زیپ نیوز پخش شدن فایل صوتی با صدای محمد جواد ظریف - زیپ نیوز

سرپی: شبکه‌های اجتماعی شب گذشته را متاثر از یک فایل صوتی گذراندند، فایلی که می‌گویند «لو» رفته، شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال اما ادعا کرده بود که فایل به صورت اختصاصی در اختیارشان قرار داده‌اند، ادعایی که برخی در آن تشکیک کرده‌اند و این گفتگوی سه ساعته ظریف و سعید لیلاز را از سری گفتگوهایی می‌دانند که با تمام کارگزاران دولت روحانی انجام شده و به نوعی به عنوان یک سند تاریخی نگهداری می‌شود، البته این‌بار، خیلی زودتر از آن چه که باید، به صورت ناخواسته منتشر شده. به هر حال این پرسش مهمی‌ست که چه کسانی و با چه انگیزه‌ای این فایل را منتشر کرده‌اند؟ و اصلا چرا انتشار این فایل تا این اندازه فضای رسانه‌ای را تحت تاثیر قرار داده؟

رشته‌توئیت مازیار خسروی(روزنامه‌نگار)، تقریبا اشارات کاملی به فرازهای جنجالیِ حرف‌های ظریف دارد، از کلیدواژه پرتکرار «میدان» تا مساله «زمان» انتشار این مصاحبه:

چه کسی از افشای مصاحبه سود می‌برد؟ شخص ظریف؟

در اندک هفته‌های مانده به انتخابات و اوج مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، وزیر خارجه از گشودن جبهه‌ای تازه به روی خود به شدت پرهیز کند. این گزینه تنها در صورتی غلط است که ظریف قصد نامزدی در انتخابات را داشته باشد و این فایل صوتی را در واقع مانیفست اعلام حضور او بدانیم.

مقدمات ردصلاحیت ظریف فراهم شد؟

اما آیا جناح مقابل و مخالفان ظریف از افشای این مصاحبه سود می‌برند؟پاسخ این پرسش هم آری و هم نه است؛ افشای این فایل به ویژه تقطیع و انتشار آن نزد قشری خاص_ مهمات لازم برای جوسازی و هیاهو و آتش تهیه توپخانه رسانه‌ای جناح راست را فراهم می‌کند. همچنین در صورت نامزدی ظریف بهانه لازم را برای رد صلاحیت او در دسترس قرار می‌دهد.

طبقه متوسط برای رای دادن تحریک شد؟

این مصاحبه با وجود به مخاطره انداختن شخص ظریف می‌تواند مانند نارنجکی در صورت رقیب منفجر شود اگر جناح مقابل با فشار بیش از حد روی بخش‌های حساسیت برانگیز آن، ناخودآگاه زمینه تحرک بدنه اجتماعی منفعل حامی دولت را فراهم کند،نامزدی قوی با شعارها و حمایت ظريف به میدان بیاید.

شگفتیِ اردیبهشت؟ چه کسی قبل از انتخابات بُرد؟

شاید وقت آن رسیده که ما نیز در ایران اصطلاح «شگفتی اردیبهشت» را به فرهنگ سیاسی خود بیافزاییم.‌ اردیبهشت ۷۶، فاش شدن مذاکرات جواد لاریجانی با نیک‌ براون در لندن و سخنرانی برادر ناطق نوری در مازندران که برادرش را مثل رضاشاه با عرضه ولی برخلاف او دین‌دار توصیف کرده بود. خبرِخبرهای انتخابات دوم خرداد شد. سال ۹۲، ماجرای موتور سواری و قالیباف و حالا شاید مصاحبه فاش شده ظریف، “شگفتی اردیبهشت” انتخابات۱۴۰۰ باشد. اینکه چه کسی از این شگفتی شود خواهد برد اما به میزان زیادی بستگی به نتیجه زورآزمایی و بسیج رسانه‌ای دو طرف خواهد داشت. حتا هواداران تحریم انتخابات نیز می‌توانند مهمات توپخانه خود برای جنگ رسانه‌ای را از مصاحبه ظریف فراهم کنند. مهماتی مثل اعتراف به کم‌اثر بودن نقش دیپلماسی و چهره‌های میانه‌رو در سیاست‌گذاری‌ها. بنابراین فروکاستن افشای این مصاحبه به نمایشی برای گرم کردن تنور یخ‌زده انتخابات. ساده‌انگارانه به نظر می‌رسد. در تحلیل نهایی، افشای مصاحبه ظریف می‌تواند تبعات متفاوت و چند وجهی در پی داشته باشد. از یک طرف می‌تواند لایه‌های تندرو اصولگرایی را بسیج کند اما همزمان ممکن است با دو قطبی کردن فضا، بدنه اجتماعی منفعل طرف مقابل را نیز تحریک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 298 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 9 آگوست 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.