زیپ نیوز سناتور جمهوریخواه برای هرگونه توافق با ایران ۴ شرط گذاشت - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، «جیم آینهوف» سناتور جمهوریخواه ایالت «اوکلاهاما» و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا، در یادداشتی با عنوان «کنگره مسئله ایران را برای بایدن دشوارمی کند» که در «فارین پالیسی» منتشر شد؛ این ادعا را مطرح کرد که این کشور هرگز نباید به توافق هسته‌ای با ایران که به زعم وی ناقص است؛ بازگردد.

این سناتور آمریکایی در ادامه مدعی شد که اگرچه از تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به تقابل ایران و آمریکا حمایت می‌کند؛ اما این فقط در صورت مذاکره در باب یک توافق جدید امکان پذیر خواهد بود.

آینهوف در ادامه ادعاهای خود افزود: هر توافق جدیدی با ایران باید از چهار اصل اساسی پیروی کند. اول آنکه این توافق جدید باید جامع باشد و تامین مالی تروریست‌های نیابتی و مهار برنامه موشک‌های بالستیک را پوشش دهد حال آنکه باید هرگونه مسیر دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را نیز سد کند.

دوم آنکه، توافق باید فراگیر باشد. هرگونه مذاکره‌ای باید دیدگاه‌ها و دغدغه‌های اسرائیل و شرکای عرب را در بر بگیرد و امضای آمریکا پای آن، مشروط به حمایت آنها باشد. آنها نباید مانند دوره اوباما نادیده گرفته شوند و نباید تن به توافقی بدهیم که متحدان منطقه‌ای را بیش از این به مخاطره بیندازد.

سوم آنکه راهکار باید دائمی باشد. بندهای غروب آفتاب که در نهایت دسترسی ایران به روند برخورداری از تسلیحات هسته‌ای را فراهم می‌کند؛ قابل پذیرش نیست.

چهارم آنکه اجرای هر توافقی باید شفاف باشد و به بازرسی‌های منظم و بدون پیش شرط از برنامه هسته‌ای ایران منجر شود. ضمناً باید ایران را به افشای فعالیت‌های هسته‌ای سابق، ملزم کند.

آینهوف در نهایت مدعی شد که دولت بایدن فرصتی برای ایجاد حمایت فراحزبی برای یافتن راهکار دیپلماتیک دائم، جامع و فراگیر با ایران دارد و اینکه او می‌تواند از تکرار اشتباهاتی که پیشتر به عنوان معاون اوباما انجام داد، اجتناب کند.

یادداشت این سناتور جمهوریخواه در حالی در فارین پالیسی منتشر شد که پیشتر نیز، وبگاه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام وابسته به جمهوریخواهان سنا، از بسته بودن دست بایدن برای لغو اغلب تحریم‌های ضد ایرانی، نوشت.

به ادعای این منبع آگاه، اعضای کنگره اگر با همه اقدامات دولت بایدن برای کاهش تحریم‌های ضدایرانی مخالفت نکنند؛ با اغلب آنها مخالفت خواهند کرد. آنها همچنین به دقت اجرای تحریم‌هایی را که از سوی دولت واشنگتن حفظ خواهد شد؛ رصد می‌کنند.

وی در بخش دیگری از ادعاهای خود افزود: اگر آنها تحریم‌ها را بردارند؛ کنگره تحریم‌های دیگری را اعمال خواهد کرد. ما از نزدیک هرگونه توافق یا تفاهم نامه‌ای که بین دولت بایدن و ایران حاصل شود؛ دنبال می‌کنیم.

آمریکایی‌ها در حالی تلاش می‌کنند تا نقش کنگره را در حفظ تحریم‌ها پررنگ جلوه دهند که ایران به صراحت گفته است تنها راه احیای برجام بازگشت آمریکا به توافق و رفع همه تحریم‌هایی است که بعد از عهدشکنی واشنگتن اعمال شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 276 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 16 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.