زیپ نیوز آغاز شیطنت صهیونیستها با استناد به گزارش ضد ایرانی گوترش - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: گزارش روز جمعه «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره منشاء ایرانی موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در حملات سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان، عاملی شده تا صهیونیست‌ها بار دیگر پروژه ایران هراسی خود را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

شواهد نشان می‌دهد که فشارهای آمریکا بر سازمان ملل علیه ایران، گزارش ضد ایرانی گوترش و گزارش‌های ضد ایرانی رسانه‌های رژیم صهیونیستی، سناریویی از پیش نوشته هستند که هدف آن تحمیق جامعه جهانی درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران و سوء استفاده از آن برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی است.

در همین راستا روزنامه جروزالیم پست چاپ سرزمین‌های اشغالی در شماره امروز خود گزارشی را درباره پهپادهای ایرانی منتشر کرده و تلاش نموده تا با استناد به گزارش روز جمعه گوترش، صنعت پهپادی یمن را به ایران مرتبط کند.

پیش از این نیز رسانه‌های صهیونیستی در روزهای گذشته با ارائه گزاشی بلندبالا به تاریخچه فعالیت صعنت ساخت پهپاد در ایران پرداخته و چگونگی تبدیل شدن آن به یک قدرت را تشریح کرده بودند.

همانطور که خبرگزاری مهر در مطلب آمریکا و آخرین تیرهای ترکش در برابر ایران موضوع را بررسی کرده بود، آمریکا، رژیم صهیونیستی و اعراب حاشیه خلیج فارس با همکاری هم در تلاش هستند تا به هر نحو ممکن و با استفاده از سازمان ملل ایران را زمین گیر کنند و در این راه بازوهای رسانه‌ای این کشورها نیز به شدت در حال کار هستند.

شواهد نشان می‌دهد که فشارهای آمریکا بر سازمان ملل علیه ایران، گزارش ضد ایرانی گوترش و گزارش‌های ضد ایرانی رسانه‌های رژیم صهیونیستی، سناریویی از پیش نوشته هستند که هدف آن تحمیق جامعه جهانی درباره نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران و سوء استفاده از آن برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی است

در واکنش به این اقدامات، وزارت امور خارجه ایران نیز روز جمعه در بیانیه‌ای خبر خبرگزاری رویترز درباره گزارش اخیر دبیرخانه سازمان ملل متحد را رد کرد. در این بیانیه آمده است: «متهم‌سازی دولت‌ها با فرایندهای خودساخته و ضوابط خودسرانه بدعت خطرناکی است که مورد تأیید جامعه بین المللی نیست.»

این بیانیه اضافه کرده است که چنین گزارش‌هایی «شدیداً به اعتبار سازمان ملل متحد لطمه وارد خواهد کرد».

وزارت امور خارجه ایران از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا در راستای «سناریوی از پیش طراحی شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران» حرکت نکند.

اشاره وزارت امور خارجه ایران به تلاش‌های دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران است که ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسند.

آمریکا برای جلوگیری از پایان یافتن این تحریم‌های تسلیحاتی ایران پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده و در اختیار روسیه و کشورهای غربی قرار داده است.

تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به عبارتی آخرین ستون باقی مانده در برجام را نیز فرو می‌پاشد از همین رو اگر اروپایی‌ها قصد زنده نگه داشتن برجام را داشته باشند بعید است با توجه به مستندات قانونی با آمریکا همراه باشند.

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز ۲۰ خرداد با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مدعی شده بود که ایران در خط مقدم تأمین مالی تروریسم در جهان است و لغو تحریم‌های تسلیحاتی فرصتی برای جمهوری اسلامی پدید خواهد آورد تا منطقه را بی‌ثبات کند.

با این حال، چین و روسیه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفند و در این زمینه به سازمان ملل نامه نوشته‌اند. این دو کشور می‌گویند، آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

اما مقام‌های آمریکایی نسبت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران ابراز اطمینان می‌کنند و می‌گویند که واشنگتن برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کرده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم پیشتر گفته بود که برجام جدا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این قطعنامه همچنان آمریکا را «مشارکت‌کننده» در توافق هسته‌ای می‌داند.

این اقدام آمریکا می‌تواند به اعتبار سازمان ملل نیز لطمه جدی وارد آورد. «ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا که در مذاکرات منجر به برجام نقش داشت، در این خصوص می‌گوید: [این اقدام واشنگتن] برای مخالفان برجام و کسانی که سازمان ملل را دوست ندارند، فرصتی طلایی است که با یک سنگ دو نشان بزنند. در بدترین حالت، برجام از بین می‌رود و سازمان ملل مهجور و خنثی می‌شود.

نفیو تاکید می‌کند که در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران یا فعال شدن مکانیسم ماشه، دیگر تا مدت‌ها هیچ قطعنامه تحریم در شورای امنیت سازمان ملل تصویب نخواهد شد، زیرا کشورهای دیگر مثل چین و روسیه همکاری نخواهند کرد.

علاوه بر این موضوع «لورنس نورمن»، خبرنگار وال استریت ژورنال در وین در حساب کاربری خود در توئیتر از وجود آشفتگی کامل در آستانه نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میان اعضای این شورا خبر داده است.

این خبرنگار همچنین گفت: متوجه شده‌ام که آمریکا می‌خواهد قطعنامه‌ای را برای «محکومیت عدم همکاری ایران با آژانس» در این نشست ارائه دهد.

خبرنگار وال استریت ژورنال در عین حال افزوده است که این اقدام احتمالی آمریکا از حمایت برخی از اعضای مهم شورای حکام مانند روسیه و چین برخوردار نخواهد بود، و درباره مواضع اروپایی‌ها نیز جزئیاتی هنوز مشخص نشده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 258 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 11 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها