زیپ نیوز ظریف: پیشنهاد کمک آمریکا منافقانه بود/ برجام زنده است - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه «فولیا دی سان پائولو» برزیل، تروریسم درمانی آمریکا را مانع واکنش مؤثر در مقابل ویروس همه گیر کرونا خواند.

به گفته وی، تحریم‌ها نه تنها ذخایر نفتی بلکه سایر منابع اقتصادی مانند بخش خصوصی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

ظریف افزود: سیاست فشار حداکثری علیه ایران مانع صادرات می‌شود؛ بنابراین منابع کمتری برای سرمایه گذاری وجود دارد. با این حساب، حتی اگر توانایی مالی تهیه آن را داشته باشیم، تحریم‌ها مانع خرید دارو و تجهیزات می‌شود. محدودیت‌های بانکی و مالی اعمال شده مشخص نمی‌کند که شما کالاهای بشردوستانه خریداری می‌کنید یا خیر.

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی اروپا، به دلیل تهدیدات آمریکا با ایران تجارت نمی‌کنند و کالاهای پزشکی را نمی‌فروشند. بنابراین اعمال تروریسم اقتصادی و درمانی علیه ایران، اشکال مختلفی دارد. این اقدامات از منظر حقوقی، جنایت علیه بشریت است.

ظریف همچنین پیشنهاد کمک آمریکا به ایران را منافقانه توصیف و تاکید کرد: تنها کاری که ایالات متحده بایستی انجام دهد این است که ایجاد وقفه نکند. ما از خود مراقبت خواهیم کرد و در دنیا دوستان کافی داریم که به ما کمک کنند. تروریسم اقتصادی را متوقف کنید. اگر شما آماده انجام این کار نیستید، ما از جهانیان می‌خواهیم که نشستن و تماشا کردن این قلدری را متوقف کنند.

ظریف در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا بحران اخیر با آمریکا، که تقریباً به جنگ ختم شد، برطرف شده است یا خیر، افزود: آمریکا اقداماتی را انجام می‌دهد که پیامدهایی دارد. در شهادت سردار سلیمانی، تعداد قابل توجهی از عراقی‌ها نیز جان خود را از دست دادند؛ از جمله یک فرمانده که معاون وزیر دفاع آن کشور نیز بود. ما قادر به کنترل شهروندان سایر کشورها نیستیم که می‌خواهند از خود دفاع کنند. اگر آمریکایی ها به این تجاوزات علیه مردم عراق ادامه دهند، باید منتظر جواب باشند. آنها نمی‌توانند پشت این بهانه که این تقصیر ایران است و آنها گروه‌های مورد حمایت ایران هستند پنهان شوند. آنها از اصطلاح «گروه‌های نیابتی» استفاده می‌کنند که غیرمسئولانه و توهین به مردم عراق است.

ظریف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من معتقدم که برجام بسیار زنده است و حقوق بین‌الملل به واسطه آنکه یک مجرم آن را نقض می‌کند نمی‌میرد. این یک واقعیت است که اثرات برجام برای روابط بین‌الملل و اقتصاد ما بسیار کمتر از آن است که انتظار داشتیم، اما این به معنای آن نیست که توافق هسته‌ای مرده است. آمریکا رژیمی است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 258 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 20 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها