زیپ نیوز اندیشکده رند: ایران مسبب انتشار کرونا در کشورهای خلیج‌ فارس نیست - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده آمریکایی «رند» با انتشار گزارشی، ادعای واشنگتن مبنی بر اینکه ایران مسبب گسترش کرونا در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده است را زیر سوال برد.

نتیجه تحقیقات انجام‌شده از سوی این اندیشکده آمریکایی نشان می‌دهد برخلاف ادعای رسانه‌های غربی، خطر آلوده شدن اعضای شورای همکاری خلیج فارس از طریق سفرهای هوایی، از خارج از منطقه بیشتر بوده است.

رند در این گزارش به مدل تصویرسازی ترافیک هوایی کووید -۱۹ استناد کرده تا راه‌های احتمالی انتقال این ویروس به امارات و دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را بررسی کند.

این مدل با آماری که دانشگاه جانز هاپکینز از مبتلایان کرونا ارائه داده و همچنین آمار سفرهای هوایی انجام گرفته از سوی انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی ترکیب شده است.

بازه زمانی ارزیابی‌های انجام گرفته نیز از اواخر ژانویه تا اواخر فوریه است که طی آن آمار مبتلایان کرونا در امارات از صفر به ۱۶ تغییر کرد.

طبق تحقیقات انجام گرفته، در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰، مسافرانی که از مبداء چین به امارات سفر کرده‌اند حدود ۹۰ درصد خطر انتشار کرونا را به خود اختصاص می‌دهند.

یک ماه بعد در تاریخ ۲۸ فوریه نیز، به ترتیب مسافران کره جنوبی، ایتالیا و چین منشاء انتقال بیماری در امارات بوده‌اند.

این در حالی است که ایران به عنوان نزدیکترین همسایه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در اواخر فوریه ۲۰۲۰، کمتر از ۲ درصد حجم خطر انتقال ناشی از سفرهای هوایی را به خود اختصاص می‌داد و این رقم در اواسط مارس تنها به ۷ درصد افزایش یافت.

تحلیل‌های مشابه نیز این ایده را که ایران مسبب انتشار کووید ۱۹ در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است؛ به چالش می‌کشد. برای مثال، در ۲۸ ژانویه، حدود ۵۹ درصد خطر انتقال ویروس کرونا به عربستان سعودی از جانب مسافران چینی بود حال آنکه بعد از ۲۹ فوریه، بحرین با رقم ۴۲ درصد، بیشترین خطر انتقال این ویروس به عربستان را به همراه داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 296 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها