زیپ نیوز سفر بن علوی به ایران درباره طرح صلح هرمز، یمن و گفتگو با آمریکا - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الجریده چاپ کویت در مطلبی درخصوص سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران نوشت: سفر بن علوی به ایران شامل ۳ محور طرح صلح هرمز، بحران یمن و مناقشه واشنگتن و تهران بود.

رسانه مذکور به نقل از یک منبع در دفتر ریاست جمهوری ایران که به نام وی اشاره ای نشده است اعلام کرد: بن علوی صلح هرمز را ستود و به مقامات ایرانی تاکید کرد که پذیرش این طرح در هر کشوری جز با حل اختلاف با ایران و کشورهای عربی همسایه به ویژه عربستان ممکن نیست.

وزیر خارجه عمان همچنین در جریان این سفر بر پیشنهاد کشورش برای میانجیگری میان تهران و ریاض و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاههای آنها تاکید کرد.

بنابر گفته این منبع، بن علوی به مقامات ایرانی گفت که از دیدگاه دولت دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا، سیاست فشار حداکثری بر ایران در حال نتیجه دادن است و ایرانی‌ها دیر یا زود مجبور می‌شوند پای میز مذاکرات حاضر شوند لذا دولت آمریکا فعلا عجله‌ای برای مذاکره ندارد اگر چه باب مذاکرات بسته نیست اما بستگی به اراده تهران برای گفتگوی بدون پیش‌ شرط دارد.

الجریده به نقل از این منبع مدعی شد: بن علوی به روحانی ابلاغ کرد که ترامپ پس از اعتراضات اخیر در ایران، روحانی را در عرصه سیاست داخلی ضعیف می‌داند و به همین دلیل دیدار با او یا مذاکره با ایران دیگر اولویت ترامپ نیست اما با این حال باب گفت‌وگو با ایرانی‌ها را نبسته است.

همچنین بنا بر اعلام منبع مذکور، بن علوی از مسئولان ایرانی خواسته بود برای کمک به حل بحران یمن، انصارالله را به سوی مذاکرات مستقیم میان گروههای یمنی و ریاض در عمان سوق دهند اما مقامات ایران با این پیشنهاد موافقت نکردند و گفتند که شروط کنونی ریاض به مثابه شکست انصارالله است و تنها راه حل بحران یمن مذاکرات داخلی یمنی ها بدون هر گونه دخالت خارجی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 276 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 3 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها