زیپ نیوز حضورحاج قاسم درنبرد با داعش در تغییر موازنه جنگ بسیار اثرگذار بود - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فرماندە نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرصت شایانی است کە بە بررسی تأثیرگذاری این فرماندە مشهور ایرانی در تغییر موازنەهای جنگ در منطقە خاورمیانە و شکست دادن تروریست‌های داعش در عراق و سوریە پرداختە شود.

اکثر قریب بە اتفاق کشورهای منطقە خاورمیانە کە درگیر جنگ با تروریست‌های وابستە بە اسرائیل و آمریکا و استکبار جهانی هستند، بر این واقعیت صحە می‌گذارند کە برای مقابلە با دشمن و نجات مردمانشان، از ایران و فرماندە شجاع ایرانی حاج قاسم سلیمانی کمک گرفتەاند.

خبرنگار مهر در گفتگو با «جبار یاور مندە»، دبیرکل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق بە موضوع همکاری‌های ایران و حاج قاسم سلیمانی با نیروهای عراقی بە ویژە کُردها برای مقابلە با داعش پرداختە است کە مشروح آن می‌آید؛

ارتباط سردار سلیمانی با نیروهای پیشمرگه کُرد

جبار یاور در مورد ارتباط حاج قاسم سلیمانی با اقلیم کردستان عراق گفت: حاج قاسم بیشتر وقت‌هایی کە بە اقلیم کردستان و جبهە های جنگ می‌آمد در سنگر نیروهای پیشمرگه و در خط مقدم جنگ با فرماندە های پیشمرگه دیدار داشتند و گاهی هم با مسئولین ردە بالای سیاسی هم دیدار و گفتگو می‌کردند.

بە گفتە وی؛ خط دفاع مشترک اقلیم کردستان و ایران در برابر حملات داعش از منطقە خانقین شروع و از مناطق قرە تپت و جلولا عبور کردە و بە طوزخورماتو و کرکوک تا موصل می‌رسید. زمانی کە سال ۲۰۱۴ برای اولین بار داعش بە موصل حملە کرد و استان صلاح الدین و بعضی از مناطق دیالە و رمادی تا نزدیک دروازەهای بغداد را درنوردید، هیچ ائتلاف جهانی علیه داعش تشکیل نشدە بود، ایران به عنوان اولین کشور و اولین کسی کە بە کمک نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه های کُرد آمد حاج قاسم سلیمانی بود.

توصیف پیشمرگه های کُرد از شخصیت حاج قاسم

جبار یاور در ادامە گفت: من از نزدیک حاج قاسم را ندیدەام چون من مسئول دیوان وزارت هستم و در خط مقدم نیستم اما از نیروهای پیشمرگه و دیگر فرماندهان کە با ایشان همسنگر بودەاند، بسیار شنیدەام کە حاج قاسم سلیمانی مردی قدرتمند و مقتدر، سادە و بی ریا، ساکت و خوش اخلاق و مهربان بودە است. شخصیتی باصلابت کە از جنگ‌های طولانی و سخت و پیادەروی ها و گرسنگی‌های طولانی خستە نمی‌شد.

وی افزود: فرماندە های پیشمرگه می‌گویند حاج قاسم سلیمانی یک فرماندە بسیار باتجربە در زمینە جنگ بودە است و بر جغرافیای سیاسی منطقە تسلط کامل داشتە است.

ایران با نیرو، مشاور و سلاح بە جنگ با داعش آمد

دبیرکل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان تاکید کرد کە نیروهای ایرانی بە فرماندهی حاج قاسم سلیمانی بە عنوان نیروی مبارز در سنگرها جنگیدند و بە عنوان مشاور بە انتقال تجارب و آموزش نظامی نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراق در نبرد حاضر شدند و اسلحە و مهمات هم برای ما آوردند.

وی افزود: این نیروها با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی همکاری بسیار خوبی با نیروهای پیشمرگه کُرد داشتند و توانستند از نفوذ داعش بە مناطق بیشتری از داخل اقلیم کردستان جلوگیری کنند و مناطق اشغال شدە را هم بازپس بگیرند.

جبار یاور تاکید کرد کە نیروهای ایران به محض اینکه مشاهده کردند خطر داعش، عراق و اقلیم کردستان را تهدید می‌کرد عقب نشینی نکردند و پشت ما را خالی نکردند بە ویژە حضور حاج قاسم و نیروهای ایشان در جلولا و آمرلی و طوزخورماتو و مناطقی از کرکوک در تغییر موازنەهای جنگ بسیار تأثیرگذار بود.

حاج قاسم فقط در عراق و اقلیم نبود

بە گفتە دبیرکل نیروهای پیشمرگه، حاج قاسم فقط در عراق و اقلیم کردستان علیە تروریست‌ها مبارزە نکردە است، ایشان ارتباطات گستردە بین المللی داشتند و در مناطق دیگری همچون لبنان و سوریە نیز با رهبران نظامی و سیاسی رایزنی داشتند و در مبارزات علیە تروریست‌ها حضور مهم و تأثیرگذار داشتەاند.

اهمیت امنیت اقلیم کردستان برای ایران

جبار یاور در مورد اهمیت امنیت و آرامی مرزهای ایران گفت: اقلیم کردستان ۷۵۰ کیلومتر مرز مشترک گستردە و استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران دارد و این مرزها از اربیل شروع می‌شود و تا سلیمانیە و قلادزە و خانقین ادامە دارد. این مرزها اکثراً تجاری و بازرگانی هستند و مبادلات کالاهای ایرانی برای رسیدن بە جنوب و مرکز عراق بیشتر از طریق این مرزها صورت می‌پذیرد.

وی افزود: در زمان حملە داعش، هنگامی کە تروریست‌ها بە خانقین و جلولا رسیدند، ایرانی‌ها و نیروهای پیشمرگه توانستند آن مناطق را از لوث تروریست‌های تکفیری پاک کنند. این همکاری‌های نظامی علاوە بر ارتباطات و تعاملات تاریخی میان ایران با احزاب و جریانات سیاسی کُرد عراق است، ایران در جنگ کُردها با صدام، مامن و پناهگاه جریانات و احزاب کُرد عراق و حامی مبارزە پیشمرگه ها بود و ما این واقعیت را هرگز فراموش نمی‌کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 415 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها