زیپ نیوز بیانیه رسمی ریاست کمیسیون مشترک برجام منتشر شد - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، ریاست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شامگاه سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای موضع رسمی این کمیسیون در قبال تلاش‌ها برای برقراری مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد. متن بیانیه بدین شرح است:

«نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز سه شنبه یکم سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۱ شهریورماه ۱۳۹۹) برگزار شد.

طبق چارچوب برجام، این کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای این توافقنامه است. «هلگا- ماریا اشمید» به نیابت از «جوزف بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی و امور امنیتی ریاست این نشست را برعهده داشت و نمایندگانی از کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در سطح مدیران سیاسی / معاونان وزرای خارجه در این نشست شرکت کردند.

تمام شرکت کنندگان در این نشست بار دیگر بر حفظ برجام تأکید کرده و همانگونه که در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل مورد تصدیق قرار گرفته، برجام را عنصری مهم و کلیدی در ساختار جهانی منع اشاعه هسته‌ای می‌دانند. اجرای کامل [تعهدات مندرج در] این توافقنامه از سوی تمام طرف‌ها، همچنان مهم و حیاتی تلقی می‌شود.

در خصوصِ بحث‌های اخیر در شورای امنیت پیرامون تلاش‌ها جهت برقراری مجدد تحریم‌های لغو شده سازمان ملل [علیه ایران]، شرکت کنندگان در این نشست تأکید کردند که ایالات متحده بطور یکجانبه روز هشتم مه ۲۰۱۸ پایان مشارکت خود در برجام را اعلام کرد و متعاقب آن، در هیچکدام از فعالیت‌های مرتبط با برجام شرکت نکرده است.

شرکت کنندگان در این نشست بار دیگر تصدیق کردند که آمریکا نمی‌تواند به عنوان یک کشور شرکت کننده (در برجام) درنظر گرفته شود. شرکت کنندگان همچنین تأیید کردند که ایالات متحده نمی‌تواند روند برقراری مجدد تحریم‌های سازمان ملل [علیه ایران] را تحت لوای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آغاز کند».

شرکت کنندگان در این نشست از بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به تاریخ ۲۶ اُم اوت، که اجرای آن در حال حاضر آغاز شده است، استقبال کردند. در این خصوص، آنها نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یگانه سازمان بین المللی بی طرف و مستقل که مسئولیت نظارت و رسیدگی به تعهدات منع اشاعه هسته‌ای را برعهده دارد، یادآور شدند.

این کمیسیون مشترک موضوعات هسته‌ای و همچنین لغو تحریم‌ها را تحت لوای این توافقنامه مورد رسیدگی قرار داد. کارشناسان به بحث و گفتگو در مورد تمام موضوعهای مرتبط ادامه خواهند داد.

شرکت کنندگان در این نشست با تأکید بر اهمیت پروژه‌های منع اشاعه هسته‌ای، به ویژه پروژه نوین سازی [نیروگاه اتمی] اراک و پروژه ایزوتوپ پایدار در [تأسیسات هسته‌ای] فردو، حمایت قدرتمند و مسئولیت جمعی خود جهت ادامه پروژه را بار دیگر اعلام کردند.

این نشست همزمان با همه گیری بیماری کرونا برگزار شد. شرکت کنندگان همبستگی خود با تمام کشورهای درگیر این بیماری و همچنین تمام تلاش‌ها برای مقابله با شیوع این بیماری را تصریح کردند. به دلیل اتخاذ محدودیت‌های مسافرتی در پی شیوع کرونا، این کمیسیون مشترک [تاکنون] قادر به برگزاری نشست نبود».

به گزارش مهر، نمایندگان کشورهای روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایران به عنوان کشورهای عضو برجام، روز سه شنبه در شهر وین نشستی را برگزار کردند که هدف آن، بررسی آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و راه‌های موجود برای حفظ آن بود.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس به عنوان طرف‌های اروپایی برجام خواستار حفظ این توافق هستند. این نشست در حالی برگزار شد که تلاش‌های آمریکا برای از بین بردن برجام و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران همچنان ادامه دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها