زیپ نیوز ظریف: نیازی به مذاکره بیشتر درباره برجام نیست - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با اندیشکده «مرکز سیاست اروپا» بار دیگر تاکید کرد که وظیفه برداشتن قدم اول برای بازگشت به برجام، بر عهده آمریکا و آن هم از طریق رفع تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: به محض آنکه ایالات متحده آمریکا به اجرای تعهداتش ذیل برجام بازگردد، ما می‌توانیم گفتگوهای بیشتری با گروه ۱+۵ داشته باشیم اما تا آن زمان، دلیلی برای هرگونه مذاکره وجود ندارد.

ظریف در ادامه گفت: از چشم‌انداز ما نقص‌هایی در برجام وجود دارد و از نقطه نظر شرکای غربی هم نقص‌هایی در این توافق وجود دارد اما با این وجود، این بهترین توافقی بود که ما می‌توانستیم داشته باشیم. دولت فعلی ایالات متحده یا دولت بعدی این کشور نمی‌توانند به توافقی بهتر از برجام با ایران دست یابند؛ خواه با این دولت و خواه با هر دولت آتی ایران.

وی افزود: اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در بازگشت به برجام ایفا کند و امیدوارم که سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا درک کنند که در اینجا مقصر ایالات متحده است و نه ایران.

به گفته ظریف، اروپایی‌ها به مصالحه کردن عادت دارند حال آنکه درباره ایران و آمریکا این موضوع صدق نمی‌کند چرا که آمریکایی‌ها عادت به تحمیل (مواضع شان) دارند و ایرانی‌ها عادت به مقاومت در برابر آنها.

وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: برای همین است که اکنون نوبت به تصمیم گیری درباره این موضوع رسیده که آیا هر دوی ما مصالحه کرده و به برجام باز می‌گردیم یا اینکه به راه خود می‌رویم.

ظریف با اشاره به نزدیک شدن فصل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، یادآوری کرد که دولت بایدن زمان چندان زیادی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام ندارد.

وی ادامه داد: توصیه ما به آمریکایی‌ها آن است که سرعت عمل داشته باشد و این امر مستلزم آن است که خجالت نکشند و آنچه را که باید؛ انجام دهند.

ظریف در نهایت احتمال مذاکره ایران با کشورهای دیگر در خصوص موضوعات موشکی و منطقه‌ای را رد کرد و گفت: مذاکره درباره برجام به طور کامل انجام شده است. بحث برنامه موشکی هم ربطی به تسلیحات اتمی ندارد؛ ما تسلیحات اتمی نداریم، قرار هم نیست تسلیحات اتمی داشته باشیم. مسئله بعدی موضوع منطقه‌ای است که ما آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای وارد گفتگو شویم اما باور کنید که ایالات متحده و اروپا باید اقدامات بیشتری انجام دهند. آیا حاضرند فروش تسلیحات به منطقه ما را متوقف کنند؟ آیا اروپا حاضر است فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 30 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.