زیپ نیوز اندیشه امام روح نهضت گرایی در جهان اسلام را زنده کرد - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: ۱۴ خرداد سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی است. رهبری که در دیدگاه بسیاری از شخصیت‌های جهانی شناخته شده است. کسی که ویژگی‌های متفاوتی از دیگر رهبران جهان دارد و این نکته را می‌توان در تفسیر مواضع و دیدگاه‌های ایشان در سخنان رهبران بزرگ جهان دید.

ایشان بنیانگذار انقلاب و تفکری بودند که مرزهای جغرافیایی را درنوردید و به یک گفتمان ایدئولوژیک مهم تبدیل شد. انقلابی که در داخل مرزها نماند و هندسه آن اکنون در تمامی جهان رو به گسترش است. تمامی شخصیت‌ها و نخبگان سیاسی جهان صرف نظر از مواضع متفاوت و حتی ضدیت با انقلاب اسلامی ایران اما نتوانستند نقش مهم و تاثیرگذارامام خمینی در تغییر روند تاریخ و معادله جهانی را نادیده بگیرند.

خبرگزاری مهر در گفتگو با اندیشمندان بین المللی به بررسی آرا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) پرداخته است که در ادامه می‌آید.

«طلال حاطوم» عضو جنبش أمل و مدیر شبکه رادیویی الرسالة لبنان: «آنچه به دست امام خمینی (ره) رخ داد نقطه تحول مهمی در تاریخ جهان به شکل کلی و مسلمین به شکل خاص است. آنچه رخ داد؛ عملی کردن طرح اصلاح طلبی و بیداری اسلامی برای اولین بار در تاریخ جدید بود که در قالب تشکیل دولت اسلامی در ایران نمایان شد که تلاش آن پویایی طرح اسلامی به شکل عملگرایانه است تا طرح اسلام سیاسی حضور مؤثر و فعالی داشته باشد و در میان معادلات سیاسی جهانی و منطقه‌ای جایی داشته باشد.

جنبش امام خمینی و نهضت آن در تاریخ جنبش‌هایی که از سوی متفکران و علمای مسلمین و غیر مسلمین با هدف ایجاد اصلاحات و تغییر و نوگرایی رخ داده است، پیشتاز است و آثار مثبت متفاوتی به دنبال داشته است که بارزترین و مهمترین آن زنده نگه داشتن روحیه نهضت در میان مسلمانان و باقی نگه داشتن امید نزد مسلمانان برای بازیابی موقعیت و جایگاه تمدنی آن است.

افکار و دیدگاه‌های ایشان در امور دینی و حیات و جامعه بشری آشکار است. این علاوه بر بُعد سیاسی اجتماعی و عملی است که به طرح تمدنی اسلامی می‌دهد که اهمیت آنرا مورد تاکید قرار داد. تفکر اسلامی اصیل در کتب مرجعیت موجود است و چیزی به اصول آن از سوی امام افزوده نشد؛ اما امام روحی در کالبد آن دمید و آنرا پویا کرد و در راستای اجرایی کردن نزد مردم حرکت کرد. این مستلزم از بین بردن فاصله دین و سیاست و بازگشت اسلام به حیات و ایفای نقش امت اسلامی در جامعه بشری است که در وهله اول از بین بردن تفکر جدایی دین از سیاست را لازم و ضروری می‌داند.»

«شیخ راشد الراشد» رئیس دفتر سیاسی جنبش «عمل اسلامی» بحرین: «امام خمینی (ره) با اندیشه‌ای که به جهان اسلام ارائه کردند، فرهنگ عزت، کرامت و دفاع از مقدسات را در جهان اسلام نهادینه ساختند. این فرهنگ درست در مقابل فرهنگی قرار داشت که کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا برای ترویج آن تلاش می‌کردند.

هدف اصلی و اساسی کشورهای غربی و همچنین ایالات متحده آمریکا ترویج فرهنگ وابستگی و عقب ماندگی کشورهای اسلامی بود. با این حال، امام خمینی (ره) با سَر دادن شعار «ما می‌توانیم» فرهنگی را که غرب برای القای آن به جهان اسلام تلاش می‌کرد، در هم شکستند. فرهنگ غرب، فرهنگی بود که به صورت شبانه روزی برای القای عجز و ناتوانی به جهان اسلام تلاش می‌کرد، اما امام خمینی اجازه نهادینه شدن این فرهنگ را ندادند.

اندیشه و ایدئولوژی امام خمینی (ره) در نهادینه سازی فرهنگ عزت، کرامت، پیشرفت و توانستن در صفوف امت اسلامی یک دستاورد بزرگ و تاریخی محسوب می‌شود. امروز غرب دریافته است که کشورهای اسلامی علیرغم محدودیت‌های بسیار دیگر عقب مانده و ضعیف نیستند و ملت‌ها می‌توانند موفقیت‌های بسیاری را رقم بزنند.

در واقع، امام خمینی (ره) فرهنگ اعتماد به نفس را نیز در میان امت اسلامی تثبیت کردند. امت اسلامی با اندیشه امام خمینی (ره) از بند وابستگی به غرب رهایی یافت و اتکاء به خود و اتکاء به توانایی‌های خود را فراگرفت.»

