زیپ نیوز انتقاد از پیروی اروپا از آمریکا/ توضیح درباره عوامل سقوط هواپیما - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اشپیگل در خصوص هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافری اوکراین، عنوان داشت که مأمور شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی در زندان است.

سوال اول اشپیگل از ظریف در این مصاحبه این‌طور مطرح شد: ایران و آمریکا در ۴۰ سال گذشته با یکدیگر دشمن بوده‌اند و شما برای ۲۰ سال از این ۴۰ سال مناصب مهمی را در سیاست خارجی ایران برعهده داشته‌اید. آیا تا کنون موقعیتی خطرناک‌تر از موقعیتی که اکنون با آن مواجه هستیم وجود داشته است؟

ظریف در پاسخ گفت: اول از همه باید صحبت شما را اصلاح کنم من برای ۳۰ سال در مناصب مهم بوده‌ام که همواره مشکل بوده است. ما در ۴۰ سال گذشته در چند نوبت در آستانه جنگ قرار گرفته‌ایم. این بار موقعیت از آن رو مهم است که دولت آمریکا اقدامی تروریستی علیه یکی از مقامات رسمی ما انجام داده است. این موردی بوده که پیش از این انجام نشده بود.

وزیر خارجه ایران در رابطه با تشدید تنش ایران با آمریکا گفت که اقدام آمریکا در به شهادت رساندن قاسم سلیمانی بر مبنای اطلاعات غلط انجام گرفته و آمریکایی‌ها بر این باور بوده‌اند که کشته شدن قاسم سلیمانی می‌تواند موقعیت آنها را در منطقه بهتر کند. اما آنچه که اتفاق افتاده خلاف آن بوده است.

ظریف در پاسخ به پرسش اشپیگل درباره اقدام بعدی ایران علیه آمریکا گفته است که ضربه به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق واکنش نظامی رسمی ایران بوده است.

اشپیگل در ادامه پرسیده است که آیا تندروها در آمریکا می‌توانند این واکنش ایران را نشانه ضعف تلقی کنند؟

ظریف در پاسخ به این پرسش اشپیگل گفت: «ما به ایالات متحده آسیب‌های زیادی وارد کرده‌ایم زیرا با تمام توان و قدرت نظامی آنها نمی‌توانند مانع از حمله موشک‌ها به پایگاه‌ها شوند. این نشان می‌دهد که آمریکا چقدر آسیب‌پذیر است. ترور سلیمانی نشانه آغاز پایان حضور ایالات متحده در عراق و احتمالاً دیگر نقاط منطقه است».

اشپیگل در ادامه سوالی را درباره پیام‌های رد و بدل شده میان ایران و آمریکا از طریق سفارت سوئیس در تهران بعد از ترور سردار سلیمانی مطرح کرد که ظریف گفته است این ارتباط از طرف آمریکایی‌ها بوده و آمریکا در پیامی تحریک‌آمیز توهین و تهدید کرده و ایران هم پاسخی بسیار منطقی داده است.

وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه درباره سرنوشت برجام گفت: اروپایی‌ها هیچ مبنای قانونی برای فعال کردن مکانیسم ماشه در مناقشه هسته‌ای با ایران ندارند. فعال کردن مکانیسم ماشه می‌تواند به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

به گفته ظریف با این اقدام اروپایی‌ها نه تنها ایران بلکه روسیه و چین هم مخالفند.

ظریف در ادامه پیروی اروپا از آمریکا را یک مصیبت خواند و عنوان داشت که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است در صورت بازگشت دوباره تحریم‌های سازمان ملل، ایران اقدامات مختلفی از جمله خروج احتمالی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انجام خواهد داد.

خبرنگار اشپیگل در این مصاحبه درباره اعتراضات انجام شده بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران و همچنین اعتراضات آبان ماه که رسانه‌های غربی گزارش‌های تأیید نشده زیادی را درباره آن منتشر می‌کنند سوالی را مطرح کرد که ظریف در پاسخ عنوان داشت که او اعتراضات ایرانیان پس از شلیک هواپیماهای مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران ایران را درک می‌کند.

به گفته ظریف، مردم حق دارند اعتراض کنند چون بسیاری از عزیزان خود را در سانحه سقوط هواپیما از دست دادند. بسیاری از دانشجویان دوستان و نزدیکان خود را از دست دادند. واکنش آنها احساسی بود.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: اقدام نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراضات آبان ماه، می‌تواند عواقب قانونی داشته باشد و تحقیقات هنوز ادامه دارد.

اشپیگل در ادامه از ظریف پرسیده است که چرا دولت روحانی پس از سه روز به مردم حقیقت را گفته است؟

ظریف در پاسخ گفت که کشور در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته بود. ۳۲ سال پیش آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و آنها تا به حال به طور رسمی از ما عذرخواهی نکرده‌اند. افسر آمریکایی که مسئول شلیک به هواپیمای ایران بوده حتی مدال افتخار هم گرفت. اما مأمور ایرانی که به هواپیمای اوکراینی شلیک کرد در زندان به سر می‌برد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 246 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 19 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها