زیپ نیوز اختصاص اعتبار ویژه برای شبکه های انتقال آب در هرمزگان - زیپ نیوز

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر محرابیان پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری استان هرمزگان اظهارداشت: یکی از مشکلات ما در استان هرمزگان فرسودگی شبکه‌های انتقال است در این زمینه اعتبار ویژه‌ای برای هرمزگان در نطر گرفتیم تا اتفاقات خوبی در آینده رخ دهد.

وی افزود: مجموعه ظرفیت آب شرب استان ۶ هزار و ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است که این ظرفیت شامل ۴۰ درصد آبشیرین و مابقی سد، چاه و خط محرم است و در حال حاضر هزار لیتر بر ثانیه کسری آب در استان داریم که پیش بینی شده از طریق آبشیرین کن و سد جگین و گابریک تأمین شود تا این مشکل استان هرمزگان برطرف شود.

وزیر نیرو گفت: آبرسانی به بشاگرد از سد جگین ۴۶ درصد پیشرفت دارد آبرسانی به جاسک نیز ۸۲ درصد پیشرفت دارد امروز همچنین از خط انتقال آب از بندر چارک به بستک بازدید کردیم و اعتبارات مناسبی برای تکمیل آن پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: در مورد سیلی که اتفاق افتاد و خسارت زیادی به مردم زد متوسط بارش استان در طول یک سال ۲۱۰ میلی متر است اما در این سامانه اخیر فقط در میناب ۲۷۰ میلی متر بارش داشتیم، سیلاب ورودی به سد میناب ۱۳ هزار متر مکعب بر ثانیه بود و در ۵۰۰ سال گذشته همچنین اتفاقی ثبت نشده است.

محرابیان اظهار داشت: کل ظرفیت سد میناب ۲۴۰ میلیون متر مکعب است در این سد ما حداقل آبی که می‌توانیم داشته باشیم حدود ۴۰ میلیون مترمکعب است در حین وقوع سیلاب، سد حاوی ۵۰ میلیون مترمکعب آب بود که بر اثر سیلاب بر ظرفیت اولیه ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب نیز افزوده شد و ناچار شدیم که دریچه‌های سد را باز کنیم.

وی افزود: اگر سد استقلال در این منطقه وجود نداشت سیلابی با ظرفیت ۱۳ هزار متر مکعب در ثانیه به میناب وارد می‌شد و چیزی از این منطقه بر جای نمی‌گذاشت و همه چیز را از بین می‌برد.

وزیر نیرو گفت: در خصوص لایروبی نکته درستی است و باید به آن توجه شود و در حوزه لایروبی اعتباراتی که در بودجه وجود دارد به هیچ وجه پاسخگوی رودخانه‌های ما در هرمزگان نیست و نیاز است اعتبارات کلان صرف لایروبی شود.

محرابیان بیان داشت: با توجه به فقر آبی در هرمزگان، معضل به اقتصاد بر می‌گردد ما اگر کل اعتبارات حوزه آب کشور را به هرمزگان تخصیص دهیم حداقل ۳ سال باید کل بودجه را تخصیص دهیم تا فقط مشکل آب هرمزگان حل شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 283 views بار دسته بندی : استانها تاريخ : 13 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها