زیپ نیوز تغییر برچسب تحریم‌های ایران تجارت بشردوستانه را مختل کرده است - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: مقامات آمریکایی همواره مدعی هستند که اقلام بشردوستانه شامل دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و اقلام کشاورزی ذیل تحریم قرار ندارند و شرکت‌ها مجاز به تجارت این اقلام با ایران هستند.

در واقع واشنگتن با پیچیده کردن تجارت این اقلام با ایران مانع از این می‌شود تا شرکت‌ها بخواهند ریسک این تجارت با ایران را به جان بخرند.

«ریچارد نفیو» طراح اصلی تحریم‌های ایران در دولت باراک اوباما درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اخیراً گفت: اقدامات شتابزده و بی‌حساب و کتاب در دولت آمریکا می‌تواند به این ادعا که آمریکا مانع تجارت بشر دوستانه نمی‌شود، آسیب وارد کند. تحریم‌های جدید برای افراد و نهادهایی که بخواهند با کشتیرانی ایران وارد روابط تجاری و اقتصادی شوند، بسیار هزینه بر خواهد بود و در عمل شرایط را برای شرکت کشتیرانی ایران مانند دوران و شرایط قبل از برجام خواهد کرد.

در همین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «ریچارد فالک»، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

«ریچارد فالک» گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در فلسطین در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ نیز بوده و بالغ بر ۲۰ کتاب از وی منتشر شده است.

*بر اساس تحریم‌ها و تغییر برچسب برخی تحریم‌های ایران از موضوع هسته‌ای و قرار گرفتن ذیل تروریسم یا سلاح کشتار جمعی توسط آمریکا، امکان داد و ستد اقلام بشردوستانه از جمله دارو مختل شده است. به نظر شما تغییر برچسب تحریم‌ها تا چه میزان اثرگذار بوده است؟

من معتقدم که ارزیابی ارتباط بین برچسب گذاری مجدد اقلام انسانی (مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی) به طریقی که باعث می‌شود با آنها به عنوان تحریم رفتار شود، علیرغم فشارهایی که بر دولت و جامعه ایران ناشی از چالش‌های اضطراری – بالای ۸۰،۰۰۰ مبتلا و مرگ و میر بیش از ۵،۰۰۰ نفر در اثر بیماری همه گیر کروناویروس – است، دشوار می‌باشد.

در واقع، برچسب گذاری مجدد یا طبقه بندی مجدد روشی برای انکار امدادرسانی بشردوستانه به ایران درست در زمانی است که سیستم بهداشت ملی در آستانه صدمه جدی می‌باشد. این یک عمل ظالمانه است که باید کنار گذاشته شود.

* با توجه به این تحریم‌ها و تغییر برچسب آنها آیا تصور می‌کنید شرکت‌ها تمایلی به تجارت بشردوستانه با ایران دارند؟

واقعیت این است که بانک‌ها و بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به تجارت مربوط به استثنائات بشردوستانه از رژیم تحریم ندارند زیرا ترس از اقدامات دولت که می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از عملیات پر هزینه باشد، از سودهای تجاری پیشی می‌گیرد. لحن رسمی و نظارتی وزارت خزانه داری به نظر می‌رسد عمداً قصد دارد تا فعالیت‌های اقتصادی بشردوستانه را ناامید کند، همانطور که توسط این زبان آشکار شده است: انطباق با همه شرایط عمومی برای دریافت مجوز مورد نیاز است.

بدون رعایت کامل، یک فرد آمریکایی معامله ممنوعه را انجام می‌دهد. حتی یک تخلف غیر عمدی یا تصادفی ممکن است یک شخص آمریکایی را تحت مجازات‌های مدنی مانند جریمه قرار دهد.

*شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، خصوصاً در شرایطی که دنیا با یک بیماری همه‌گیر روبه‌رو شده راه‌های آسان‌تری برای کسب سود سراغ دارند. از طرف دیگر انتقال اقلام بشردوستانه سود چندانی نصیب اکثر بانک‌های بین‌المللی، شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه هم نمی‌کند که آنها بخواهند خطر تحریم‌ها را نادیده بگیرند. نظر شما در این خصوص چیست و چقدر تحریم‌ها را در مختل کردن روند درمانی ویروس کرونا در ایران مؤثر می‌دانید؟

برای یک فرد خارجی ارزیابی تأثیر تحمیل فشارهای دیوان‌سالار و مجازات‌های احتمالی در تجارت با ایران که شامل فروش تجهیزات پزشکی است، دشوار می‌باشد.

من نمی‌توانم بگویم که آیا کمبود تهویه و سایر تجهیزات در بیمارستان‌ها می‌تواند به تأثیر غیرمستقیم تحریم‌ها مربوط باشد یا خیر اما به نظر می‌رسد از رویکرد فشار حداکثری پیروی می‌کند که پومپئو و ترامپ در میان همه‌گیری مجدداً بر آن تأکید کرده‌اند و مورد انتقاد رسانه‌های آزادتر، رسانه‌های حقوق بشری و اعضای مترقی تر کنگره قرار گرفته‌اند.

در مجموع، پومپئو – ترامپ به دنبال کاهش تحریم‌ها هستند به شرطی که ایران از اهداف سیاسی خود دست بکشد و سیاست خارجی خود در خاورمیانه را تغییر دهد – دخالتی آشکار در حاکمیت و استقلال ایران. در اصل باید درک شود که این تحریم‌ها حتی بدون وجود بیماری همه گیر نوعی جنگ اقتصادی متناقض با روح و مفاد حقوق بین‌الملل است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها