زیپ نیوز ایران بر اساس آموزه‌های امام خمینی از بی ثباتی در امان بوده است - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – زهرا میرظفرجویان: ۱۴ خرداد سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی است. رهبری که در دیدگاه بسیاری از شخصیت‌های جهانی شناخته شده است. کسی که ویژگی‌های متفاوتی از دیگر رهبران جهان دارد و این نکته را می‌توان در تفسیر مواضع و دیدگاه‌های ایشان در سخنان رهبران بزرگ جهان دید.

ایشان بنیانگذار انقلاب و تفکری بودند که مرزهای جغرافیایی را درنوردید و به یک گفتمان ایدئولوژیک مهم تبدیل شد. انقلابی که در داخل مرزها نماند و هندسه آن اکنون در تمامی جهان رو به گسترش است. تمامی شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی جهان صرف نظر از مواضع متفاوت و حتی ضدیت با انقلاب اسلامی ایران اما نتوانستند نقش مهم و تاثیرگذارامام خمینی در تغییر روند تاریخ و معادله جهانی را نادیده بگیرند.

به همین مناسبت خبرنگار مهر گفتگویی را با «مارک گلن» تحلیلگر سیاسی آمریکایی و بنیانگذار «جنبش همبستگی هلال احمر و صلیب سرخ» ترتیب داده که شرح آن از نظر می‌گذرد.

*اندیشه امام خمینی (ره) و نقش ایشان در شکستن تئوری وابستگی به شرق و غرب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هیچ جای بحث و گفتگویی درباره این موضوع که انقلاب سال ۱۳۵۷ و نقش منحصر به فرد امام خمینی (ره) در پدید آمدن این انقلاب، واقعه‌ای تکان دهنده بوده است وجود ندارد. برخلاف سایر ملل که قیام‌هایی را که منجر به یک قطع رابطه کوتاه مدت با غرب (و به ویژه با آمریکا) شده است تجربه کرده اند، انقلاب ۱۳۵۷ از نظر پیامدهای ژئوپلیتیک از سایر کشورها پیشی می‌گیرد.

ایران دقیقاً در قلب خاورمیانه یعنی جایی که ذخایر نفتی لازم برای بقای غرب صنعتی و همچنین قلب تپنده اسلام در آن منطقه وجود دارد قرار گرفته است. اینها به دلیل وجود همین دو منبع حیاتی مادی و معنوی نفت و اسلام که در ایجاد نیرویی فوق العاده قدرتمند در هدایت رویدادهای ژئوپلیتیک که دارای تأثیرات پیوسته در زندگی بر این سیاره دارند می‌باشند.

واضح است که اصول راهنمای امام خمینی که منجر به جدایی از غرب یا شرق شدند زودگذر و موقت نبودند، بلکه بی تردید سال‌ها، دهه‌ها، نسل‌ها و احتمالاً حتی قرن‌ها بعد ادامه خواهد داشت.

*به نظر شما نقش اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و قابلیت‌های آن برای ارائه الگویی جدید به ملل جهان چیست؟

همانطور که تاریخ ثابت کرده است، تمام تمدن‌ها باید بر اساس اصولی که در لیست بایدها و نبایدها بروز پیدا می‌کنند پایه گذاری شوند. لیبرال غربی از اعتقاد خود به تفکیک بین کلیسا و دولت حمایت می‌کند اما با توجه به اینکه کلیه قوانین مدنی در بعضی زمینه‌ها براساس قوانین اخلاقی بالاتر که در دین تجلی یافته استوار است این یک استدلال غلط محسوب می‌شود.

همانطور که گفته شد، بدیهی است که دین در هر جامعه‌ای که تمایل به زندگی و ترقی دارد باید وجود داشته باشد به ویژه در جوامع غربی و آمریکا که در حال فروپاشی اجتماعی در نتیجه ترک مذهب هستند. ایران برخلاف تقریباً همه کشورهای دیگر نشان داده است که در واقع دین و قانون مدنی می‌توانند با یکدیگر هماهنگی و همکاری داشته و یک ثبات اجتماعی پایدار را حفظ کنند. به همین دلیل است که یک حرکت شیطانی از جانب رژیم صهیونیستی و غرب سرمایه داری و نیهیلیستی برای از بین بردن ایران و انقلاب این کشور وجود دارد.

وقتی متوجه می‌شویم که هدف صهیونیسم و سرمایه داری استفاده از نیهیلیسم و هرج و مرج اخلاقی برای بی دین کردن جوامعی است که غرب و صهیونیسم تصمیم به اطاعت از آن گرفته است، بنابراین مشخص است که چرا پیوستگی موفق دین و نظم اجتماعی به دست آمده در ایران برای آمریکا و تمام ملل غربی بسیار تهدیدآمیز است.

* دوراندیشی امام خمینی (ره) را نسبت به تحولات آینده جهان اسلام چگونه می‌بینید؟

در واقع همانطور که قبلاً اشاره شد، نمی‌توانیم از نقش برجسته ایران در وقایع ژئوپلیتیکی و به ویژه آن چه در خاورمیانه در حال وقوع است غافل شویم واین به دلیل دوراندیشی و بینش سیاسی ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ می‌باشد. توجه داشته باشید که آنها برای نابود کردن سایر کشورهای اسلامی به اندازه ایران عجله‌ای ندارد و این امر تا حد زیادی به این دلیل است که ایران بعنوان یک کشور اسلامی سیاسی و اجتماعی پایدار در خاورمیانه قرار دارد. تا زمانی که سایر کشورهای منطقه در یک آشوب مدیریتی که توسط نیروهای غربی و صهیونیستی بر آنها تحمیل شده است قرار دارند هیچ تهدیدی برای ساختار قدرت سرمایه داری و صهیونیستی ندارند. با این حال لحظه‌ای که آنها اقدام به خروج از هرج و مرج‌هایی که تعمدا توسط آژانس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و غربی در این کشورها ایجاد شده است می‌کنند همانند ایران مورد هدف قرار می‌گیرند.

این دستاورد بزرگی برای ایران است که با استفاده از آموزه‌های امام خمینی و کسانی که جا پای جای وی گذاشته اند از بسیاری از هرج و مرج‌ها و بی ثباتی‌های داخلی که اخیراً در کشورهایی مانند تونس، مصر، سوریه شاهد آن بودیم دور مانده است.

* بینش امام خمینی (ره) در مورد پروژه صهیونیسم و تأکید ایشان بر قدس به عنوان اولویت جهان اسلام تا چه اندازه قابل توجه بوده است؟

این موضوع بسیار قابل توجه است که از میان کشورهای مختلف اسلامی در سراسر جهان، تنها ایران است که حمایت و آزادسازی نهایی بیت المقدس را به عنوان بخشی از اهداف سیاست خارجی خود قرار داده است.

هنگامی که ما گرفتاری‌های اعراب فلسطین، چه مسیحی و چه مسلمان را که به خاطر وحشیگری غیرقابل توصیف تروریسم صهیونیستی بوده است و این واقعیت را که فلسطینی‌ها همه از طرف همسایگان عرب خود طرد شده اند در نظر می‌گیریم و اینکه یک کشور غیرعربی مانند ایران تصمیم به برجسته کردن رنج مسیحیان و مسلمانان فلسطین و پرداختن به موضوع رهایی این ملت مظلوم به عنوان یک مسئله مهم می‌گیرد، نشان دهنده این است که انقلاب ۱۳۵۷ ایران فقط به مرزهای جغرافیایی این کشور محدود نمی‌شد بلکه تمام جوامعی را که به دنبال زندگی در دنیایی از عدالت و صلح هستند نیز در بر می‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 301 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها