زیپ نیوز پمپئو و ماموریت غیرممکن ۳/ سفر به نیویورک با اهداف ضد ایرانی - زیپ نیوز

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: هنوز یک هفته از تجربه تلخ شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد نگذشته که رویترز از مأموریت «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده، در نیویورک برای پیشبرد پروژه جدید علیه ایران خبر داده است.

در هفته گذشته پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی آمریکا تنها با دو رأی مثبت، دو رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع به در بسته خورد.

رویترز در گزارش خود می‌نویسد: طبق اعلام منابع دیپلماتیک و مقامات سازمان ملل، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا احتمالاً روز پنجشنبه برای پیگیری برنامه کشورش در زمینه بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به نیویورک سفر خواهد کرد و با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دیدار می‌کند.

در این مأموریت، آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شکایتی را به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در زمینه پایبند نماندن ایران به توافق هسته‌ای ارائه می‌کند.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند، پمپئو در این سفر احتمالاً با سفیر اندونزی در سازمان ملل که رئیس شورای امنیت در ماه اوت نیز هست دیدار خواهد کرد تا شکایت مورد نظر خود را ارائه دهد. یک مقام سازمان ملل گفت: پمپئو همچنین قرار است با گوترش نیز دیدار کند.

پس از شکست درخواست آمریکا در شورای امنیت در روز جمعه در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که قرار است ماه اکتبر منقضی شود، آمریکا تهدید کرده است تا از مکانیسم ماشه (بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل) در توافق هسته‌ای استفاده کند.

پمپئو برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شکایتی را به ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در زمینه پایبند نماندن ایران به توافق هسته‌ای ارائه خواهد کرد

وقتی واشنگتن شکایت خود را درباره ایران به شورای امنیت ارائه دهد، این شورا ۳۰ روز فرصت دارد تا قطعنامه‌ای را برای تمدید کاهش تحریم‌ها برای تهران تصویب کند یا در غیر این صورت تحریم‌ها به صورت خودکار باز می‌گردند. در این میان هرگونه تلاشی برای تمدید کاهش تحریم‌های ایران با وتوی آمریکا روبرو می‌شود.

در خصوص مأموریت پمپئو، شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه با تسلیم شکایت‌نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، ایران را به «نقض توافق هسته‌ای» متهم خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی پمپئو با «هایکو ماس» همتای آلمانی خود اعلام کرد: «وزیر خارجه پمپئو بر ضرورت پاسخ متحد فراآتلانتیک جهت پاسخگو ساختن ایران و تضمین پایبندی شورای امنیت به حفظ تعهداتش در جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تأکید کرد».

خبرنگار تلویزیون «العربی» هم به نقل از دیپلمات‌ها در یک پیام توئیتری نوشته است که «پمپئو برای احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل احتمالاً پنجشنبه به نیویورک سفر خواهد کرد».

ماموریت غیر ممکن ۳

تقلای پمپئو علیه ایران در حالی است که حتی شخص «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی و اخراج شده «دونالد ترامپ» که دشمنی وی با ایران بر کسی پوشیده نیست، در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه در برجام، نوشت: «دولت آمریکا تهدید کرده که اگر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست بخورد، مکانیسم ماشه را فعال کرده و همه تحریم‌های تعلیق شده را باز می‌گرداند؛ اما حامیان توافق استدلال می‌کنند از آنجایی که واشنگتن از این توافق خارج شده، در جایگاهی نیست که مفاد آن را فعال کند. آنان حق دارند».

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، نیز روز دوشنبه از پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مبنی بر برگزاری نشستی که به پرهیز از تقابل کشورهای شورای امنیت در باب موضوع هسته‌ای ایران منجر شود؛ استقبال کرد و با اشاره به عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: شکست قطعنامه آمریکایی، بار دیگر نشان داد که یکجانبه‌گرایی از حمایت جمعی برخوردار نیست و رفتار مبتنی بر هژمونی توفیقی (به پذیرفته شدن) ندارد.

«پیتر جنکینز» سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی: بیشتر ۱۵ عضو شورای امنیت اطمینان دارند که اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل توافق نامه‌ای را که برای آنها مهم است از بین می‌برد ژائو ادامه داد: آمریکا باید تحریم‌های یک‌جانبه‌اش را خاتمه داده و با بازگشت به مسیر درستِ احترام به برجام و تصمیم‌های شورای امنیت، رویکردی معقول پیشه کند.

«پیتر جنکینز» سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیز در گفتگو با مهر عنوان داشت: به نظر می‌رسد احتمالاً ایالات متحده سعی خواهد کرد مکانیسم ماشه پیش بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ را به منظور اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران فعال کند. این قطعنامه باعث برداشته شدن آنها شده بود و در نتیجه این اقدام باعث تخریب برجام می‌شود.

این تلاش احتمالاً ناکام خواهد بود. به این دلیل که اعتقاد بر این است که با عقب نشینی از برجام در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده آمریکا حق خود را برای استفاده از مکانیسم ماشه از دست داده است. همچنین بیشتر ۱۵ عضو شورای امنیت اطمینان دارند که اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل توافق نامه‌ای را که برای آنها مهم است از بین می‌برد.

آنچه که باید در نظر گرفت این است که چگونه این شکست ایجاد می‌شود. یک روش ساده برای اکثر اعضای شورا این است که درخواست تشریفاتی ایالات متحده آمریکا برای قرار دادن «مکانیسم ماشه» در دستور کار شورا را رد کنند. اعضای شورا ممکن است گزینه‌های تاکتیکی دیگری را در ذهن داشته باشند.

علاوه بر آن، سخنگوی «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که واشنگتن به دلیل خروج از برجام امکان استفاده از فرایند ماشه (بازگرداندن خودکار تحریم‌های سازمان ملل) علیه ایران را ندارد.

این موضع گیری سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از آن اعلام شده که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا با استناد به مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای ایران مدعی تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های خودکار شورای امنیت علیه ایران شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 285 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 11 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها