زیپ نیوز تحکیم و توسعه مشارکت جامع راهبردی؛ اراده مشترک چین و ایران - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، «چانگ هوآ»، سفیر چین در ایران در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده به بررسی روابط میان ایران و چین پرداخته است که در ادامه می‌آید.

«در تاریخ ۲۷ آوریل، جناب آقای شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به گفتگوی تلفنی با جناب آقای روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداختند. در جریان این گفتگوی تلفنی، جناب شی جین پینگ به نمایندگی از دولت و ملت چین، ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران به واسطه آسیب‌های ناشی از فراگیری بیماری کووید ۱۹، از حمایت قاطع پکن از تهران در این خصوص سخن گفتند. جناب شی جین پینگ همچنین بر عزم قاطع چین در توسعه مشارکت جامع راهبردی با ایران تاکید کرده و حمایت قاطع پکن از حراست تهران نسبت به حاکمیت و عزت ملی اش را مورد اشاره قرار دادند. به گفته ایشان تحریم‌های یکجانبه به منزله ایجاد مانع در روند تلاش‌های ایران و همچنین جامعه جهانی برای مقابله با فراگیری ویروس کرونا بوده و چین مایل به تقویت همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با فراگیری ویروس است تا همراه ایران و دیگر اعضای جامعه جهانی، ضمن تحقق مبارزه مشترک با این ویروس، پیروزی نهایی در این عرصه را به سرانجام رسانیده و از رهگذر این همکاری‌ها، نقش خویش در حفاظت از بهداشت عمومی جهانی را ایفا نماید. درهمین حال جناب روحانی نیز از احساس خرسندی ایران نسبت به توفیقات چین در مهار فراگیری ویروس سخن گفته و اعلام نمودند که تجربیات چین در این عرصه به گونه‌ای بوده که قابلیت آموخته شدن از سوی کشورها را دارد. بر همین اساس، طرف ایرانی ضمن قدردانی صمیمانه از یاری‌های گرانبهای چین در ارسال محموله‌های کمکی برای مبارزه مردم ایران با فراگیری ویروس از تمایل تهران برای تقویت همکاری در حوزه‌های بهداشتی و دیگر عرصه‌ها با چین سخن گفته و بر لزوم توسعه مشارکت جامع راهبردی دو کشور تاکید نمودند.

از زمان آغاز فراگیری کووید ۱۹ تا به امروز، چین و ایران در سطوح عالی، ارتباط و تبادل نظر خویش را حفظ کرده‌اند. جناب آقای شی جین پینگ و جناب آقای روحانی نامه‌ها و پیام‌هایی را با یکدیگر تبادل نموده و جناب آقای وانگ ای، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین چندین بار با جناب آقای ظریف گفتگوی تلفنی داشته‌اند. در مورد اخیر، رئیس جمهور چین، جناب آقای شی جین پینگ در گفتگوی تلفنی با جناب آقای روحانی، در خصوص گسترش بیش از پیش تعامل چین و ایران در حوزه مبارزه با شیوع بیماری واگیردار، عمیقاً تبادل نظر کرده و به توافقاتی مهم نیز دست یافتند که این امر به وضوح نمایانگر اهمیت مشترکی است که دو طرف در سطوح عالی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه در چارچوب مشارکت جامع راهبردی قائل اند. پرواضح است که این تعاملات به سود تعمیق بیش از پیش اعتماد متقابل دو طرف در عرصه سیاسی و همچنین عاملی برای تداوم توسعه سالم روابط چین و ایران خواهد بود. در عین حال این مناسبات، ضمن تقویت همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با فراگیری ویروس، گامی موثر در راستای حفاظت از سلامت و رفاه دو ملت چین و ایران و تمام جهانیان خواهد بود.

چین کشوری است که پیش از دیگر کشورها شاهد ظهور ویروس جدید کرونا بوده است. در مواجهه با فراگیری ناگهانی این ویروس، چین در سایه هدایت‌های شخص جناب آقای شی جین پینگ و تحت فرامین ایشان، به طور قاطع، جامع‌ترین، دقیق‌ترین و کامل‌ترین تدابیر را اتخاذ نموده و به صورت همه جانبه به مقابله با آن پرداخته و دستاوردهای مهمی را نیز کسب نمود. از رهگذر نبردی دشوار و طاقت فرسا، چین به یکی از نخستین کشورهای پیشروی جهان در مهار و کنترل فراگیری ویروس مبدل گشت. از زمان آغاز فراگیری ویروس تا به امروز، دولت چین همواره اطلاع رسانی علنی، شفاف و مواضع مسئولانه را در کنار انتشار اطلاعات مربوطه در اسرع وقت سرلوحه امور خویش قرار داده و ضمن حفظ ارتباط خود با سازمان جهانی بهداشت و جامعه جهانی بدون دریغ به همرسانی تجربیات و همکاری نزدیک با آنها پرداخته است. در عین حال چین با تمام توان خود یاری رسانی به کشورهای دیگر را در دستور کار داشته و برای حراست از رفاه و سلامت مردمان تمام جهان نقشی مهم را ایفا نموده که این امر مورد تمجید جامعه جهانی نیز قرار گرفته است.

در جریان نبرد اخیر با فراگیری این ویروس، چین و ایران به منزله دو همراه سوار بر یک کشتی به صورت متقابل به یاری یکدیگر شتافتند و این موضوع به گونه کامل ارتباط صمیمانه و دوستی عمیق دو کشور چین و ایران و ملت‌های آنها را به نمایش گذارد. ایران در بحبوحه و لحظات تعیین کننده مبارزه مردم چین با فراگیری ویروس، نخستین کشوری بود که به طور علنی حمایت خویش را به سوی چین اعلام کرده و محموله‌هایی از اجناس کمکی را برای چین ارسال نمود، اینها مطالبی است که در قلب ما حک شده و فراموش نخواهد شد. از سوی دیگر و همزمان با روند فراگیری ویروس در ایران، دولت و نهادهای مربوطه در چین، شرکت‌ها و همچنین گروه‌های مختلف از مردم عادی، گروه گروه دست یاری خویش را به سوی ایران دراز کردند. علاوه بر این چین نسبت به اعزام نخستین گروه متخصصین پزشکی داوطلب خارج از کشور چین به ایران اقدام نموده و از این طریق به یاری ایران در مبارزه با فراگیری ویروس شتافت. ما با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفیم و بر این باوریم که این تحریم‌ها به منزله مانعی در مسیر تلاش‌های ایران و جامعه جهانی در مبارزه با فراگیری ویروس است. ما از اینکه می‌بینیم در سایه هدایت دولت ایران و اتحاد و همدلی ملت این کشور در تعاملی مثبت، منحنی رشد اپیدمی کرونا در ایران سیری نزولی یافته شادمانیم و معتقدیم این مسئله نمایانگر نتیجه بخش بودن تدابیر ایران در کنترل و مهار فراگیری ویروس بوده است. اکنون می‌توان گفت، چین و ایران از قِبل تلاش‌ها و پیگیری روش‌های منحصر به فرد خویش نقشی بی بدیل را در زمینه پیروزی جامعه جهانی بر فراگیری ویروس ایفا نموده‌اند.

چین و ایران شرکای جامع راهبردی یکدیگرند، دو کشور همواره با درک و حمایت متقابل از یکدیگر، دوستی فی مابین را تداوم بخشیده‌اند. رشد و توسعه چین و ایران به عنوان دو کشور کهن با سوابق تمدنی و اقتصاد بازار نوظهور، یک روند اجتناب ناپذیر بر تارک تاریخ جهان است. در شرایط فراگیری ویروس، هر چند که همکاری‌های عمل گرایانه چین و ایران به طور موقت با مشکلاتی مواجه شد، اما بنیان‌های استوار و مستحکم مناسبات دو کشور به ویژه دوستی و همیاری برآمده از اراده دو ملت بیش از پیش ارتقا یافت. در دوران پیش رو، هر دو طرف چین و ایران باید ضمن پیگیری جدی عزم سران دو کشور و توافقات مهم ایشان، ضمن بهره گیری از همکاری در مبارزه با ویروس به عنوان یک فرصت، به گونه‌ای نوآورانه، تعاملات عملگرایانه دو کشور را به پیش برده و موجبات تحقق بیش از پیش رفاه دو ملت را فراهم آورده و در عین حال روابط مشارکت جامع راهبردی دو کشور را یک گام به پیش سوق دهند.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 268 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها