زیپ نیوز تحریم ها ممکن است باعث اخلال در دسترسی ایران به واکسن کرونا شود - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران مالی و بازرگانی در مطلبی می‌نویسد که تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه ایران ممکن است در دسترسی این کشور به واکسن کرونا اخلال ایجاد کند و بدین ترتیب، تلاش‌های ایران برای مهار این بیماری همه گیر را بی اثر کرده و باعث تداوم شیوع این بیماری در منطقه شود.

با آنکه سخنگوی برنامه جهانی واکسن کرونا موسوم به کوواکس» می‌گوید که آمریکا معاملات مربوط به این واکسن را از شمول تحریم‌ها معاف کرده، تحلیلگران هشدار می‌دهند که تحریم‌های مالی تلاش‌های تهران برای شرکت در این برنامه و همچنین خرید اقلام پزشکی مربوط به آن را دشوار می‌کند.

از زمان آغاز شیوع کرونا در ایران از فوریه ۲۰۲۰، شمار مبتلایان به این بیماری ویروسی در کشورمان به بیش از یک میلیون نفر و شمار قربانیان به حدود ۵۰ هزار نفر رسیده است.

در همین ارتباط، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران هفته گذشته گفت که تحریم‌های مالی آمریکا مانع از پیش پرداخت اولیه از سوی ایران برای دسترسی به برنامه جهانی واکسن کرونا یا همان کوواکس می‌شود؛ برنامه‌ای که از سوی سازمان بهداشت جهانی و با هدف اطمینان یابی از توزیع منصفانه واکسن کرونا در میان کشورهای جهان تدوین شده است.

روز دوشنبه نیز رئیس بانک مرکزی ایران شکایت مشابهی را بابت مسدود بودن فرآیند پرداخت دولت به برنامه کوواکس مطرح کرد.

از سوی دیگر، «کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز از پیش خرید ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق کوواکس خبر داد که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران را پوشش می‌دهد.

ا م ا «محسن زرکش»، کارشناس حقوقی مسائل تحریمی در شرکت حقوقی «پرایس بنوویتز» در واشنگتن می‌گوید: «کاملاً متحمل است که دشواری‌هایی-خواه جزئی یا بزرگ- در زمینه کمک‌های مالی ایران به برنامه کوواکس پیش بیاید».

وی اضافه کرد: «تضمین اینکه شرکت‌های بین‌المللی بتوانند این واکسن‌ها را به دست ایران برسانند، نیازمند تلاش‌های مضاعف و اقدامات هدفمند است».

زرکش تأکید کرد با آنکه ایران در کشورهایی نظیر آلمان و کره جنوبی ذخائر ارزی دارد، استفاده از این ذخائر یا انتقال آنها مستلزم کاغذبازی‌های زمان‌بر اداری است.

این کارشناس حقوقی تأکید کرد که علاوه بر مسائل مالی مربوط به این مسئله، شرکت‌های آمریکایی هم احتمالاً در بخش‌های مختلف سازمان جهانی بهداشت و سایر برنامه‌های ساخت واکسن مشارکت دارند که خود این مسئله هم مخاطرات تحریمی را بیشتر می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 171 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها