زیپ نیوز تعریفی ساده از استیکینگ ارزها - زیپ نیوز

به بیان ساده تر یعنی دادن پاداش در قبال نگهداری ارز دیجیتال در جایی مشخص مثل کیف پول یا حساب کاربری در صرافی.

برای استیک رمز ارزها، هولدر ها دو راهکار را می توانند اجرایی کنند؛ اول ذخیره آن در کیف پول که با نام استیکینگ سرد معروف است. به عنوان دومین روش، استیک کردن در یک صرافی کریپتوکارنسی می باشد که با دو شیوه ی Locked و Flexible انجام میشود معرفی می کنیم.

برای بهتر فهمیدن شیوه عمل کردن این فرآیند در ابتدا باید اطلاعات خوبی از سیستم های الگوریتمی دنیای ارز ها مثل POS داشته باشید. الگوریتم اثبات سهام یک پلتفرم اجماع می باشد که با اجازه دادن به سیستم های بلاک چینی علاوه بر محفوظ نگه داشتن ساختمان غیر متمرکز در سطح خوب، با سود رسانی بهتری نیز فعالیت می کنند.

پس در ابتدا به مفهوم الگوریتم اثبات سهام و بعد استیک کردن ارزها می پردازیم.

انواع الگوریتم های جمع

با پیدایش وبه کارگرفتن بیت کوین ها، یکی از بهترین تلاش های انسان به منظور دیجیتالی کردن پول صورت گرفت و به سرعت موفقیت کسب کرد و فروش آن نیز بسیار موفق بود.

در دنیای ارزها فناوری که به ارزهای رمزنگاری شده حیات دوباره بخشید، بلاک چین ها بودند که نوع خاصی از ایستگاه های داده ها است. پلتفرم هر رمز ارز جهت نگه داری از سابقه تراکنش های خود نیاز به پایگاه داده ها دارد.

بلاک چین ها با انواع مختلفی که دارند در یک چیز مشترک هستند و آن هم توافق جمعی بودن تراکنش ها می باشد.

الگوریتم اثبات کار (POW) 

بیت کوین طبق این الگوریتم کار می کند که قیمت لحظه ای بیت کوین را می توانید از طریق صرافی های آنلاین پیگیری کنید، این روش امکان دسته بندی شدن تراکنش ها در قالب بلاک ها و ذخیره آن در بلاک چین ها را می دهد، با اتصال این بلاک ها زنجیره ای از آن ها به نام بلاک چین ها را ایجاد می کند.

در این شیوه، ماینر ها برای پیدا کردن راه حل یک مسئله ریاضی به رقابت با یکدیگر می پردازند که از استیکینگ متفاوت می باشد. هر کاربری که با سرعت بیشتری استخراج را انجام بدهد و از رقبا پیشی بگیرد، امکان اضافه کردن بلاک بعدی به زنجیره بلاک ها را دریافت می کند و در نهایت پاداشی به شکل ارز دیجیتال به او تعلق می گیرد.

POW یک سیستم قوی برای رسیدن به اجماع می باشد که از سری مشکلات آن نیاز به سیستم های پردازشی بسیار زیاد می باشد؛ این یعنی علاوه بر هزینه های زیاد برای شروع اولیه شما باید مبالغ زیادی هم برای مصرف بالای برق خود بپردازید.

الگوریتم اثبات سهام (POS) 

از آنجایی که الگوریتم قبلی با سیستم های زیاد و پرداخت هزینه های گزاف برای مصرف برق بالا قابل انجام بود، خیلی از کاربران برایشان سوال پیش میاد که آیا هیچ روش جایگزینی با هزینه های کمتر وجود ندارد؟

این شد که باعث ظهور الگوریتم جدید و استیکینگ اتفاق افتاد و مهندسان بلاک چین به فکر ایجاد روشی بهینه تر وادار شدند.

هدف اصلی در این الگو، نگه داشتن رمزارز ها برای به دست آوردن فرصتی جهت انجام تراکنش ها و افزودن بلاک ها می باشد. در این مورد، سیستم به صورت تصادفی شرایطی را برای الحاق گره استیک کننده به بلوک بعدی فراهم می کند.

اغلب، شانس انتخاب یک گره استیک برای تایید شدن بلاک بعدی با میزان استیکینگ آن ارز متناسب هست، پس هر چه میزان کوین بیشتری استیک کنید احتمال متصل شدن به بلاک چین ها بالا تر می رود. هر چند فاکتورهای دیگری نیز در انتخاب نهایی موثر است.

نحوه کار کردن استیکینگ ارز دیجیتال

در مورد شیوه عملکرد این الگو ها صحبت کردیم اما در الگوریتم(POS) گفتیم اضافه شدن بلاک های جدید بر اساس میزان کوین ها و اعتبارسنجی استیکینگ است.

درواقع استیک کردن همان بلوک کردن مقداری برابر یا بیشتر از حد تعیین شده رمزارز ها توسط اعتبارسنج ها می باشد.

در استیکینگ برخلاف الگوریتم اثبات کار که کاملا نیاز به سرمایه بالایی داشت، شما مستقیما بر همان ارز دیجیتال مورد نظرمانند تترکه قصد کسب رایگان آن را دارید، در سایت تترسرمایه گذاری می کنید و بدین صورت نیاز کمتری به هزینه های هنگفت پیدا می کنید.

در بیشتر سیستم هایی که از استیکینگ پشتیبانی می کنند؛ شما به عنوان پاداش همان رمزارز استیک شده را کسب می کنید در حالی که در برخی از پلتفرم ها توکن های

مجزایی در نظر گرفته شده است.

محاسبه پاداش دریافتی استیک های ارز دیجیتال

این پرسش هرگز جواب مشخصی نخواهد داشت، زیرا هر پلتفرم ویژگی منحصر به فرد و روش خاصی برای حساب کردن سود استیکینگ رمزارز دارد.

اکثر آن ها به صورت بلاک های تکی جلو می روند و چند عامل مهم را در نظر می گیرند.

عواملی مثل میزان کوین های ذخیره شده توسط نود / تایم نگه داری کوین ها توسط نود / کل تعداد کوین های استیک شده در پلتفرم / نرخ تورم

گاها بلاک های چینی را داریم که پاداش استیکینگ ارز دیجیتال خود را بر اساس مقدار مشخصی می دهند، این پاداش به منظور جبران تورم به اعتبار سنج ها پرداخت می شود.

طبق مفهوم تورم در اقتصاد، این اتفاق کاربران را تشویق به خرج کردن سکه های خود به جای ذخیره کردن آن ها می کند.

انواع استیک کردن رمزارزها

استیکینگ قفل شده

این روش به صورت نگه داری رمزارزهای خریداری شده از صرافی ارزهای دیجیتال داخل کیف پولتان برای پشتیبانی از یک پلتفرم بلاک چین می باشد. بدین صورت که تا زمانی که دارایی شما درون آن نگه داری شود در قبال آن سود دریافت خواهید کرد.

ارائه سود با برداشت موجودی متوقف می شود. برای برداشتن موچودی قفل شده بع از ثبت درخواست ارز دیجیتال مربوطه وسود آن به والت اسپاتتان واریز می شود.

استیکینگ سرد

این روش زیرمجموعه ای از همان استیکینگ قفل شده می باشد که به صورت ذخیره کردن موجودی در والت سرد است. والت سرد درواقع همان کیف پولی بدون اتصال به اینترنت می باشد، مثل کیف پول سخت افزاری که قادر به خرید آن از طریق صرافی ارزهای دیجیتال می باشید.

هر چه میزان سرمایه هولدر افزایش یابد تمایل هولدر برای استفاده از والت سرد بالا می رود. برخی از پلتفرم های بلاک چینی امکان استیکینگ آفلاین را نیز فراهم کرده اند که این روش بسیار ایمن است.

استیکینگ منعطف

این روش نیز مشابه همان الگوی قفل شده خواهد بود یعنی شما در قبال قفل شدن وجوه سود دریافت خواهید کرد تا زمان برداشت آن، تنها با این تفاوت که شما می تواند با استفاده از دارایی بلوکه شده خود خرید کنید. و واضح است که سود دریافتی شما نیز به مراتب کمتر خواهد شد.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 270 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 17 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.