پروفسور ماروین زونیس استاد دانشگاه شیکاگو امریکا و نویسنده کتاب «شکست شاهانه»: «نقش امام در فروپاشی تئوری وابستگی به بلوک غرب و شرق مهم است. امام خمینی همواره بر لزوم قطع وابستگی ایران به غرب و شرق تاکید داشت.

تعدادی از نویسندگان ایرانی در این رابطه صحبت کرده و کارهایی را انجام داده اند. آیت الله خمینی بطور گسترده‌ای این ایده را پرورش داد. دیدگاه ضد اسرائیلی آیت الله تبدیل به ستون‌های اصلی سیاست خارجی ایران شد.»

دکتر «انیس نقاش» رئیس مرکز مطالعات «امان» لبنان: «امام خمینی (ره) با کنار زدن شاهِ تحت حمایت آمریکا و غرب در عرصه عمل نشان دادند که امکان غلبه و پیروزی بر غرب وجود دارد. زمانی که شما مزدورانِ غرب را کنار می زنید، بنابراین، قادر خواهید بود تا خودِ غرب را نیز از سَر راه بردارید. بنابراین در این زمینه باید گفت که امام با سرنگونی رژیم شاهنشاهی در ایران گام اول رهایی از وابستگی به غرب را برداشتند.

امام خمینی (ره) از طریق به چالش کشیدن غرب از رهگذر اتخاذ سیاست‌های داخلی، منطقه و بین المللی، توانستند وابستگی به کشورهای غربی را درهم بشکنند. ایشان با ایجاد چنین چالشی ثابت کردند که امکان مبارزه و مواجهه با سیاست‌های غرب وجود دارد. به عنوان نمونه، امام خمینی (ره) از مسأله فلسطین و همچنین گروه‌های مقاومت حمایت به عمل آوردند و از این طریق، سیاست‌های غرب در منطقه را با شکست مواجه ساختند. در واقع، امام خمینی (ره) فرایند آزادسازی منطقه از هیمنه سیاست‌های غرب را تثبیت کردند.»

«مولانا احتشام عباس زیدی» عالم برجسته هندی و مؤسس حوزه علمیه قره العین در منطقه جون پور در ایالت اتار پرادش: «امام خمینی (رہ) به ملت‌های مظلوم جهان این عزم و ارادہ را بخشید تا با قدرت‌های ستمگر به مبارزه برخیزند.

قرن بیستم قرن تجدید اسلام برای مسلمانان است در این قرن شخصیت بزرگی همچون حضرت امام خمینی بار دیگر چهره دولت توحیدی و اسلامی را در قالب نظام الهی ولایت فقیه معرفی کرد. یک سیستم دموکراتیک اسلامی در ایران به وجود آمد که قدرت عملی اسلام را در معرض دید جهانیان قرار داد. نیروهای ضد اسلامی دیروز با این نظام به مخالفت برخاستند اما ۴۲ سال شدہ است که همه توطئه‌های شأن با دیوار پولادین برخورد کردہ اند و دشمنان نظام اسلامی هر روز ضعیف‌تر می‌شوند.

انقلاب اسلامی ایران به ملل مظلوم و ستمدیدہ جهان قدرت مقابله با ظالمان و قدرت‌های جهانی را بخشید و آنها را ترغیب کرد تا از حقوق خود دفاع کنند. حضرت امام خمینی (ره) با نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس برای ریشه کن کردن سرطانی به نام اسرائیل در سرزمین اسلامی، آرزوی احیای اولین قبله را در دل مسلمانان ایجاد کرد.

امروز، انقلاب اسلامی تحت رهبری شاگرد عظیم و بزرگ ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، به سمت اهداف و مقاصد باشکوه خود حرکت می‌کند و انشا الله این انقلاب اسلامی به انقلاب جهانی حضرت ولیعصر (عج) وصل خواهد شد.»

نورالدین شیرین مدیر شبکه تلویزیونی قدس ترکیه: «امام خمینی رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با عقاید، شخصیت، مبارزات، اراده، شجاعت، اخلاص، تقوا و بصیرت خود نمونه‌ای زنده از تفسیر قرآن کریم بودند.

امام خمینی با مطرح کردن اصل «نه شرقی، نه غربی» از مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان خواست تا در مقابل امپریالیسم شرق-غرب و بلوک کمونیسم- کاپیتالیسم الگوی جمهوری اسلامی را در پیش بگیرند که این خود در حقیقت پیام قرآن را آشکار می‌ساخت. این شعار فراخوان استقلال و آزادی بود.

امام خمینی همچون امام حسین (ع) به مستبدان زمان خود فهماند که ذلت از ما بسیار دور است. ایشان با برافراشته نگه داشتن پرچم محمدی کفر، ظلم و شرک را نفی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با کنار زدن نقشه سیاسی جهان بین آمریکا و اتحاد شوروی پرچم محمدی را برافراشت و نظام محمدی را جایگزین نظام کاپیتالیسم و کمونیسم کرد.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 318 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 28 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها