زیپ نیوز ایران: تشکیل دولت فراگیر در افغانستان راه حل مشکلات است - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری ZipNews، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی جلسه شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان پرداخت.

تهران تایمز در این باره نوشت که سازمان همکاری اسلامی در روز یکشنبه به درخواست عربستان سعودی جلسه ای فوق العاده درباره افغانستان برگزار کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این نشست که با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شد، شرکت کرد.

جلسه مذکور آخرین تلاش پاکستان برای نشان دادن وضعیت وخیم افغانستان در میانه بی علاقگی و بی توجهی فزاینده بین المللی نسبت به این کشور جنگ زده بود چرا که از زمان ظهور طالبان در چند ماه پیش، افغانستان به کشوری مطرود تبدیل شده است که هیچ دولت قانونی و شناخته شده بین المللی ندارد.

طالبان با برانداختن دولت تحت حمایت آمریکا در این کشور در ماه آگوست سال جاری، بر کابل تسلط پیدا کرد اما منتظر به رسمیت شناخته شدن است. از آن زمان تاکنون برخی از همسایه های افغانستان از جمله ایران سعی داشته اند به مردم این کشور کمک کنند و در عین حال طالبان را تشویق به تشکیل دولتی فراگیر که نماینده تمام گروه های قومی-مذهبی باشد، کرده اند.

طالبان در این مدت دولتی موقت تشکیل داده است که با در نظر نگرفتن زنان و دیگر قومیت ها در این دولت، موجب به صدا در آمدن زنگ هشدار در تمام دنیا شد.

امیرخان متقی که سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان است نیز در نشست یاد شده حضور داشت اما با توجه به این مسئله که هیچ یک از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، دولت طالبان را به رسمیت نشناخته اند، وی از عکس خانوادگی هفدهمین نشست فوق العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی حذف شد.

جامعه بین الملل همزمان با به رسمیت شناخته نشدن طالبان، مواجه با مشکلاتی برای تامین کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان که در زمستان سرد با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، شده است.

ایران و برخی از کشورهای دیگر هواپیماهایی شامل محموله های کمک های بشردوستانه به این کشور ارسال کرده اند اما برخی کشورها نگران و بی رغبت به ارسال و تامین کمک به کابل هستند. این مسئله در این نشست مورد توجه قرار گرفت و قرار شد یک صندوق امانی بشردوستانه برای افغانستان ایجاد شود.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره به این موضوع گفت که خیلی ها می خواهند کمک مالی کنند اما نمی خواهند به طور مستقیم این کار را انجام دهند. آنها ساز و کاری خاص می خواهند که موجب راحتی انجام این اقدام باشد.

وی همچنین در مورد ساز و کار پیشنهادی سازمان همکاری اسلامی گفت که این ساز و کار ایجاد شده است و کمک های مالی نیز انجام خواهد شد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز ضمن تاکید بر وضعیت وخیم افغانستان، گفت: اگر فورا اقدامی صورت نگیرد، افغانستان به سمت هرج و مرج پیش می‌رود.

وی افزود: هر دولتی که نتواند حقوق خود را برای کارمندان دولتی، بیمارستان ها، پزشکان و پرستاران خود بپردازد، فرو می‌پاشد و هرج و مرج مناسب حال هیچ کس نیست؛ مطمئنا برای ایالات متحده مناسب نیست.

به نظر می رسد که پاکستان معتقد است که به رسمیت نشناختن دولت طالبان وضعیت انسانی در افغانستان را تشدید خواهد کرد اما طالبان نیز نتوانست خواسته های جامعه جهانی را در مورد تشکیل یک دولت فراگیر، برآورده کند.

ایران اما در همین رابطه با ارائه یک پیشنهاد چهار ماده ای که به نظر می رسد برای هموار کردن راه برای به رسمیت شناختن طالبان توسط جامعه بین المللی طراحی شده است به دنبال کمک به طالبان است.

وزیر امور خارجه ایران در سخنان خود در این جلسه پیشنهادات ایران را مطرح کرد و گفت که این پیشنهادها در جهت حمایت از مردم افغانستان ارائه می شوند.

وی گفت: اول، کشورهای مسلمان باید تشکیلات حاکم در افغانستان و همه احزاب را برای تشکیل یک دولت فراگیر تشویق کنند. دوم، مردم افغانستان به کمک های بشر دوستانه فوری نیاز دارند. تشکیل یک صندوق مالی در میان کشورهای مسلمان برای تحقق این هدف ضروری به نظر می رسد.

امیرعبداللهیان افزود: سوم، آزادسازی دارایی های افغانستان نیز ضروری است. چهارم، بدون شک کشورهای عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن می توانند نقشی راهبرانه در ایجاد یک حکومت فراگیر و کمک به مردم افغانستان و جلوگیری از یک فاجعه انسانی جدید، ایفا کنند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که به زودی یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه اقوام افغانستان تشکیل شود تا نماینده آن بتواند در کنفرانس بعدی سازمان همکاری اسلامی شرکت کند و صندلی افغانستان خالی نباشد.

وی همچنین در دیدار با عمران خان مواضع ایران را تصریح و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همسایگان افغانستان، کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد برای ایجاد یک دولت گسترده در افغانستان توسط خود افغان‌ها همکاری کند. امیر عبداللهیان همچنین در خصوص مسائل دوجانبه ایران و پاکستان به ویژه همکاری های مرزی صحبت کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 274 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 21 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها