زیپ نیوز ضرورت بازمهندسی نظام سلامت با اولویت بهداشت - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری ZipNews، علیرضا زالی، در مراسم افتتاح اولین خانه مشارکت مردم در سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مرکز خدمات جامع سلامت منطقه ۱۳، ضمن تقدیر از حرکت جهادی و اهتمام معاونت بهداشت دانشگاه و مرکز بهداشت شرق تهران برای تحقق بسط برنامه های بهداشت و سلامت محله محور و پیگیری مجدانه و حمایت دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه به عنوان تسهیلگر در پیشبرد مطلوب برنامه های حوزه سلامت، اظهار کرد: این اقدام با شتابی ستودنی در تقارن با فرمایشات مقام معظم رهبری در روز پرستار مبنی بر اهمیت بازسازی حوزه بهداشت در کشور صورت گرفت.

وی ادامه داد: نگاه واکاوانه و آسیب شناسانه مقام معظم رهبری در روز پرستار؛ مناسبتی که به حوزه درمان تعلق دارد، اهمیت بهداشت را برای سومین بار متوالی طی ۲ سال گذشته متذکر شد. بخش عظیمی از دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان با دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری پس از انقلاب همراه بود که نشان از توجه ویژه ایشان به این حوزه دارد.

زالی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارائه خدمات به بیشترین جمعیت تحت پوشش خدماتی و بهداشتی دانشگاهی در میان ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تصریح کرد: بازمهندسی و تغییرات مبتنی بر نظام سلامت با اولویت بهداشت بر اساس مدلی کارا، پویا، به هنگام و مقتضی هر منطقه به ویژه در استان تهران باید در دستور کار قرار گیرد.

وی، برخی از اقدامات اجتماعی را از دید صاحبان فرآیند، اقدامی خرد دانست که نتایج عظیمی در بردارد و عنوان کرد: راه اندازی خانه های مشارکت مردم در سلامت که منجر به تسهیل حضور مردم در عرصه اجتماعی، به ویژه سلامت خواهد شد، یکی از این قبیل اقدامات است. از معاونت بهداشت و امور بین الملل دانشگاه درخواست دارم به محض پیشرفت این برنامه بسته ای را برای ارائه نتایج طرح به سازمان بهداشت جهانی تدوین کنند.

به گفته زالی، خانه مشارکت مردم در سلامت در تمام ابعاد به مردم تعلق دارد و آحاد شهروندان سهامداران اصلی این فرآیند هستند.

وی با بیان اینکه در خانه های مشارکت، مردم از دریافت کنندگان منفعل خدمات سلامت، به کنشگران اصلی ارائه خدمات تبدیل می شوند، افزود: یکی از مهم ترین ابزار بهینه سازی و ارتقای حضور مردم در این عرصه، فعالیت موثر و فراگیر سفرا و رابطین سلامت است که الگویی برای افزایش مشارکت های مردمی محسوب می شود. باید انتظار داشت این خانه سنگری نوین برای حضور موثر سفرا و رابطین سلامت باشد. بدون تلاش ستودنی، دلسوزی و حرکت مشوقانه سفرا و رابطان سلامت، خانه مشارکت تهی خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رسیدن به اهداف تعالی بهداشت و به طور کلی نظام سلامت را جز با بهره گیری از ظرفیت سفرا و رابطین سلامت امکان پذیر ندانست و گفت: خانه مشارکت مردم در سلامت ایجاد نهاد اجتماعی نوینی برای تجلی حضور همه جانبه سفرا و رابطین سلامت است.

وی با اشاره به حضور ۱۵۰ رابط سلامت در مرکز خدمات جامع سلامت صلواتی از ۲۶۸ رابط مرکز بهداشت شرق تهران، این مرکز خدمات را نقطه کانونی تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت اعلام کرد و گفت: با تحقق پوشش حداکثری واکسیناسیون در استان تهران و حضور مدافعان سلامت در عرصه مقابله با کرونا، سرمایه اجتماعی عظیمی در حوزه بهداشت و درمان شکل گرفته که باید از این ظرفیت انباشته شده عمومی بهره گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حضور مدیر امور مساجد، نمایندگان شهرداری، بهزیستی و کمیته امداد منطقه را در بازآفرینی و گسترش فرهنگی خدمات موثر خواند و گفت: مدلسازی خانه مشارکت، محله محور بوده است و حضور این ارگان ها در پیشبرد اهداف توسعه پایدار نقش موثری دارد.

وی با اشاره به بررسی های صورت گرفته در خصوص وضعیت سلامت مردم منطقه، عنوان کرد: شیوع سندرم متابولیک در این منطقه، اولویت فعالیت خانه مشارکت را مشخص می کند. درهمین راستا نتایج و اطلاعات بررسی های طرح قند و لیپید (TLGS) این منطقه نیز می تواند کمک کننده باشد.

زالی در پایان در خصوص گسترش این طرح در مناطق تحت پوشش مرکز بهداشت شمال و شمیرانات ابراز امیدواری کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 283 views بار دسته بندی : سلامت تاريخ : 15 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها