زیپ نیوز گفتگوی آبه و عراقچی درباره تصمیم ژاپن بر اعزام نیرو به خلیج فارس - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کیودو، «یوشیده سوگا» سخنگوی دولت ژاپن گفت: ژاپن به ایران اطلاع داده که نیروهای خود را برای تقویت جمع آوری اطلاعات و اطمینان از امنیت کشتیرانی به خاورمیانه اعزام می کند. 

به گفته سوگا، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در دیدار با «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران که روز گذشته انجام شده، این موضوع یعنی تصمیم توکیو برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خیج فارس را به اطلاع مقام ایرانی رسانده است. 

به نوشته کیودو، عراقچی به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران به ژاپن سفر کرده است. 

به گفته سوگا، آبه خطاب به عراقچی گفته است: ایران به نوبه خود در خلیج فارس باید به تعهدات خود برای امنیت خطوط کشتیرانی عمل کند. 

به گفته سخنگوی دولت ژاپن، خیلج عمان که در نوار شمالی دریای عرب قرار دارد و یا تنگه باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می کند مستقر خواهند شد. 

به نوشته کیودو، انتظار می رود که تصمیم اعزام نیرو به خاورمیانه تا پایان سال جاری میلادی در کابینه ژاپن به رای گذاشته شود و در صورت تصویب یک هواپیمای شناسایی و یک ناوشکن به خاورمیانه اعزام می شود. 

روز گذشته اعلام شده بود که دولت ژاپن قصد دارد یک ناوشکن به خلیج فارس اعزام کند. هدف اصلی این اقدام کمک به متحد اصلی ژاپن یعنی آمریکا بیان شده است.

پیش از این در ماه اکتبر دولت ژاپن خبر اعزام  نیروی دریایی ژاپن به خلیج فارس برای محافظت از کشتی‌های ژاپنی بدون پیوستن به ائتلاف آمریکایی را اعلام کرده بود. دولت ژاپن به دلیل رابطه دوستی قدیمی با دولت ایران تلاش داشت از تحریک ایران خودداری کند.

حزب «کمیتو» که از احزاب ائتلاف حاکم بر ژاپن است با اعلام اینکه به اندازه کافی نیروی نظامی از سایر کشورها برای همراهی با آمریکا در منطقه حضور دارند با اعزام نیروی دریایی ژاپن به خلیج فارس مخالفت کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 288 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 3 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.