زیپ نیوز حرکت انقلاب اسلامی ایران رو به جلو و امیدبخش است - زیپ نیوز

«سهیل اسعد» کارشناس امور سیاسی- مذهبی اهل آرژانتین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هدف از بازگشت امام خمینی(ره) به ایران نه تنها برای اعلام اعتراض به دولت وقت بلکه برای سرنگونی نظام شاهنشاهی بود. ایشان برای ایجاد یک دولت اسلامی در ایران برنامه داشتند. نهضت امام خمینی(ره) به زمانی که ایشان در فرانسه حضور داشتند، برمی گردد. انقلاب آخرین گذرگاه مسیری است که عبور از آن سالیان متمادی به طول انجامیده بود. 

این کارشناس رادیو اسپانیایی معاونت برون مرزی صداوسیما در ادامه افزود: شروع انقلاب اسلامی از نهضتی که در حوزه علمیه قم با حضور شخصیت هایی نظیر سید حسن مدرس شکل گرفت و به دنبال آن جنبش هایی چون جنبش ملی شدن صنعت نفت ایجاد شد. تمامی این نهضت ها در نهایت به نوعی در شکل گیری قیام مردمی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاثیرگذار بوده است. قبل از بازگشت امام خمینی(ره) به ایران راهپیمایی های عظیم مردمی برگزار می شد. رژیم شاه مردم را به زندان می انداخت و …در نهایت  طی ده روزی که تحت عنوان «دهه فجر» نامیده شده است، آخرین گام های انقلاب در جهت پیروزی نهایی آن برداشته شد.

اسعد با اشاره به اینکه تبعید امام خمینی(ره) حاصل قیام ایشان علیه رژیم شاه بوده است، گفت: امام خمینی در طول ده سال در خارج از ایران در کشورهای عراق، ترکیه و فرانسه در تبعید به سر می برد. این یکی از نشانه های آن است که انقلاب ایران(حداقل) از ده سال قبل از ۱۹۷۹ آغاز شده است. امام خمینی در طول تبعید رهبری این نهضت را عهده دار بود. نهضتی مردمی که علیه رژیم شاهنشاهی شکل گرفته بود و در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد. اساسا انقلاب یک پروسه زمان بر است. زمانی برای آگاهی مردم، زمانی برای قیام آنها و زمانی برای ارائه یک مدل حکومتی که قبلا وجود نداشته که در مورد ایران، انقلاب اسلامی بوده است.

این کارشناس سیاسی آرژانتینی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در قرن بیستم یک معادله اجتماعی سیاسی کاملا متفاوت را به جهان ارائه داد، گفت: در برهه ای که دنیا تحت سلطه ماتریالیسم وحشی و انسان گرایی با محوریت فردیت قرار داشت، امام خمینی ایجاد یک تمدن اسلامی بر اساس آموزه های پیامبران را مطرح نمود. وی در حقیقت دین را به عنوان عامل اصلی ایجاد یک دولت جدید احیا کرد. ارزش هایی که ایشان مطرح کرد، اصول و طرز فکرشان، همچنین ایده های سیاسی شان کاملا متفاوت از دولت های آن زمان در قرن بیستم بود. نکته مهم اینست که امام خمینی به عنوان رهبر یک جناح فکری که ریشه در یکتاپرستی و دین مداری داشت، اساس تشکیل دولت را دین مبین اسلام قرار داد.

وی در ادامه افزود: امام، انقلاب اسلامی را رهبری کرد که در نهایت به تشکیل جمهوری اسلامی ایران انجامید. نظامی کاملا متفاوت از نظام های سکولار آن زمان. در نظام اسلامی ایران که امام خمینی پایه گذاری کرد، اتحاد میان دین و سیاست، دین و دولت کاملا مشهود بود. به عبارتی اخلاقیات و ارزش های اسلامی بخشی از ایدئولوژی ایشان را تشکیل می داد. در نظام اسلامی ایران، ارزش های انسانی براساس قوانین الهی تعریف شد و ایده آل هایی که مطرح شد، کاملا متفاوت از نظام هایی بود که در آن زمان در جبهه های شرق و غرب وجود داشتند.

وی در پایان گفت: آموزه های امام خمینی کاملا برگرفته از آموزه های اسلامی بود نه برداشت شخصی ایشان از دین. ایشان منابع اسلامی را در اختیار گرفت و آنها را موتور حرکت نهضت اسلامی ایران قرار داد. امام خمینی مسیر انقلاب را تدوین نمود و در نهایت ما شاهد پیروزی انقلاب به عنوان آخرین مرحله از نهضت ایشان بودیم. به عنوان نتیجه مثبت: ۸۰ سال تلاش و مبارزه آن رهبر فرزانه که در نهایت منجر به شکل گیری انقلاب اسلامی ایران گردید و حال این انقلاب در چهل و یکمین سال پیروزی خود در مسیر پیشرفت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، صنعتی، معنوی و تکنولوژیک خود قرار دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 294 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 20 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها