زیپ نیوز واکنش روسیه به درخواست پمپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران - زیپ نیوز

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، با انتشار پیامی در توئیتر در واکنش به درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، نوشت: معمولاً مسابقه تسلیحاتی یکجانبه نیست. این یک تلاش جمعی است که در سطح قدرت‌های بزرگ و یا قدرت‌های منطقه‌ای و فرعی انجام می‌شود. خطر مسابقه تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق تحریم تسلیحات علیه یک کشور از بین برد. این کار مستلزم تلاش جمعی از طریق مذاکرات است.

شب گذشته «مایک پمپئو» در حساب توئیتری خود به تکرار اتهامات همیشگی علیه ایران پرداخت و با اشاره به برخی اتهامات ضد ایرانی خود، مدعی شد که نمی‌توان اجازه داد تا ایران بتواند تسلیحات بیشتری خریداری کند.

پمپئو در ادامه در توئیت ضد ایرانی دیگر با اعلام اینکه تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تا شش ماه دیگر به پایان می‌رسد، خواستار آن شده تا پیش از آن زمان شورای امنیت بار دیگر تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

پس از توافق هسته‌ای با ایران – برجام – شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه شماره ٢٢٣١ لغو بخش عمده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در بخش تسلیحاتی تا سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران خواستار جلوگیری از این مسئله شده‌اند.

پیش از این نیز، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 263 views بار دسته بندی : بین الملل تاريخ : 11 آوریل 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.