زیپ نیوز سیاست خارجی آمریکا در عصر بایدن - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل؛ سیاست خارجی آمریکا که در چهار سال گذشته با حضور افرادی چون «رکس تیلرسون» و «مایک پمپئو» دوران توفانی داشت و آمریکا را بیشتر در نقش یک یاغی و راهزن نشان داد در آستانه ورود به عصری جدید قرار داد چون دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» و ریاست پمپئو بر سیاست خارجی آمریکا بر پایان رسیده و از فردا تیمی جدید این وظیفه را برعهده می‌گیرند.

در همین رابطه شب سه شنبه «آنتونی بلینکن» گزینه تصدی وزارت خارجه آمریکا در دولت جدید این کشور در سنا حاضر شد و برنامه‌های خود برای هدایت کشتی توافان زده ایالت متحده در بُعد خارجی تشرح کرد، برنامه‌هایی که جای سوال‌های زیادی دارد و نشان می‌دهد که بایدن نیز همان راه طی شده تسط ترامپ را ادامه خواهد داد.

بر اساس صحبت‌های ایراد شده در سنا، می‌توان محورهای مهم سیاست خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن را بهصورت زیر طبقه بندی کرد.

ایران

بلینکن در جلسه بررسی صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن قصد دارد برای بازگشت به برجام از ابتدای کار با کنگره، اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشورت کند.

بلینکن در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به برجام در دولت بایدن گفت: اگر ایران به اجرای تعهدات خود [ذیل برجام] بازگردد، آن‌گاه ما نیز چنین خواهیم کرد.

بلینکن: بایدن قصد دارد برای بازگشت به برجام از ابتدای کار با کنگره، اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مشورت کند

وی افزود: ما می‌خواهیم از برجام به عنوان سکویی برای مذاکرات بیشتر استفاده کنیم. با این حال، من فکر می‌کنم که ما راه درازی تا رسیدن به آنجا داریم.

بلینکن خاطرنشان کرد: ما از ابتدای کار با متحدانمان در خاورمیانه از جمله اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مشورت خواهیم کرد.

گزینه پیشنهادی بایدن برای ریاست دستگاه به اصطلاح دیپلماسی آمریکا همچنین در پاسخ به سؤال یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا درباره ترور شهید سپهبد سلیمانی در دولت ترامپ اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که ترور [سردار شهید] قاسم سلیمانی امنیت ما را تضعیف کرد. مسئله این نیست که آیا حذف کردن او کار درستی بوده است یا نه؛ مسئله این است که این کار چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد.»

خاورمیانه

در جلسه شب گذشته همچنین نامزد جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا نسبت به بقای سفارت واشنگتن در قدس اشغالی و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان «پایتحت رژیم صهیونیستی» متعهد شد.

بلینکن در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا برای بررسی صلاحیتش در جواب این سوال که آیا شما موافق هستید قدس پایتخت اسرائیل است و آیا موظف به حفظ سفارت ایالات متحده در قدس هستید؟ دو بار با بله پاسخ داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مه ۲۰۱۸ سفارت آمریکا در تل آویو را به قدس منتقل کرده و این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

بلینکن در جلسه استماع مجلس سنای آمریکا برای بررسی صلاحیتش در جواب این سوال که آیا شما موافق هستید قدس پایتخت اسرائیل است و آیا موظف به حفظ سفارت ایالات متحده در قدس هستید؟ دو بار با بله پاسخ داد.

در جریان این استماع، بلینکن ضمن تعهد به حفظ امنیت اسرائیل، حمایت خود را از راه حل دو کشوری ابراز داشت و خاطرنشان کرد که حل و فصل منازعه فلسطین و اسرائیل یک چالش بزرگ و دستیابی به پیشرفت در آینده نزدیک دشوار است.

وی در خصوص اوضاع یمن و اقدام واشنگتن در تروریست خواندن جنبش انصارالله گفت: ما متعهد می‌شویم که فوراً در این خصوص بازنگری کنیم. بلینکن ادامه داد: ما پیشنهاد خواهیم داد که فوراً در این تصمیم بازنگری شود تا روند ارسال کمک‌های بشر دوستانه به یمن با مشکل رو به رو نشود.

غرب آسیا (افغانستان)

بلینکن در جلسه تایید صلاحیت خود در پاسخ به سناتورها در خصوص افغانستان نیز گفت: ما می‌خواهیم به این جنگ به اصطلاح ابدی پایان دهیم. می‌خواهیم نیروهایمان را برگردانیم. می‌خواهیم تا حدودی ظرفیت برخورد با هرگونه بازگشت تروریسم که اصلاً برای آن به آنجا رفتیم را حفظ کنیم.

بلینکن که از سوی جو بایدن نامزد تصدی وزارت خارجه شده گفت: توافق دولت آمریکا با طالبان را ارزیابی خواهم کرد. باید به دقت بررسی کنیم که واقعاً در مورد چه چیزهایی مذاکره شده. من هنوز از این جزییات آگاه نیستم.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که روز چهارشنبه کاخ سفید را ترک خواهد کرد، در پایان ماه فوریه سال پیش توافقی با طالبان امضا کرد که هدف آن پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا بود.

آسیای شرقی

نامزد پست وزارت خارجه آمریکا در دولت بایدن، می‌گوید که دونالد ترامپ از بابت اتخاذ رویکردی سختگیرانه در برابر چین حق داشته است.

البته وی مدعی شد که او با همه شیوه‌های به کار رفته شده از سوی ترامپ موافق نیست.

وی افزود که ایالات متحده باید از «موضع قدرت و نه از موضع ضعف» با چین روبرو شود.

بلینکن در این باره افزود: هیچ شکی وجود ندارد که چین بیش از هر ملت دیگری، برای آمریکا چالش برانگیز بوده است و برای مقابله با پکن اتفاق نظر فراحزبی وجود دارد.

بلینکن: ایالات متحده باید از موضع قدرت و نه از موضع ضعف با چین روبرو شود

«بلینکن» سه شنبه شب در برابر کنگره افزود: ما می‌توانیم اتحاد اصلی خود را احیا کنیم و ضریب نفوذ خود را در سراسر جهان افزایش دهیم.

وی افزود: ما در کنار هم در موقعیت‌های بهتری برای مقابله با تهدیدهای روسیه و کره شمالی و ایستادگی در برابر دموکراسی و حقوق بشر هستیم.

یونهاپ نوشته است این اولین باری است که بلینکن از زمان معرفی به عنوان وزیر منتخب امور خارجه امریکا، اسم کره شمالی را در یک نشست عمومی مطرح کرده است.

روسیه و اروپا

بلینکن در خصوص سیاست آمریکا در قبال روسیه در دوران بایدن گفت: روسیه یکی از اولویت‌های دستور کار دولت جدید آمریکا خواهد بود و همچنان از ابزار اعمال تحریم‌ها علیه مسکو استفاده خواهد شد.

بیلنکن در جلسه شنود کمیته سنای آمریکا در این رابطه گفت: چالش‌هایی که روسیه در یک سری از جبهه‌ها بوجود آورده، یکی از مهمترین موضوعاتی است که دارای اهمیت بوده و نیاز به بررسی زیادی دارد. و این مسئله از جمله اولویت‌های دستور کار دولت جدید آمریکا خواهد بود.

این دیپلمات آمریکایی همچنین تأکید کرد که دولت جدید ایالات متحده به ریاست جو بایدن، امکان تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را بررسی خواهد کرد.

دولت جدید ایالات متحده به ریاست جو بایدن، امکان تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را بررسی خواهد کرد

در این جلسه شنود از بلینکن سئوال شد که آیا دولت بایدن “عواقب مضاعفی” برای روسیه در نظر خواهد گرفت. نامزد پست وزارت خارجه آمریکا پاسخ مثبت داده و گفت: «من معتقدم که در سایه توافقات موجود در کنگره، ما دارای ابزار مناسب برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه خواهیم بود.»

وی یادآور شد که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا امکان تاثیرگذاری بر مواضع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جهت علاقه مند کردن آنها به توقف ساخت خط لوله گاز نورد استریم -۲ را ندارد.

بلینکن در عین حال گفت که شخصاً تمامی تلاش خود را بکار خواهد بست تا از پایان یافتن این پروژه جلوگیری کند و از همه امکانات برای متقاعد کردن شرکای اروپایی در این راستا استفاده خواهد شد. وی افزود، در صورت ناموفق بودن این تلاش‌ها، واشنگتن باید امکان استفاده از ابزارهای اعمال فشار تحریمی را بررسی کند.

آمریکای لاتین

در خصوص آمریکای لاتین و بویژه ونزوئلا گفت: دولت بایدن همچنان «خوان گوایدو» رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور این کشور آمریکای لاتین به رسمیت خواهد شناخت.

بایدن به دنبال تحریم‌های هدفمندِ به مراتب موثرتری در راستای براندازی نیکلاس مادورو است

این اظهارنظر به معنای تداوم رویکرد خصمانه دونالد ترامپ است که ظهر امروز دوره زمامداریش در آمریکا به پایان می‌رسد.

بلینکن در ادامه ادعاهای خود افزود: بایدن به دنبال تحریم‌های هدفمندِ به مراتب موثرتری در راستای براندازی نیکلاس مادورو است- مردی که رئیس جمهور مشروع ونزوئلا است اما متحد واشنگتن محسوب نمی‌شود.

گوایدو در مقام سخنگوی پارلمان ونزوئلا، از ژانویه ۲۰۱۹ با برخورداری از حمایت آمریکا، خود را رئیس جمهور موقت این کشور آمریکای لاتین خواند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 272 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها