زیپ نیوز مقایسه میلگرد امین و بناب با 5 فاکتور کلیدی - زیپ نیوز

مقایسه میلگرد امین و بناب با ۵ فاکتور کلیدی

 

اگر از اهالی استان آذربایجان شرقی هستید و قصد خرید میلگرد برای پروژه‌تان را دارید، این مقاله مخصوص شما است.

کدام برای پروژه شما مناسب‌تر است؟ میلگرد امین یا میلگرد بناب؟

اگر از اهالی استان آذربایجان شرقی هستید و قصد خرید میلگرد برای پروژه‌تان را دارید، این مقاله مخصوص شما است. این استان با وجود تولیدکنندگان میلگرد متعدد و سرشناس، به نوعی به قطب تولید میلگرد در کشور تبدیل شده و انتخاب بهترین میلگرد در این منطقه، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.
در این مقاله فاکتورهای مؤثر در انتخاب بین ۲ نوع از باکیفیت‌ترین میلگردهای منطقه شمال شرق کشور یعنی میلگرد امین و میلگرد بناب، بررسی شده است:

۱٫ مقایسه ۲ کارخانه: قدمت آذر امین بیشتر است یا ظفر بناب؟

از نظر قدمت، ۲ کارخانه ظفر بناب و آذر فولاد امین تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، گرچه شهرت میلگرد بناب به مراتب بیشتر از شهرت میلگرد امین در بازار است. فولاد ظفر بناب در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده و قدمت کارخانه آذر فولاد امین نیز به سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد. کارخانه آذر امین تولیدکننده تخصصی میلگرد است، در حالی که فولاد ظفر بناب به غیر از میلگرد آجدار، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز تولید می‌کند.
در جدول زیر مشخصات ۲ کارخانه بناب و آذر امین با یکدیگر مقایسه شده است:

درست است که در ظاهر این ۲ کارخانه فاصله چندانی با یکدیگر ندارند، اما هنگام سفارش میلگرد از درب کارخانه، باید مسافت آن‌ها با محل پروژه‌تان را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر ساکن تبریز هستید، قیمت میلگرد امین درب کارخانه، برایتان به صرفه‌تر خواهد بود. کارخانه آذر امین در جنوب شرقی تبریز واقع شده و حدود ۷۷ کیلومتر با آن فاصله دارد، در حالی که ظفر بناب در جنوب غربی تبریز و در فاصله ۱۱۷ کیلومتری با آن واقع شده است.

آیا بدنبال میلگرد ارزان هستید؟ کلیک کنید

۲٫ هر کدام از میلگردهای آذر امین و بناب در چه سایزها و گریدهایی تولید می‌شوند؟

اگر بخواهیم متداول‌ترین استاندارد میلگرد در بازار یعنی استاندارد روسی GOST را معیار قرار دهیم، میلگرد امین و میلگرد بناب را می‌توان بر اساس جدول زیر دسته‌بندی نمود:

با مشاهده جدول بالا، متوجه خواهید شد که تنها تفاوت میلگرد بناب و میلگرد امین، این است که تنوع سایز میلگرد بناب در گرید A2، کمی بیشتر است و اگر به دنبال میلگرد سایز پایین با سایزهای متنوع و دارای قابلیت انعطاف‌پذیری بالا هستید، میلگرد بناب می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

 ۳٫ میلگرد بناب و میلگرد آذر امین با کدام استانداردها تولید می‌شوند؟

هر ۲ کارخانه ظفر بناب و آذر فولاد امین موظف هستند تا میلگردهای خود را مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران یعنی INSO 3132 تولید و عرضه کنند. این الزامات شامل محدوده وزنی، خواص مکانیکی و خواص شیمیایی می‌شود که تضمین‌کننده کیفیت مطلوب یک میلگرد است. علاوه بر استاندارد ملی تولید میلگرد، کارخانه آذر فولاد امین مدعی است که میلگردهای خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی زیر نیز تولید می‌کند:

•    استاندارد ASTM A615 آمریکا
•    استاندارد BS 4449 اروپا
•    استاندارد JIS G3112 ژاپن
•    استاندارد GOST 5781 روسیه
•    استاندارد بین‌المللی ISO 6935
•    استاندارد DIN 488 آلمان

آذر فولاد امین سعی کرده تا شهرت کمتر خود در بازار میلگرد شمال شرق کشور را با ارائه گواهی انطباق میلگردهایش با استانداردهای بین‌المللی بالا، جبران کند.

آیا با انواع میلگرد آشنا هستید؟

میلگرد عرضی یا خاموت چیست؟

۴٫ میلگرد بناب و میلگرد امین از نظر وزنی چقدر تفاوت دارند؟

به‌جرئت می‌توان گفت که وزن میلگرد تولیدی تمامی کارخانه‌ها در بازه وزنی جدول اشتال و استاندارد ملی ایران قرار دارد. این که گفته می‌شود میلگردی سبک‌بار یا سنگین است، به نزدیک بودن وزن آن میلگرد به بخش بالایی یا پایینی بازه وزنی جدول اشتال بازمی‌گردد. در جدول زیر، وزن سایزهای مشترک بین دو میلگرد بناب و میلگرد امین با یکدیگر مقایسه شده است:

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، وزن هر ۲ میلگرد امین و ظفر بناب پایین‌تر از میانگین وزنی جدول اشتال است و هر دو به نوعی در دسته میلگردهای سبک‌بار بازار قرار می‌گیرند.
خرید میلگرد بناب به علت سبک‌بار بودن و کیفیتی که دارد، می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد؛ اما هنگام خرید آن به این نکته توجه کنید که کارخانه ظفر بناب معمولاً محصولات خود را به‌صورت ظرفیتی به بازار ارائه می‌دهد و برای اکثر خریداران ظرفیت ارائه شده، بیش از نیازشان است.

۵٫ چگونه می‌توانید میلگرد بناب و میلگرد آذر امین را بخرید؟

برای خرید هر کدام از میلگردهای ظفر بناب یا آذر امین می‌توانید به ۳ روش زیر عمل کنید:

۱٫    خرید از درب کارخانه
۲٫    خرید از بورس کالا
۳٫    خرید از یک شرکت بازرگانی

آیا کاربرد مهم میلگرد کامپوزیت (میلگرد FRP) میدانید؟ کلیک کنید

خرید به ۲ روش اول، دارای محدودیت‌هایی در حداقل بار قابل‌خرید و زمان ارسال بار است. به عنوان مثال حداقل خرید از کارخانه ۱۲ تن و حداقل خرید از بورس کالا ۲۲ تن بوده و در صورت خرید میلگرد به این ۲ روش، بار شما بر اساس برنامه زمان‌بندی فروشنده ارسال می‌شود. البته میلگرد امین در حال حاضر در بورس کالا عرضه نمی‌شود.
در روش سوم، شما می‌توانید خرید خود را توسط یک واسطه انجام دهید، واسطه‌ای که می‌تواند به ۲ روش اول برای شما خرید میلگرد را انجام داده و آن را با قیمتی به صرفه به شما ارائه کند. آسرون یکی از این شرکت‌های بازرگانی است که دارای سابقه‌ای طولانی در بازار آهن و فولاد بوده و با مراجعه به سایت آن (https://www.asroon.ir) می‌توانید ضمن مشاهده قیمت روز میلگرد، نسبت به ثبت سفارش برای آن اقدام کنید.
با توجه به نوسانات قیمت میلگرد، پیش از خرید این مقطع فولادی به غیر از بررسی فاکتورهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، بررسی بازار میلگرد را نیز فراموش نکنید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 324 views بار دسته بندی : ریپورتاژ تاريخ : 23 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.