقه اوریاد ظرفیت توسعه و ارتقا را دارد و روستای پری به عنوان مرکز دهستان اوریاد همانند سایر نقاط این دهستان دارای پیشینه تاریخی و دارای ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی و تاریخی است که متأسفانه به آن توجه نشده است و از مجموعه دولت خواستار نگاه ویژه به منطقه هستیم.

پیگیر تسریع در ارتقا دهستان اروریاد به بخش هستیم

فرماندار شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیگیر تسریع در ارتقا دهستان اروریاد با مرکزیت روستای پری به بخش هستیم، گفت: همه اقدامات قانونی در زمینه ارتقا منطقه اوریاد به بخش انجام شده و فرآیند ارتقا این منطقه به بخش در وزارت کشور در حال انجام است.

جزونقی با اشاره به پیشینه تاریخی منطقه اوریاد، وجود ظرفیت‌های مهم و ارزشمند گردشگری در این منطقه را یادآور شدو افزود: روستای پری به عنوان مرکز دهستان اوریاد زادگاه چهره‌های بزرگ وتاثیرگذاری بوده است و همچنین همانند سایر مناطق شهرستان دارای ظرفیت‌های ارزشمند در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دام و ظرفیت‌های گردشگری است.

وی با بیان اینکه با ارتقا اوریاد به بخش و استقرار نمایندگی ادارات در این منطقه شاهد تحولی چشمگیر در شهرستان ماهنشان خواهیم بود، ادامه داد: با توجه به فاصله طولانی منطقه اوریاد نسبت به مرکز شهرستان و صعب العبور بودن راه‌های روستایی، ارتقا منطقه اوریاد به بخش می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذار در توسعه شهرستان داشته باشد.

عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء ارویاد به بخش

جزونقی با بیان اینکه شهرستان ماهنشان در زمینه توسعه متوازن نسبت به سایرنقاط استان زنجان عقب مانده است، افزود: شهرستان ماهنشان در حوزه راه دارای مشکلات متعدد است و با وجود گذشت یک دهه از آغاز پروژه جاده زنجان-دندی هنوز بخش مهمی از این پروژه باقی مانده است.

فرماندار ماهنشان با بیان اینکه ۳۵ درصد از محور زنجان به دندی احداث شده است، گفت: برخورداری از جاده‌های امن و بی خطر به عنوان یک نیاز و مطالبه مهم مردم شهرستان ماهنشان از رئیس حمهور مطرح است و امیدواریم چالش‌های موجود در این زمینه به زودی برطرف شود.

جزونقی کمبود آب شرب و همچنین آب کشاورزی را به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در شهرستان ماهنشان عنوان کرد و متذکر شد: لزوم تدبیر برای تأمین منابع آبی پایدار یکی از مهم‌ترین مطالبات مهم در سفر رئیس جمهور به استان زنجان است و تحقق این امر صرفاً در صورت ایجاد سد امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو سد ایالو و مراش در شهرستان ماهنشان در دست ساخت است، ادامه داد: این سد قرار است آب شرب شهرهای دندی، ماهنشان و روستای در مسیر را تأمین کند که برای احداث شبکه انتقال آب از سد به این مناطق نیازمند تخصیص اعتبار هستیم.

فرماندار ماهنشان با بیان اینکه ۴۳ درصد منطقه ماهنشان جزو مناطق حفاظت شده است، توجه به حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه اهمیت حفاظت از محیط زیست برکسی پوشیده نیست ولی در عین حال باید تعامل و سازگاری بین محیط زیست و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در شهرستان وجود داشته باشد.

در منطقه اوریاد معدن طلا با خلوص بالا فعال است ولی این معدن تاکنون ریالی برای رفاه حال مردم منطقه اوریاد هزینه نکرده است و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته هیچ پاسخی توسط مدیران معدن در این زمینه داده نشده است

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با تاکید بر لزوم توجه به زیرساخت‌های حمل و نقل در منطقه اوریاد، خواستار عمل کردن معادن فعال در این منطقه به وظیفه اجتماعی خود برای توسعه عمرانی منطقه شد و گفت: در منطقه اوریاد معدن طلا با خلوص بالا فعال است ولی این معدن تاکنون ریالی برای رفاه حال مردم منطقه اوریاد و روستاهای این منطقه همانند پری، خندقلو و حسن آباد و سایر روستاها هزینه نکرده است و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته هیچ پاسخی در این زمینه داده نشده است.

اسکندر عابدینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت معدن آهن در روستای علم کندی، عنوان کرد: در مسیر دهستان اوریاد، خودروهای حامل مواد معدنی با سرعت و تناژ بالا از شهرهای مختلف از جمله مشهد، اصفهان، بویین‌زهرا و … تردد می‌کنند که هیچ‌گونه نظارتی در این خصوص انجام نشده و علاوه بر اینکه این ترددها هیچ سودی برای منطقه ندارد، فقط راه‌های مواصلاتی ماه‌نشان را از بین می‌برد، به همین خاطر معتقدیم باید عوارض اخذ شود.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان اظهار کرد: یکی از معضلات منطقه ماه‌نشان مربوط به تردد خودروهای حمل مواد معدنی با تناژ بسیار زیاد و بدون رعایت قوانین رانندگی صورت می‌گیرد که این امر باعث وارد آمدن آسیب به محورهای مواصلاتی این منطقه شده است.

عابدینی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان زنجان و با بیان مشکلات و انتظارات مردم شهرستان ماه‌نشان، گفت: یکی از مطالبات مردم ماه‌نشان، جذب نیروهای بومی در دستگاه‌های اداری و صنایع مستقر در منطقه است.

عدم توسعه متوازن ماهنشان/ تسریع در ارتقاء ارویاد به بخش

وی کاهش حجم تولید مواد معدنی از معادن بزرگ شهرستان و نیز کاهش حجم تولید صنایع را خواستار شد و افزود: متأسفانه بعد از دو دهه پیگیری برای ارتقاءی دهستان اوریاد به بخش پری، هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده و با وجود پیگیری از طریق استانداری و نماینده مردم شهرستان در خانه ملت، فقط مراحل اولیه آن به اتمام رسیده اما نهایی نشده است.

این عضو شورای اسلامی ماه‌نشان با یادآوری اینکه قرار گرفتن ۴۳ درصد از اراضی شهرستان ماه‌نشان در مناطق حفاظت شده باعث بروز موانع قانونی در انجام فعالیت‌های کشاورزی و توسعه فرهنگی این منطقه شده است، یادآور شد: یکی دیگر از مطالبات جدی مردم این شهرستان، ارتقاءی راه‌های اصلی و روستایی و نیز بهسازی و آسفالت راه‌های مواصلاتی منطقه است.

عابدینی، حذف نقاط حادثه‌خیز را که هر سال باعث بروز خسارت‌های جانی و مالی در این شهرستان می‌شود، خواستار شد و تصریح کرد: همچنین قرار گرفتن اراضی کشاورزی این شهرستان، پیرامون رودخانه قزل‌اوزن که بستر رودخانه است، مردم حاشیه این رودخانه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر خسارات جبران‌ناپذیری را به کشاورزان این شهرستان وارد کرده است، ادامه داد: همین امر، مهاجرت کشاورزان و اهالی را به مرکز استان و نیز شهرهای اطراف فراهم کرده است.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه انتظار مردم این منطقه، رفع تداخلات زمین‌های کشاورزی است که تا به امروز در این زمینه روند کندی را با منابع‌طبیعی شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بیش از ۹۰ درصد مردم روستاهای این شهرستان و حتی منطقه شهری ماه‌نشان با مشکل آب شرب مواجه هستند؛ به طوری که برخی از روستاهای ماه‌نشان فقط نیم ساعت آب دارند.

عضو شورای اسلامی ماه‌نشان تصریح کرد: همچنین با بستر تعریف کردن محل پرورش ماهی قزل‌آلا در این شهرستان، مشکلاتی برای فعالان این بخش از سوی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان به وجود آمده است که در صورت تداوم این امر، آمار بیکاران این منطقه روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی یکی از دلایل اصلی پا بر جا ماندن مشکلات در این منطقه را پایین بودن آگاهی مردم به موضوعات مختلف و نیز اشرف نداشتن به قانون است که باعث شده تا قادر به اعتراض و مطالبه‌گری نباشند، اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های زیاد، معادن مستقر در این شهرستان، ریالی برای رفاه مردم این منطقه که آسیب‌های زیادی نیز وارد کرده، هزینه نکرده است، هر چند این موضوع بارها پیگیری شده است.

دندی، منطقه اوریاد به مرکزیت روستای پری، انگوران و ماهنشان با همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های که دارند آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته‌اند و نتوانسته‌اند با تقویت زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف به توسعه برسد، لذا مسئولان استان زنجان باید با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف برای توسعه منطقه تلاش کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 240 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 16 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها