زیپ نیوز ترامپ E۳ را برای فعال کردن مکانسیم ماشه تحت فشار گذاشت - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن پست به نقل از برخی منابع اروپایی اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، کشورهای اروپایی طرف برجام را تهدید کرده چنانچه رسماً ایران را به نقض توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ متهم نکنند، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی صادرشده به آمریکا، وضع خواهد کرد.

این در حالی است که ترامپ پیشتر نیز از افزایش تعرفه گمرکی بر صنایع خودروسازی اروپا به عنوان حربه‌ای برای نایل شدن به اهداف تجاری استفاده می‌کرد.

تهدید ترامپ در حالی رسانه‌ای شد که ۲ روز پیش، انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیسم ماشه که سازوکاری برای رفع اختلافات برجام است را فعال کرده اند و توجیه‌شان نیز کاهش تعهدات ایران در قبال توافق هسته‌ای است.

این در حالی است که کاهش تعهدات برجامی ایران محصول خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و بدعهدی‌های مکرر اروپا در عمل به وعده‌های خود است.

فعال شدن مکانیسم ماشه که در صورت عدم تفاهم طرفین به حل اختلافات از طریق مذاکره در سطوح کارشناسی و وزرای خارجه، موضوع را به شورای امنیت ارجاع می‌دهد، از سوی طرفین غیراروپایی برجام شامل روسیه و چین، امری بی‌مورد تلقی شد تا آنجا که وزارت خارجه چین در این باره تاکید کرد: همواره دیدگاه پکن این است که دلایل محکمی در کاهش تعهدات برجامی ایران وجود دارد. ایالات متحده به طور یک جانبه از این توافق خارج شد. با بی اعتنایی به قوانین و تعهدات بین‌المللی فشار بیش از حد را بر ایران اعمال کرد و تلاش‌های دیگران را در اجرای برجام بی اثر ساخت.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز با انتشار توئیتی به این اقدام E۳ واکنش نشان داد و نوشت: تسلیم‌شدن [اروپا مقابل آمریکا] تأیید شد. تروئیکای اروپایی باقی‌مانده‌های برجام را، برای اجتناب از تعرفه‌های جدید ترامپ، فروخت. دوستان من، این فایده‌ای ندارد. شما فقط اشتهای او را تحریک کردید. قلدر دبیرستان خود را به یاد دارید؟ اگر می‌خواهید که شرافت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی / قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 283 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 31 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها