زیپ نیوز بایدن: ترامپ اختیاری برای جنگ با ایران ندارد/ او خُلفِ وعده کرد - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، جو بایدن نامزد دموکرات رقابت ۲۰۲۰ آمریکا و معاون اسبق ریاست جمهوری در دوره زمامداری باراک اوباما، در بیانیه‌ای از اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی علیه ایران انتقاد کرد.

وی در این باره گفت: طبق قانون اساسی آمریکا، اختیارات جنگی در انحصار یک نفر نیست آن هم به این دلیل ساده اما مهم که تصمیم برای کشاندن این کشور به جنگ مستلزم رضایت مردم آمریکا است- رضایتی که از جانب نمایندگان منتخب و رئیس‌جمهورشان ابراز می‌شود.

بایدن در ادامه این بیانیه افزود: چنانچه من رئیس‌جمهور آمریکا شوم؛ همکاری تنگاتنگ با کنگره را در راستای استفاده از قوای نظامی حفظ می‌کنم، نه اینکه با طرح این ادعا که مصوبه کنگره توهین آمیز است؛ آن را رد کنم.

نامزد دموکرات رقابت ۲۰۲۰ آمریکا در ادامه به سالگرد خروج ترامپ از برجام اشاره کرد و گفت: در درستی یک موضوع نمی‌توان تردید کرد و آن این است که تصمیمات سیاسی ترامپ خطر جنگ در خاورمیانه را تشدید کرده است. دو سال پیش در چنین روزی، ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. در آن مقطع، او قول داد که برای آمریکا توافق بهتری حاصل کند- وعده‌ای که (تا این لحظه) عملی نشده است. در عوض، ایران دایره غنی‌سازی را افزایش داده و اقدامات تحریک‌آمیزش در سطح منطقه افزایش یافته که این موضوع بروز خطر علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

بایدن در نهایت افزود: به رغم وتوی قطعنامه کنگره آمریکا، ترامپ باید این موضوع را درک کند که وی اختیاری برای جنگیدن با ایران آن هم بدون مجوز کنگره ندارد.

البته بایدن در بخشی از اظهارات خود مدعی شد که برجام با راستی‌آزمایی مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می شود- اتهامی که ایران با استناد به روایات اسلامی، همواره از خود رفع کرده است.

گفتنی است ترامپ ضمن وتوی قطعنامه کاهش اختیارات جنگی علیه ایران، با صدور بیانیه ای آن را «بسیار توهین آمیز» خواند و استدلال کرد که این مصوبه «بر عدم برداشت صحیح از واقعیتها و قوانین استوار است».

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 268 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.