زیپ نیوز بلوکه کردن پول ملت ایران به بهانه تحریم - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: تاریخ، سن روابط حسنه ایران و کره جنوبی را ۶۰ سال نشان می‌دهد اما گویا کره‌ای ها چندان اعتقادی به قدمت روابط ندارند.

کره جنوبی به بهانه تحریم‌های آمریکا بیش از دو سال است که اجازه انتقال پول‌های ایران را به تهران نمی‌دهد و به تعبیر بهتر پول‌های ایران را بلوکه کرده است. همین امر موجب شد تا «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران، اخیراً با اشاره به این موضوع به کره جنوبی هشدار بدهد.

بر اساس گزارش‌های موجود، هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که عمده آن حاصل فروش نفت به کره جنوبی است در این کشور بلوکه شده و سئول اجازه انتقال آن به ایران را نمی‌دهد.

به گفته سید عباس موسوی، «این پول به واسطه فروش نفت، حاصل شده است و مقامات کره‌جنوبی باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی دارایی‌های ملت ایران اقدام کنند».‌

موسوی به بهانه‌جویی‌های دولت سئول اشاره کرده و گفته است: «استناد آنها به اینکه آمریکایی‌ها مانع انتقال پول به ایران هستند قابل قبول نیست چرا که روابط بین کشورها به خود آنها بستگی دارد و معامله موجود نیز بین ایران و کره‌جنوبی بوده است، لذا آمریکا در این معامله نقش ندارد که بخواهد در این خصوص موضع‌گیری کرده یا اعمال نفوذ کند».

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: «رابطه ارباب-رعیتی آمریکا و کره‌جنوبی به خودشان مربوط است و به ما ربطی ندارد ولی باید کره‌جنوبی در معامله خود با ایران صادق باشد و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند».‌

موسوی هشدار داد: «در صورت عدم نتیجه‌گیری از فعالیت‌های دیپلماسی و تداوم یاغی‌گری‌های کره‌جنوبی ضمن احضار سفیر این کشور، مطالبات قانونی ایران را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد».

در واکنش به این اقدام اما سئول بجای آنکه در پی یافتن راهی برای دلجویی از ایران باشد در تماس با سفیر جمهوری اسلامی در سئول، به سخنان موسوی اعتراض کرده است.

حکایت پول‌های بلوکه شده

تلاش‌های تهران برای آزادسازی این پول بیش از یک سال و نیم پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. با وجود وعده‌های مساعد سئول برای تصمیم‌گیری درباره نحوه بازپرداخت این پول، رایزنی‌های متفاوت ایران راه به جایی نبرد تا سرانجام در پاییز سال گذشته، وزارت امور خارجه ایران سفیر کره‌جنوبی را برای پیگیری نحوه این پرداخت احضار کرد. در آن مقطع زمانی، روزنامه چسون ایلبو، چاپ کره‌جنوبی گزارش داد که ایران از اینکه سئول نتوانسته پرداخت پول نفت را تکمیل کند، ابراز تأسف کرده است.

با شیوع کرونا و لزوم دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی و دارو، خبر رسید که آمریکا به ساز و کار پرداخت کره‌جنوبی برای انجام تبادلات تجاری بشردوستانه با ایران نظری «مثبت» دارد. براساس گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی از جمله یونهاپ، سئول و واشنگتن از مدت‌ها قبل مذاکراتی درخصوص طرح کره برای توافق تجارت بشردوستانه با ایران داشته‌اند که این مذاکرات به دلیل شیوع ویروس کرونا برای مدتی به تعلیق درآمد. در آن زمان خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام کره‌ای در این باره نوشت: آمریکا نظر مثبتی به طرح «توافق تجارت بشردوستانه کره» موسوم به (KHTA) دارد.

سید عباس موسوی: در صورت عدم نتیجه‌گیری از فعالیت‌های دیپلماسی و تداوم یاغی‌گری‌های کره‌جنوبی ضمن احضار سفیر این کشور، مطالبات قانونی ایران را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد

با این شرایط اما بازهم کره جنوبی در پس دادن پول‌های ایران سنگ اندازی می‌کند، در چنین شرایطی ایران اعلام کرده که به منظور تسهیل کار قصد دارد از منبع مالی موجود در کره‌جنوبی برای خرید اقلام کشاورزی و همچنین دارو استفاده کند. کالاهایی که به اصطلاح غیرتحریمی خوانده می‌شوند و خزانه‌داری آمریکا نیز با استفاده ایران از منابع مالی در کره‌جنوبی برای خرید این کالاها موافقت کرده است.

موافقت خزانه‌داری آمریکا با این مساله به معنی پایان یافتن بهانه‌جویی‌های سئول و ادعای ترس از تنبیهات فرامرزی آمریکا در صورت دور زدن تحریم‌های ایران است اما با این وجود کره جنوبی همچنان در پس دادن این پول تعلل می‌کند.

در همین رابطه سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در هفته گذشته نیز در سفری به اردبیل در جمع خبرنگاران در این باره گفت: رابطه ارباب و رعیتی آمریکا و کره جنوبی به خودشان مربوط است و به ما ربطی ندارد، ولی باید کره جنوبی در معامله خود با ایران صادق باشد و به تعهدات خود در این زمینه باید عمل کند.

فرضیه کرونا و حکایت گذر پوست

در این میان برخی پای کرونا را وسط کشیده می‌گویند چون شیوع جهانی کرونا موجب شده اغلب کشورها فعالیت‌های اقتصادی خود را کاهش داده و حتی برخی نیز بطور کلی آن را متوقف کرده اند نیاز کشورها به منابع مالی افزایش یافته و ممکن است کره جنوبی نیز به همین دلیل باشد که از انتقال دارایی‌های ایران به تهران طفره می‌رود.

در چنین شرایطی ذکر این نکته ضروری است که کره جنوبی چه به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا و چه برای جبران کسری مالی خود به دلیل کرونا از انتقال دارئی های ایران به تهران سرباز زده باشد، این اقدام یک معنا بیشتر ندارد و آن پشت کردن به یک دوستی ۶۰ ساله است.

فراموش نکنیم که تا چندی قبل بازار لوزام خانگی و حتی تلفن همراه ایران شاهد حضور گسترده محصولات کره‌ای بود. بازاری که به دلیل وجود فرصت متعدد سودآور هر کشور و تولید کننده‌ای را تشویق به حضور در آن می‌کند.

ایران تا پیش از تشدید تحریم‌های آمریکا یعنی تا دو سال قبل دومین تأمین کننده نفت کره جنوبی بود و هیچ بعید نیست که در سال‌های آتی بار دیگر سئول دست نیاز خود را به سوی تهران دراز کند آمریکا چه بخواهد چه نخواهد ایران بار دیگر کانون توجه و رفت و آمد شرکت‌های بین المللی می‌شود و کره جنوبی باید به فکر آن روز نیز باشد، به عبارت دیگر ضرب المثل ایرانی «گذر پوست به دباغ خانه می افتد» حکایت این روزهای کره جنوبی است که خاطرات نه چندان قدیمی را فراموش کرده و دلخوش به همراهی آمریکا در حال کج رفتاری با ایران است.

ایران تا پیش از تشدید تحریم‌های آمریکا یعنی تا دو سال قبل دومین تأمین کننده نفت کره جنوبی بود و هیچ بعید نیست که در سال‌های آتی بار دیگر سئول دست نیاز خود را به سوی تهران دراز کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 251 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها