زیپ نیوز ائتلاف اروپایی در خلیج فارس؛ همکاری یا رقابت با ائتلاف آمریکا؟ - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل- فرید حائری: بعد از وقوع ناآرامی‌ها در اوایل سال جاری در خلیج فارس، آمریکا با ادعای برقراری امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز درصدد تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس برآمد تا بتواند نظارت دقیقی را بر نحوه عبور و مرور نفتکش‌های کشورهای مختلف دنیا داشته باشد.

این طرح فقط با استقبال چهار کشور انگلیس، استرالیا، بحرین و اسرائیل مواجه شد و درواقع می‌توان گفت این ائتلاف موفقیت‌آمیز نبود. طبق گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حضور آمریکا فقط سبب افزایش تنش و تشنج در آب‌های خلیج فارس شد و امنیت این آب‌ها را خدشه دار کرد.

آمریکا معتقد بود فقط برای حفظ امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس حضور یافته ولی عملا هیچ گونه اقدامی در این راستا برنداشت. حتی بسیاری از متحدان خود آمریکا همانند کشورهای اروپایی، ژاپن، عربستان از حضور در این ائتلاف به بهانه‌های مختلف خودداری کردند چراکه تمایلی نداشتند که وارد این بازی شوند و برای خود دشمن تراشی کنند.

در واکنش به ائتلاف نظامی آمریکا، مسئولان بلندپایه ایران بارها اعلام کردند نیازی به حضور آمریکا در خلیج فارس نیست و امنیت خلیج فارس را باید کشورهای خود آن منطقه با مذاکره و گفت‌وگو حل کنند. حتی «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری از طرح جدید ایران برای حفظ امنیت خلیج فارس به نام «ابتکار صلح هرمز» رونمایی کرد و از کشورهای منطقه دعوت کرد به خواسته ایران جواب مثبت دهند.

حالا بعد از گذشت چند ماه از تشکیل ائتلاف توسط آمریکا در خلیج فارس، کشورهای اروپایی و در راس آن فرانسه به فکر آن افتادند تا ائتلافی نو در تنگه هرمز به همان بهانه‌های تکراری که پیشتر آمریکا با همان بهانه در خلیج فارس حضور یافت، تشکیل دهند تا بتوانند نظارت مستقیمی را بر نحوه عبور و مرور و تامین امنیت کشتی‌ها در خلیج فارس داشته باشند. 

وزیر دفاع فرانسه اخیرا با حضور خود در امارات اعلام کرد که به زودی مرکز عملیات ائتلاف دریایی خلیج فارس در ابوظبی افتتاح می‌شود و نیروهای نظامی کشورهای اروپایی در این مرکز مستقر خواهند شد. فرانسه اعلام کرده نیروی نظامی دریانوردی اروپا باید در آب‌های خلیج فارس برای تامین امنیت کشتی‌های اروپایی حضور داشته باشند.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که ماحصل حضور فرانسه در راس ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز در کنار ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس ایجاد ناامنی و افزایش تنش‌ها خواهد شد و نکته جالب در این است که ایران به عنوان یک کشور آگاه کاملا از آینده این ائتلاف‌ها باخبر است و بارها اعلام کرده است که حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس تشنج‌ها را افزایش می‌دهد ولی متاسفانه نبود صدای واحد در دیگر کشورهای منطقه راه نفوذ را برای کشورهای فرامنطقه‌ای باز گذاشته است.

حال موضوعی که در اینجا باید بپردازیم این است که هدف فرانسه از تشکیل ائتلاف اروپایی در خلیج فارس چیست و به دنبال چه منافعی است؟

آن چیز که مسلم است حضور فرانسه برای تشکیل ائتلاف اروپایی درواقع رویایی مستقیم در برابر سیاست‌های ایران است و همین موضوع اساسا صداقت دولت امانوئل مکرون در باره تاکید بر لزوم گفتگوها با ایران را زیر سوال می‌برد و می‌تواند در آینده روابط دیپلماسی ایران و فرانسه را تاریک کند چراکه ایران همواره تاکید می‌کند به هیچ وجه اجازه نخواهد داد کشور فرامنطقه‌ای در خلیج فارس دخالت کند و این موضوع باید به دست کشورهای منطقه حل شود ولی حضور فرانسه در تنگه به گونه‌ای دهن کجی به ایران محسوب می‌شود.

فرانسه در روزهای اخیر بارها اعلام کرده است که هدف از تشکیل ائتلاف اروپایی در خلیج فارس تامین امنیت و نظارت بر نحوه عبور و مرور کشتی‌‎هاست اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا فرانسه و اتحادیه اروپا به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس ملحق نشدند و خودشان به طور مستقیم ائتلاف جدیدی را تاسیس کردند؟

برخی از کارشناسان معتقدند فرانسه یکی از منتقدان اصلی سیاست‌های ترامپ و آمریکا در خاورمیانه است و همواره آمریکا را متهم به رفتارهای محافظه‌ کارانه در برابر ایران می‌کند. این کارشناسان براین باورند فرانسه همیشه منتقد سیاست‌های آمریکا در خلیج فارس است و همین امر سبب شد خود فرانسه مستقیم وارد عمل شود تا مقابل ایران ایستادگی کند.

فرانسه به دنبال ایجاد یک نیروی تامین امنیت دریایی در خلیج فارس است چراکه بر این باور است اقتصاد اروپا به امنیت خلیج فارس بسیار وابسته است. تشکیل ائتلاف اروپایی در تنگه هرمز و عدم ملحق شدن به ائتلاف نظامی آمریکا نشان از آن دارد که اتحادیه اروپا مایل نبود زیر چتر آمریکا قرار بگیرد و هدفشان این بود خودشان به شکل مستقل ائتلافی را تشکیل دهند.

مسئولان فرانسوی اعلام کرده اند همکاری خود را با ائتلاف نظامی آمریکا ادامه خواهند داد و حضورشان در تنگه هرمز به منزله هم‌افزایی با ائتلاف نظامی آمریکا خواهد بود و با یکدیگر به امنیت آب‌های خلیج فارس کمک خواهند کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 256 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 11 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها