زیپ نیوز اولیانوف: قطعنامه تروئیکا احمقانه است/ احیای برجام را دشوار نکنید - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، در یک رشته پیام توئیتری، به پافشاری تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران، واکنش نشان داد و این اقدام را احمقانه توصیف کرد.

وی در این باره نوشت: اعضای شورای حکام آژانس در نشستی که در جریان است با چالشی بزرگ مواجه هستند. آنها این فرصت را دارند که به طور واقعی در تحکیم رژیم منع اشاعه هسته‌ای و احیای برجام دخیل باشند. در عین حال، این گزینه را هم دارند که با تجربه‌های به شدت مخاطره‌آمیز سیاسی مخالفت نکنند. حق انتخاب با شورای حکام است.

این دیپلمات روس در ادامه افزود: حال همکاران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که مجبورند طی این جلسه درباره نحوه پاسخگویی به (مسئله هسته‌ای) ایران تصمیم‌گیری کنند؛ درک می‌کنم. اما پیشنهاد روسیه این است که چنانچه آمادگی درگیر شدن در یک بحران بین‌المللی احتمالی را ندارید؛ بهتر است از انجام اقدامات عجولانه پرهیز کنید. بیایید به دیپلماسی فرصتی بدهیم.

اولیانوف در ادامه افزود: وقتی از «تجربه‌های سیاسی به شدت خطرناک» حرف می‌زنم؛ منظورم پذیرش یک قطعنامه احمقانه است که می‌تواند به تضعیف چشم اندازهای موجود برای احیای برجام منجر شود آن هم درست وقتی که این اقدام (احیای توافق) بسیار محتمل شده است.

هشدار اولیانوف در حالی است که ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه خطاب به پارلمان این کشور، مدعی شده که تروئیکای اروپایی عزم خود را برای صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران جزم کرده است.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه در گفتگو با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی، با تاکید بر اینکه از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیای برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند، افزود: کاهش مرحله‌ای تعهدات از سوی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی بوده که پس از تحقق تعهدات طرف‌های مقابل، فوراً قابل بازگشت است.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز پیش از آغاز جلسه شورای حکام، هشدار داد: حرکت غلط اروپایی‌ها در شورای حکام شرایط را به هم خواهد ریخت و ایران در مواجهه با آن راهکارهایی دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 158 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها